Reiseforsikringen dekker heteslag, men ikke avbestilling

Det kan bli brennhett mange steder i sommer, viser langtidsprognoser. – Får du behov for legehjelp på grunn av overoppheting, vil forsikringen dekke dette. Men du får ikke erstatning for avbestilling på grunn av varmen, sier skadeforebygger.

Det meldes om stor sannsynlighet for hetebølge mange steder i Sør-Europa denne sommeren. Foto: Unsplash

Ifølge Meteorologisk institutt er det stor sannsynlighet for hetebølge i Sør-Europa denne sommeren, og det gir risiko for heteslag og overoppheting for mange ferierende nordmenn. I Hellas har det allerede vært temperaturer godt over 40 grader, og myndighetene har stengt turistattraksjoner.

Alarmsentralen til Fremtind, SOS International, forbereder seg på økt pågang i forbindelse med varmen.
– Får du behov for legehjelp eller sykehusinnleggelse som følge av overoppheting på reise, vil reiseforsikringen din dekke dette. Men du får ikke dekket avbestilling på grunn av varmen, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Størst risiko for små barn og eldre
Symptomer på begynnende heteslag er svimmelhet, hodepine og kvalme. Da er det på høy tid å oppsøke kjølige omgivelser.

– Husk at små barn og eldre har større risiko for heteslag. De bør være ekstra påpasselige. Sørg for mye væske og lange pauser fra solen, spesielt hvis de reisende ikke er vant til å være i høye temperaturer. Det kan også være nyttig å bruke noen dager på å akklimatisere kroppen, sier skadeforebyggeren.

En fjerdedel er bekymret
I en ny undersøkelse som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, oppgir 1 av 4 som skal utenlands i sommer at de frykter ekstremvær og naturkatastrofer, slik som hetebølger.

– I fjor sommer var det flere reisende som ble rammet av hetebølger. Mange husker sikkert de dramatiske bildene fra skogbrannene i Hellas, og det bidrar kanskje til bekymring hos noen, sier Hofstad-Nielsen.

Mange tar likevel sjansen på å dra til utlandet. 37 prosent, tilsvarende 1,6 millioner nordmenn planlegger en ferietur utenlands i sommer, ifølge undersøkelsen.

Slik kan du unngå heteslag:

• Drikk mye vann og annen saltholdig drikke - og unngå alkohol
  • Spis gjerne noe salt mat, som potetgull
  • Unngå solen midt på dagen
  • Opphold deg i rom med aircondition for å kjøle deg ned
  • Fysisk aktivitet bør du legge til tidlig om morgenen, hvis det i det hele tatt er gjennomførbart

Therese Hofstad-Nielsen er skadeforebygger i Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.