Norsk teknologi fra NTB gjør sitt inntog i Finland

Teknologi utviklet av nyhetsbyrået NTB debuterer nå på det finske markedet. NTB har inngått en avtale med det finske nyhetsbyrået STT, som også skal være agent for NTBs mediebank i Finland.

– NTBs mediebank vil revolusjonere hvordan bedrifter og det offentlige håndterer sitt visuelle innhold, sier Kimmo Laaksonen, CEO i STT.  Foto: Shutterstock / NTB
– NTBs mediebank vil revolusjonere hvordan bedrifter og det offentlige håndterer sitt visuelle innhold, sier Kimmo Laaksonen, CEO i STT. Foto: Shutterstock / NTB

– Dette er en anerkjennelse til norsk mediebransje som har utviklet dette sammen med oss, og ikke minst en stor milepæl for NTB. Det bekrefter at vi har driv, utviklingskraft og teft for hvilke løsninger markedet og samfunnet har behov for i fremtiden, også utenfor landegrensene, sier Tina Mari Flem, sjefredaktør og administrerende direktør i NTB.

Den internasjonale lanseringen startet i Sverige for et par år siden, gjennom samarbeidet med TT Nyhetsbyrån, det svenske nyhetsbyrået. Nå utvider NTB til flere land.

– Vi er begeistret over å kunne tilby NTBs mediebank, en topp moderne løsning for bilde- og videohåndtering, som dekker behovene til profesjonelle brukere i Finland. Kombinasjonen av brukervennlig grensesnitt, sikker lagring og rask tilgang passer perfekt, sier Kimmo Laaksonen, CEO i STT.

NTBs mediebank er et skybasert DAM-system som brukes av private og offentlige virksomheter med behov for et felles system for å lagre og dele mediefiler. I Norge brukes NTBs mediebank av store mediehus, kommuner, forbund, organisasjoner og privat næringsliv, som Schibsted og Hydro for å nevne noen.

– Som nyhetsbyrå har vi et samfunnsansvar i vår redaksjonelle dekning av nyhetssaker, men vi har også et ansvar for å utvikle teknologi som bidrar til at samfunnet er robust som selvstendig demokrati. Sikker teknologi som oppfyller kravene til personvern, er en del av en slik infrastruktur, sier Flem i NTB.

– Vi har jobbet med å utvikle kunstig intelligens og visuell teknologi i mange år. Vi har vært gjennom en rivende utvikling, og vi utvikler i takt med kundene våre og deres behov, avslutter Flem.

Tina Mari Flem.  Foto: Thomas Brun / NTB
Tina Mari Flem. Foto: Thomas Brun / NTB