Nye Audi e-tron GT: Et fullelektrisk mesterstykke
18. juni 2024: I dag lanseres Audi e-tron GT i ny og forbedret versjon. Modellen kommer for første gang i tre ulike varianter; S e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance. – Nye Audi e-tron GT kommer med signifikante forbedringer både i rekkevidde, ytelser og teknologi – og med nye designelementer, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
Audi e-tron GT ble lansert i 2021, som Audis fullelektriske sportsbil og toppmodell. I dag lanseres e-tron GT i ny og oppgradert versjon, med enda mer sportslighet og kraftfulle ytelser.
Med helt nye RS e-tron GT performance lanserer også Audi sin første fullelektriske performance-modell.
- Audi RS e-tron GT performance er den mest intense bilen noensinne utviklet fra Audi, og et kraftfullt bevis på at kjøreopplevelse og vår filosofi om at Forspranget ligger i teknikken er kompromissløs og uavhengig av drivlinje, forteller Edvardsen-Eibak.
Nye Audi e-tron GT kommer med en rekkevidde på inntil 605 kilometer (S e-tron GT). I tillegg er ladekapasiteten økt til hele 320 kW, noe som muliggjør hurtiglading fra 10 til 80 prosent på kun 18 minutter.
RS-modellene kommer også for første gang med en egen boost-funksjon som gir 95 hestekrefter (70 kW) mer effekt i opptil 10 sekunder under kjøring.
Progressivt design og innovativ teknologi
De tre nye variantene av e-tron GT har unike designelementer som understreker hver modell sin identitet. Eksempelvis står nye Audi S e-tron GT for elegant sportslighet, og har fått ny struktur på grillen sammen med en stripe over grillen med bilens karosserifarge. Sportsseter med 14-veisjustering er selvsagt standard for alle modellene i den nye GT-familien.
Nye Audi RS e-tron GT har også fått detaljer som gjør modellen enda mer sportslig, blant annet har grillen fått en RS-typisk og tredimensjonal struktur. Frontfangeren har nå også et L-formet designelement, unikt for RS-variantene av e-tron GT. Også på bilens bakende har modellen hentet elementer fra motorsport, blant annet med en rød reflektor mellom luftkanalene.
Helt nye Audi RS e-tron GT performance har også unike designelementer med blant annet et valgfritt matt, mørknet karbontak og med muligheten for karbonelementer i kamuflasjedesign, eksklusivt for performancemodellen.
Også innvendig er GT-familien fornyet med enda mer sportslige elementer og bærekraftige materialer. For RS-modellene er bilen utstyrt med to røde kontrollknapper, blant annet boost-funksjonen som gir ekstra ytelser under kjøring.
Den nye GT-familien får også nye digitale tjenester gjennom flere Connect-tjenester, Functions on Demand og en app-store. Den virtuelle cockpiten gir også helt ny informasjon blant annet om batteritemperatur og viser også hva som er potensiell ladehastighet i sanntid.
Tilgjengelig som ekstrautstyr er også et panoramaglasstak med smartglass som minimerer direkte sollys og som kan endres til å ikke være gjennomsiktig.
Kraftige ytelser
Alle de tre nye modellene inne i GT-familien har fått betydelig mer kraft og forbedret akselerasjon. Maksimal ytelse for S e-tron GT er på 679 hk (500 kW). Tilsvarende tall for RS e-tron GT er 856 hk (630 kW) og 925 hk (680 kW) for RS e-tron GT performance. Det gjør denne modellen til den mest kraftfulle produksjonsmodellen fra Audi noensinne.
S e-tron GT akselererer fra 0 – 100 km/t på 3,4 sekunder, og tilsvarende 2,8 sekunder for RS e-tron GT. RS e-tron GT performance bruker kun 2,5 sekunder fra 0 – 100 km/t. RS-modellene har en toppfart på 250 km/t, og tilsvarende 245 km/t for S e-tron GT.
S e-tron GT kommer også med et nyutviklet bremsesystem med standard stålskiver og svarte kalippere. Begge RS-modellene har carbid-belagte bremseskiver, noe som er tilgjengelig som tilleggsutstyr på S-modellen. Audi tilbyr keramiske skiver som et alternativ for hele GT-familien.
