MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Kommentar fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF: Vedrørende rustløserkurs for rustne mc-førere

Del

Mer fokus på frivillig oppfriskningskurs og holdningsskapende arbeid er viktig. Obligatorisk rustløserkurs er ikke løsningen, sier Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Frivillige oppfriskningskurs

– Vi er veldig positive til at det bør gjøres frivillige oppfriskningskurs, sier Per-Anton Vinje, som er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Obligatorisk rustløserkurs er vi derimot skeptisk til. Det er begrenset plass på landets baner, og statsforvaltere gjør sitt «beste» for å innskrenke deres åpningstider. I det offentlige systemet er det lange ventetider for de tester som alt i dag kreves.

Bakgrunnen for uttalelsen i dag fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, er dagens NRK Dagsnytt sak om at obligatorisk rustløserkurs bør innføres for rustne mc-førere. Det var Bård Morten Johansen, fagsjef i Trygg Trafikk som kom med uttalelsen. Han mener det er viktig med mc-kurs for eldre mc førere.

– Vegdirektoratet sammen med alle berørte organisasjoner, derunder dem som i stor skala driver med frivillige førerutvikling, har i lang tid arbeidet med anbefalte opplegg, sier Arve Lønnum som er sekretær i MCF. Vi ser blant annet at vi i år samarbeider nært med MC-dugnaden og Vegdirektoratet om å oppfordre til økt bruk av airbag for motorsyklister.
 
Arve Lønnum legger til:
– Det er noe MCF har ivret for i mange år. Det største problemet er mangel på baner hvor man kan øve trygt på de vanskelige situasjonene. De banene som er tilgjengelige, er svært kostbare. Investering i og drift av trygge arenaer burde være en del av veibudsjettene.

Flere baner, flere kurs, mer holdningsskapende arbeid

– Det er viktig at det blir lagt til rette for flere baner hvor frivillige aktører med fokus på førerutvikling kan slippe til. MC-folket ønsker å bidra med å legge til rette for trening og førerutvikling, sier Per-Anton Vinje. Det er i praksis allerede lang kø på føreropplæring ved landets kjøreskoler. Vi har nødt til å støtte det sterke frivillige initiativet som skjer i regi av MC-folket, hvor blant andre Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, er en aktiv bidragsyter.

Over 4.000 tar førerutviklingskurs årlig

– Det gjennomføres årlig kurs for mer enn 4.000 kursdeltakere årlig, så her gjøres det mye, sier Arve Lønnum. MCF har systematisk oppfordret til slike kurs i mange år og samhandler med alle store aktører. 

Viktig at MC-Dugnaden bidra til flere frivillige kurs

– Vegdirektoratet, sammen med alle aktører i den såkalte MC Dugnaden, jobber aktivt for å følge opp en rekke tiltak for å hjelpe til med å gjøre MC-førere dyktigere. Det gjelder å få tak i og dyrke de enkelte føreres egen motivasjon. Tvang nytter ikke. Her bør vi diskutere hvordan MC-Dugnaden kan ytterligere styrke fokus på å få gjennomført flere frivillige oppfriskningskurs, sier Arve Lønnum. Det er viktig å slutte opp om dette arbeidet, avslutter Lønnum.

Kontakter

Bilder

Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
Last ned bilde
Bruk airbag når du kjører MC er budskap nr. 1. fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, denne MC-sesongen. Fra venstre: Knut Johansen fra Helite som er en av de som importerer airbag for MC til Norge, Per-Anton Vinje, styreleder i MCF, Ine Ulvøy fra Helite, Børre Skiaker, generalsekretær i KNA og Arve Lønnum, sekretær i MCF.
Bruk airbag når du kjører MC er budskap nr. 1. fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, denne MC-sesongen. Fra venstre: Knut Johansen fra Helite som er en av de som importerer airbag for MC til Norge, Per-Anton Vinje, styreleder i MCF, Ine Ulvøy fra Helite, Børre Skiaker, generalsekretær i KNA og Arve Lønnum, sekretær i MCF.
Last ned bilde

Om Motorsykkelimportørenes Forening, MCF

MCF, Motorsykkelimportørenes Forenings arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC - En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no

Følg pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening

Full støtte fra MCF. – Dette går ikke FINN.no!24.1.2024 13:10:42 CET | Pressemelding

Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, går i dag ut med full støtte til Norsk MC-forhandlerforening (NMCF). I går ble det kjent at MC-forhandlerne klager FINN.no inn for Konkurransetilsynet. Bakgrunnen for at MCF nå går ut er for å markere klart støtte til Norges Bilbransjeforbund og Norsk MC-forhandlerforening, NMCF. – Her må vi kjempe forbrukernes sak, som er de som til slutt ender opp med regningen.

Pål Anders Ullevålseter med 4 råd for å unngå MC-ulykker: Holdning, kjøreteknikk og innstilling til MC-førerrollen i fokus19.7.2022 12:31:18 CEST | Pressemelding

Tirsdag 19. juli 2022 – Pål Anders Ullevålseter er frontfigur i en ny holdningsskapende Facebook-film og YouTube-video om å kjøre MC med klokskap og med gode kjøreteknikker. Filmen lanseres i dag for å bidra til økt fokus på MC-førerrollen. Det er Pål Anders Ullevålseter som sammen med Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, står bak ideen til filmen.

NMCU og MCF lanserer ny politisk undersøkelse: Motorsykkelbransjen med solid markering i Arendalsuka16.8.2021 15:16:32 CEST | Pressemelding

Mandag 16. august 2021 – 2021 tegner til å bli tidenes år for motorsykkelinteressen i Norge. Veksten i salget i år er på hele 13,4 prosent. Videre var veksten 8,3 prosent i fjor som også var et rekordår for MC-salget i Norge. Aldri er det solgt så mye motorsykler og vært så stor interesse for gode motorsykkel-opplevelser på Norges flotte svingete veier. Videre ser vi at det har vært færre ulykker i år enn tidligere år, til tross for kraftig vekst i motorsykkelbestanden. Motorsykkelturisme og Hubriding.no har blitt to nye viktige begreper innen reiselivet.

Stor MC interesse og forventer godt MC år i 2021: MC bransjen forventer vekst som følge av Norgesferie, COVID-19, mobilitetstrend og kvinner10.3.2021 09:08:15 CET | Pressemelding

MC bransjen forventer god vekst i 2021 som følge av Norgesfokus, Norgesferie, COVID-19 og økt interesse for motorsykkel i markedet. Motorsykler har også blitt billigere i år som følge av at avgiftene på motorsykkel ble redusert i forbindelse med vedtaket av årets statsbudsjett i Stortinget før nyttår. Når vi skriver første uken i mars er det registrert hele 928 nye tohjulinger i Norge, noe som er 3,1 prosent vekst fra samme periode i 2020. 566 av disse var tunge motorsykler, hvorav 1/5 av disse ble solgt i første uken av mars, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OVF). Et tydelig tegn på at våren er i gang i MC-Norge.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye