Råd ved reaksjoner under Pride

Forsker gir råd til dem som får vonde minner om angrepet under Pride-feiringen for to år siden. Les tips om håndtering av krevende tanker og følelser.

Forsker Synne Stensland gir råd om å håndtere vanskelige følelser under pride.
Forsker Synne Stensland gir råd om å håndtere vanskelige følelser under pride. NKVTS/Kristoffer Sandven

Oslo Pride starter den 19. juni, og pågår frem til paraden den 29. juni. Midt i Pride-uka, på toårsdagen for angrepet, arrangeres det en minnemarkering. Dette kan vekke vonde minner og være følelsesmessig krevende for berørte. Tankene på det som skjedde denne dagen og utfordringene som kom etterpå, vil være tunge å håndtere for noen.

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) har utarbeidet råd til de som ble rammet av terroren 25. juni, 2022 og deres nærmeste. Dette er for å hjelpe dem å forstå og håndtere eventuelle vanskelige reaksjoner.

Les mer på nettsidene til nkvts.

Her er rådene:

6 råd for hvordan å håndtere vanskelige tanker og følelser under Pride

1. Minn deg selv på at du er trygg

Minn deg selv på at du er trygg og angrepet er over. Det farlige ligger i fortiden.

2. Vær sammen

Ikke vær alene med vonde tanker og opplevelser. Søk til andre. La andre få lov å hjelpe deg. Fortell gjerne om hendelsen til noen som tåler å høre på deg. For nære er det viktig å huske på at det ikke er alle som vil snakke så mye om det de har opplevd, det er også greit.

3. Bruk det som har hjulpet deg før

Minn deg på dine sterke sider. Det vil hjelpe deg til å mestre reaksjonene. De samme strategiene du har hatt nytte av før, vil du også kunne ha nytte av nå. Fortell gjerne dine nærmeste hva som kan hjelpe deg nå. Dette kan være enkle ting som en klem, å se en film, spise middag, eller å gå en tur sammen.

4. Ha fokus på dagliglivet

Sørg for å få nok hvile og følg de vanlige rutinene dine. Gjør aktiviteter som gjør at du føler deg bedre. Kanskje hjelper det å gå en tur, høre på musikk, eller å være med venner og familie?

Søvn, sunne, regelmessige måltider, og fysisk aktivitet kan redusere stressnivået i kroppen. Rusmidler gjør derimot vondt verre. Unngå overforbruk av alkohol, andre rusmidler, beroligende, sovemedisiner og smertestillende.

5. Forbered deg og dine nærmeste

Forbered deg, dine nærmeste, skole og arbeidsgiver. Fortell gjerne dine nærmeste samt kontaktlærer eller arbeidsgiver, om at du er berørt av terroren, og kan få reaksjoner i forbindelse med Pride og toårsdagen. Slik kan dere sammen lage en god plan for å støtte deg dersom du trenger det.

6. Søk hjelp

Om du er mye plaget vil det være viktig å koble inn helsepersonell som kan hjelpe. Start med å ta kontakt med fastlegen din. Helsepersonell kan hjelpe deg bedre om du får kjennskap til hva du har vært utsatt for, samt reaksjoner, inkludert overforbruk av medikamenter og rusmidler.