En ny standard boostfunksjon tillater RS e-tron GT og RS e-tron GT performance å gi en økning på hele 95 hk (70 kW) under kjøring. Sjåføren aktiverer boostfunksjonen med venstre kontrollknapp på rattet. Boosten aktiveres i ti sekunder, indikert av en nedtelling i cockpit.
Audi e-tron GT kommer også med et lettere høyvoltsbatteri med høyere energitettehet. Batteriet veier 625 kg, og har en kapasitet på 105 kWh (97 kWh netto). Regenereringen av batteriet har også økt fra 290 til 400 kW.
Bedret ladekapasitet
Nye Audi e-tron GT kommer med en forbedret ladekapasitet opp til 320 kW, sammenlignet med 270 kW tidligere. Det gir en ladetid fra 10 til 80 prosent på 18 minutter under ideelle forhold med hurtiglader. Tilsvarende lades bilen opp til 280 kilometer på 10 minutter. Audi e-tron GT kommer selvsagt også med Plug & Charge som identifiserer bilens eier og betaling automatisk når ladekabelen kobles på.
Et avansert fjæringssystem holder bilens karosseri nærmest horisontalt under dynamisk bremsing, styring og akselerasjon – noe som gir en svært presis styrerespons og økt kontroll ved dynamisk kjøring, og også en god nøytralisering av vibrasjoner over eksempelvis fartsdumper. Bilene har også en egen innstiling for å kunne gå komfortabelt inn i bilen. Avhengig av opprinnelige høyde kan bilen endre høyde mellom 55 og 77 millimeter på noen sekunder.
Som ekstrautstyr, tilbyr Audi også firehjulsstyring for mer direkte styring på forakselen enn før.
Salgsstart for e-tron GT er i løpet av sommeren, og med en forventet startpris fra 1.355.000 kroner for S e-tron GT, 1.605.000 kroner for RS e-tron GT og 1.755.000 kroner for RS e-tron GT performance.
Kontakter
Christine Eiken WintherKommunikasjonssjef Audi og ŠKODAHarald A. Møller AS
Tel:41691716christine.eiken.winther@moller.noBilder
Om Audi
Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.
Følg pressemeldinger fra Audi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Audi
Audi styrker modellporteføljen med helt nye Audi A6 e-tron31.7.2024 13:05:00 CEST | Pressemelding
Audi viser i dag for første gang frem helt nye A6 e-tron. Audi A6 e-tron kommer både som Avant og Sportback, og har en rekkevidde på inntil 751 kilometer. – Vi vet at mange har ventet med stor entusiasme på en fullelektrisk stasjonsvogn fra Audi, etter noen år der SUV har dominert markedet i Norge, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge.
Verdenspremiere på Audis nye teknologiflaggskip: Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:03:54 CET | Pressemelding
I dag lanserer Audi Q6 e-tron, første bil fra Audi bygget på en plattform utelukkende for elektriske biler i premiumsegmentet. – Audi Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi og setter helt nye standarder innen rekkevidde, ladekapasitet, kjøredynamikk og design, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør Audi Norge.
Oppgradering for Audi Q4 e-tron: Nye funksjoner, bedre ladekapasitet og flere følelser21.9.2023 10:11:21 CEST | Pressemelding
21. september 2023: I forbindelse med en oppgradering vil Audi Q4 e-tron få en rekke forbedringer, blant annet bedre ladeytelse og muligheten for lengre rekkevidde. Kjøreopplevelsen blir dessuten enda hvassere.
Audi viser frem interiøret av Q6 e-tron3.9.2023 21:30:00 CEST | Pressemelding
München 3. September 2023: For første gang viser Audi frem interiøret av Q6 e-tron. Q6 e-tron markerer starten på den største modelloffensiven fra Audi noensinne. – Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil både med tanke på kjøreglede, design og digital brukeropplevelse, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
Ny direktør for Audi Norge30.6.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Harald Edvardsen-Eibak (47) blir ny direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS. Med det gjør han comeback i rollen han også hadde i nærmere tre år fra 2015.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom