Finanstilsynet godkjenner sammenslåing av Fremtind Forsikring og Eika Forsikring

Finanstilsynet har nå godkjent sammenslåing av Fremtind Forsikring og Eika Forsikring, på akseptable vilkår. Fusjonen mellom selskapene forventes gjennomført 1. oktober 2024.

– Dette er en merkedag for oss, og vi gleder oss til vi kan slå kreftene våre sammen, sier konsernsjef Hege Toft Karlsen i Fremtind. Foto: Fremtind

Sammenslåingen ble 1. mars 2024 godkjent av Konkurransetilsynet, uten vilkår. Finanstilsynets godkjennelse er gitt på akseptable vilkår, og enkelte tekniske godkjennelser gjenstår.

– Det sammenslåtte selskapet vil få en enestående distribusjonskraft, og nærmer seg ambisjonen om å bli nummer én i markedet. Selskapet vil fortsette å levere konkurransedyktige forsikringsløsninger for kunder og rådgivere over hele landet, og vil realisere betydelige synergier, sier Jan-Frode Janson, styreleder i Fremtind og eierrepresentant for SpareBank 1 Gruppen.

– Dette er en merkedag for oss, og vi gleder oss til vi kan slå kreftene våre sammen. Planleggingen for fusjonen går etter planen, og vi kan nå mobilisere med full kraft i begge organisasjoner. Vi vil med dette forsterke posisjonen til «forsikring i bank»-konseptet, sier konsernsjef Hege Toft Karlsen i Fremtind.

De to selskapene og deres respektive eiere, SpareBank 1 Gruppen, DNB Bank og Eika Gruppen, signerte 19. januar 2024 endelig avtale om fusjon.

– Gjennom fusjonsplanleggingen så langt har vi fått bekreftet det vi tidligere har sagt, nemlig at dette er en god match. Med Eika Forsikring på laget blir Fremtind et enda mer kraftfullt selskap, med større risikobærende evne. Selskapet vil bli enda bedre rustet for å konkurrere i et marked som fremover krever svært robuste aktører, sier styreleder i Eika Forsikring, Sverre V. Kaarbøe.

Gjennomføring av transaksjonen:
Sammenslåingen skal gjennomføres ved at SpareBank 1 Gruppen, DNB Bank og Eika Gruppen overfører sine respektive aksjer i Fremtid Forsikring og Eika Forsikring til et nytt felleseid holdingselskap, Fremtind Holding AS. DNB Bank vil i tillegg kjøpe et antall tilleggsaksjer fra Eika Gruppen for å oppnå det avtalte eierforholdet i Fremtind Holding AS. Overføringen av aksjer og DNB sitt kjøp av tilleggsaksjer vil skje 1. juli 2024. Fremtind Forsikring og Eika Forsikring planlegges deretter fusjonert gjennom en fusjon mellom selskaper med samme eier, med Fremtind Forsikring som overtakende selskap. Fusjonen er planlagt vedtatt snarlig, og planlagt gjennomført 1. oktober 2024. Det fusjonerte selskapet vil være heleid av Fremtind Holding AS.

Fremtind Holding AS vil ha følgende eierfordeling: SpareBank 1 Gruppen AS (51,44 prosent), DNB Bank ASA (28,46 prosent) og Eika Gruppen AS 20,10 prosent). Fremtind Holding AS vil være et datterselskap i SpareBank 1 Gruppen AS.

Dette betyr fusjonen for forsikringskundene:

• De som er kunder av Fremtind i dag gjennom SpareBank 1, DNB eller LOfavør vil ikke merke noe til fusjonen og trenger ikke å ikke foreta seg noe.
  • For de som er kunder av Eika Forsikring, blir det aller meste som før. Det kundene vil merke av endring, er at navnet på fakturaen vil være Fremtind Forsikring. Kundene trenger ikke å foreta seg noe. Forsikringene vil fortsette å løpe som avtalt, og kundene kjøper forsikring som før. Det vil være samme betjening og service som kundene er vant med. De kan ringe inn til samme telefonnummer, logge inn på samme sted for å se forsikringene sine og melde skader som før.
  • Kundene i Eika Forsikring vil få god informasjon om fusjonen inn i Fremtind før dette skjer.

Fakta om Fremtind Forsikring og Eika Forsikring
Fremtind Forsikring har en komplett risikoforsikringsportefølje og distribuerer produktene sine under merkevarene SpareBank 1, DNB og LOfavør. Markedsandelen for skadeforsikring per fjerde kvartal 2023 var 14,7 prosent*, med 20,4 prosent i privatmarkedet og 5,7 prosent i bedriftsmarkedet. I tillegg kommer en stor personforsikringsportefølje med en markedsandel på 26,2 prosent. Premiebestanden per fjerde kvartal var totalt på 15,8 mrd. kroner (inkl. personrisikoporteføljen).

Eika Forsikring distribuerer produktene sine under Eika-merkevaren. Markedsandelen per fjerde kvartal 2023 var 4,0 prosent*, med 4,3 prosent i privatmarkedet og 3,5 prosent i bedriftsmarkedet. Premiebestanden per fjerde kvartal var 4,0 mrd. kroner.

De to selskapene distribuerer i dag produktene sine via bankenes digitale flater, i tillegg til de 65 bankenes 439 bankkontorer; SpareBank 1-bankene 200, DNB 59, Eika-bankene 180. Etter fusjonen vil bankene fortsatt selge forsikringene under egen merkevare, og LO gjennom LOfavør-merkevaren.

*Landbasert skadeforsikring

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Kristin Vetleseter, direktør kommunikasjon og merkevare i Fremtind, tlf. 93480648, e-post kristin.vetleseter@fremtind.no

Sigurd Ulven, kommunikasjonsdirektør i Eika Gruppen, tlf. 90721898, e-post su@eika.no