1,6 millioner nordmenn til utlandet i sommer: Husk dette før avreise

Ferieturen nærmer seg for mange nordmenn, men selv de mest reisevante kan glemme viktige gjøremål før avreise. – Sørg for gode forberedelser, tipser skadeforebygger.

I en fersk undersøkelse* oppgir 37 prosent, tilsvarende 1,6 millioner nordmenn, at de skal til utlandet i sommer. Foto: Dylan Nolte/Unsplash

Det er mye å huske på før avreise. Er passet til barna fortsatt gyldig, og hvordan var det med helsetrygdkort igjen?

– Det er forståelig at mange blir stresset rett før ferien. Med noen gode forberedelser kan du sørge for en mest mulig problemfri ferie, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.

Hofstad-Nielsen anbefaler å følge en liten sjekkliste i god tid før avreise:

• Sørg for at pass, visum og forsikringer er i orden. Ta nødvendige vaksiner før du reiser.
  • Ordne nødvendige medisiner du trenger under reisen.
  • Skaff deg europeisk helsetrygdekort for reiser i EU/EØS, elektronisk eller på papir.
  • Ha kontroll på hva du må pakke i håndbagasjen.

Pakk det viktigste i håndbagasjen

Det du ikke klarer deg uten når du lander, må pakkes i håndbagasjen, som for eksempel medisiner, briller og linser.

– Dyre gjenstander, som kamera, PC, smykker, solbriller eller klokker pakkes i håndbagasjen. Og skal du i bryllup eller et annet spesielt arrangement, er det lurt å pakke finstasen i håndbagasjen også. Da slipper du å løpe rundt i full panikk og lete etter nye klær, hvis bagasjen blir forsinket eller borte, sier Hofstad-Nielsen.

Beregn god tid før avgang
Bagasjen er pakket, vaksinene tatt og passet er på plass. Alt ligger til rette for en fin ferie. Men det er viktig å være ute i god tid.

– Det siste du ønsker er å miste flyet. Husk at det kan bli lange køer i sikkerhetskontrollen, så det er lurt å beregne ekstra god tid i høysesongen, tipser skadeforebyggeren.

Skulle du være så uheldig å miste flyet på grunn av lange køer på flyplassen, er ikke det tilstrekkelig grunn for å få erstatning fra forsikringen.

– Har du blitt stående fast i kø i passkontrollen, og dermed mister flyet ditt, er du dessverre ikke dekket av reiseforsikringen. Da anbefaler vi å sjekke med flyselskapet eller reisearrangøren, sier Hofstad-Nielsen.

Ha kontroll på reiseforsikringen
Det er også viktig å ha med reiseforsikring og helsetrygdkort om uhellet skulle være ute.

– Har du med deg europeiske helsetrygdekort, har du rett på nødvendig helsehjelp i et annet EØS-land på lik linje som landets egne statsborgere. Vi oppfordrer også til å sjekke hva reiseforsikringen faktisk dekker, sier skadeforebyggeren.

I en undersøkelse som Respons Analyse har utført for Fremtind, svarer nær én av fire, tilsvarende én million nordmenn, at de burde sjekke bedre hva reiseforsikringen dekker.

– Det hender at kundene har litt høye forventninger til hva reiseforsikringen dekker. Vi dekker ikke at du roter bort tingene dine eller glemmer igjen noe på hotellrommet. Det må være et tyveri eller en hendelse som du ikke har kontroll over selv for at reiseforsikringen skal dekke det. Det er også greit å være klar over at forsinket bagasje på hjemreise ikke dekkes, selv om mange tror det, avslutter Hofstad-Nilsen.

*37 prosent, tilsvarende 1,6 millioner nordmenn, svarer at de skal til utlandet denne sommeren. Det viser en undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind.

Therese Hofstad-Nielsen, er skadeforebygger i Fremtind og gir gode råd til ferieklare nordmenn. Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.