FINN-brukere sparte miljøet tilsvarende produksjonen av over 1 million sykler i fjor!

Trenden med brukthandel viser seg å ha betydelige miljøgevinster. FINN-brukere unngikk CO2-utslipp tilsvarende 909 935 flyreiser eller produksjon av 1 million sykler ved å kjøpe brukt i fjor, viser ny klimarapport.

Å kjøpe brukt sykkel istedenfor ny, er det mest miljøvennlige valget du kan ta, viser FINN nye klimarapport. Foto: Getty Images

Stor miljøgevinst

Vi ser en enorm økning i brukthandel på FINN og dette har stor miljøgevinst. Sykler er den varen som sparer miljøet mest ved å kjøpe brukt istedenfor nytt, viser ny klimarapport.

Klimarapporten, som er laget for Schibsted Marketplaces (SMP) av Vaayu*, er en oversikt over den potensielle miljøeffekten som kommer av at folk kjøper og selger brukte gjenstander via våre bruktmarkedsplasser, deriblant FINN torget. Slike rapporter har blitt en hygienefaktor i en verden der vi ønsker å bidra til å spare miljøet for farlige utslipp.

– Hos Schibsted Marketplaces ser vi at sirkulære forretningsmodeller er banebrytende for å redusere miljøpåvirkningen av forbruk ved å kutte utslipp. Denne innsiktene er avgjørende for at vi kan ligge i forkant med å hjelpe våre brukere ta mer bærekraftige valg, sier Cathrine Laksfoss, EVP Recommerce i Schibsted Marketplaces.

Bruk av FINN torget bidrar

I løpet av fjoråret har FINN Torget totalt unngått utslipp av 163 788 tonn CO2 og dette tilsvarer 909 935 flyreiser fra Oslo til København og tilbake eller det kan tilsvare produksjon av 1 118 819 nye sykler.

Hvis du har kjøpt kun én ting på Torget i fjor, så bidro du faktisk til netto unngått utslipp per enhet på 23,7 kg, noe som tilsvarer 70 dusjer på 10 minutter hver.

Topp 10 liste over de kategoriene på FINN som sparer mest utslipp ved kjøp av brukt istedenfor nytt:

1. Sykkel

2. Vaskemaskin

3. Fryser

4. Langrenn

5. Alpint

6. Barnevogn

7. Seng

8. TV

9. Stasjonær PC

10. Kjøleskap

Kategorier med stor miljøgevinst

Rapporten retter også fokus mot kategorier som er mye besøkt og har mange annonser, spesielt kategoriene Foreldre og barn samt Klær, kosmetikk og tilbehør. En annen kategori som skiller seg ut med betydelig miljøgevinst ved bruktkjøp er Elektronikk.

Foreldre og barn samt Klær, kosmetikk og tilbehør:

Totalt netto unngåtte utslipp for denne kategorien er -11 987,76 tonn CO2e unngått, tilsvarende:

• 66 598 flyreiser fra Oslo til København tur-retur

• 64 559 bilturer fra Oslo til Stockholm tur-retur

• 81 886 nye sykler produsert

De underkategoriene som bidrar mest til de totale unngåtte utslippene er barnevogner, barnemøbler, utstyr og sikkerhet, barneseter, diverse og barnesko.

Elektronikk:

Totalt netto unngåtte utslipp for denne kategorien er -29 426,59 tonn CO2e unngått, tilsvarende:

• 163 481 flyreiser fra Oslo til København tur-retur

• 158 474 bilturer fra Oslo til Stockholm tur-retur

• 201 009 nye sykler produsert

Elektronikk som TV-er og bærbare datamaskiner viser seg å ha betydelig miljøeffekt når de kjøpes brukt, ifølge klimarapporten. Det er mer miljøvennlig å kjøpe brukt elektronikk enn å kjøpe brukte klær, da det er høye utslipp av CO2 på elektronikk.

Les hele rapporten for Schibsted Marketplaces her

Erstatte med brukt istedenfor nytt

Erstatningsgraden i rapporten viser hvor ofte noe du kjøper brukt erstatter kjøp av en ny vare. For Schibsted Marketplaces/FINN er dette grunnleggende fordi det viser hvor mye karbondioksidutslipp fra produksjon og distribusjon av nye produkter våre markedsplasser motvirker.

Å kjøpe brukte varer vil nesten alltid unngå utslipp hvis du kjøper den i stedet for å kjøpe ny. Men hvis du kjøper ting du ikke hadde tenkt å kjøpe eller hvis du kjøper brukte varer i tillegg til det du kjøper nytt, vil ikke effekten være den samme.

Da norske forbrukere ble spurt om de vil erstatte en ødelagt vare med en brukt eller ny, kalt erstatningsgrad, så sier hele 54% av de spurte at sannsynlighet for at et bruktkjøp på FINN vil erstatte kjøpet av en ny gjenstand. Erstatningsgraden økte når alder ble vurdert, ledet av de yngre generasjonene 25-34 (63% erstatningsgrad) etterfulgt av 19-24 (58% erstatningsgrad).

Torget slår rekorder

Den økende tendensen til brukthandel på FINN ser ut til å være et resultat av både økt miljøbevissthet blant forbrukere og en økende forståelse av miljøgevinsten ved å kjøpe brukte gjenstander.

Bruk av markedsplassen Torget på FINN slår stadig nye rekorder. På Torget alene er det rundt 10 millioner besøk ukentlig , som er en økning på 13 prosent fra i fjor. Det har blitt lagt ut 7,5 millioner annonser på Torget hittil i år og det er  6 prosent flere annonser enn i fjor i samme tidsrom

Vedlagt er hele rapporten for Schibsted Marketplaces som inkluderer rapport fra de nordiske markedsplassene FINN, Blocket, Tori og DBA.

*Vaayu er verdens første automatiserte programvare som gir merkevarer og bedrifter innen detaljhandelen mulighet til å spore og redusere sitt karbon- og miljøavtrykk i sanntid. Ved å utnytte proprietær AI- og maskinlæringsteknologi beregner Vaayu påvirkninger som utslipp, vannforbruk og avfall over produkter, emballasje og logistikk ved hjelp av sertifisert livssyklusvurdering (LCA) metodikk. Dette gir detaljerte innsikter og informasjon til datadrevne beslutninger. Vaayu er blitt utpekt som en av TIMEs beste oppfinnelser, og har over 100 samarbeidspartnere. De har ledet forskning på klimapåvirkningen av sirkulære forretningsmodeller og beregnet produktavtrykk i stor skala for sine partnere.

Om FINN