Tidligere OpenAI-toppleder Zack Kass: - Norge har noe jeg ikke ser i resten av Europa

Den kjente KI-eksperten Zack Kass bruker KI i stedet for advokattjenester, oversettelse, research og mye mer, og hevder han sparer millioner på å bruke teknologien. Nå kommer han med en klar oppfordring til norske virksomheter.

Tidligere OpenAI-leder Zack Kass og Tor-Øyvind Eriksen, direktør med ansvar for KI og dataanalyse i Sopra Steria på scenen under årets Power of Sharing-konferanse. Foto: Sopra Steria

– Suksessen til de nordiske landene, inklusive Norge, er tuftet på en befolkning som ser fremover, ikke bakover. Min utfordring til Norge og nordmenn er å forestille dere en fremtid der kunstig intelligens gjør ting mye bedre enn de er i dag, sier Zack Kass.

Han regnes som en av de store kapasitetene på kunstig intelligens (KI) i verden. I flere år hadde han en sentral stilling i OpenAI, et ideelt forskningsselskap som blant annet står bak det revolusjonerende KI-systemet ChatGPT.

Kass var en av foredragsholderne da Sopra Steria arrangerte sin årlige Power of Sharing-konferanse forrige uke. I salen i Operaen lyttet 400 ledere fra private og offentlige virksomheter.

– Vi har alle forutsetninger for å lykkes med kunstig intelligens i Norge, med velutbygget infrastruktur, en teknologimoden befolkning og høy grad av digitalisering, sier Tor-Øyvind Eriksen, direktør med ansvar for KI og dataanalyse i Sopra Steria.

Hyller norsk fremtidspositivisme

Zack Kass er enig i denne vurderingen.

– Kall meg gjerne norgesfan. Dere har et vakkert land og en befolkning som har lykkes i å samle en enorm formue. Dere har entreprenørånd og drives av et ønske om at fremtiden skal bli bedre enn fortiden. Dette er kvaliteter jeg ikke ser i resten av Europa utenfor Norden, mener Kass.

Han peker på teknologi, media og telekom som de første bransjene som vil snus på hodet av KI. Deretter følger resten.

– Omveltningen vil bli størst i de bransjene som trenger en omveltning mest, nemlig utdanning, helse og finans. Et flertall av jordas befolkning mottar for få og for dårlige tjenester fra disse sektorene. Ved å bruke KI for å fikse dette kan vi oppnå utrolige ting, men da må vi tåle å bryte med det som er. Skal utdanning bli fem ganger bedre enn det er i dag, må vi gjenoppfinne hele utdanningssystemet, sier Kass.

Teknologien er moden, folk flest ikke

Futuristen deler opp KI-utviklingen i fire kronologiske faser. Vi er nå i den første, der kunstig intelligens primært gjør nokså spesifikke oppgaver for oss. I fase to fungerer KI mer som en slags hjelper som kan organisere livene våre, for eksempel ved å booke og detaljplanlegge sommerferien for oss.

– I dag åpner vi en app, bruker appen og så lukker vi den igjen. Vi bruker KI slik vi bruker annen teknologi. Slik vil det nok fortsette i kanskje 24 måneder til, før vi begynner å flette KI inn i livene våre. Teknologien er der allerede, det handler om modning. Vår modning, sier Kass.

De to siste fasene er ifølge Kass vanskeligere for folk flest å forstå. Fase tre innebærer at alt av maskinvare – som datamaskiner og smarttelefoner – tilpasses eller erstattes for å kunne styres av kunstig intelligens. I fase fire når vi såkalt kunstig generell intelligens (AGI), der kunstig intelligens forbedrer seg selv uten menneskelig hjelp.

Vil gi store konkurransefortrinn

Tor-Øyvind Eriksen i Sopra Steria opplever at de fleste store norske virksomheter har begynt å bruke KI. De fleste er imidlertid i en tidlig fase, der de eksperimenterer og kjører piloter. Bare et fåtall bruker teknologien på en strategisk måte, mener KI-direktøren.

– Det viktigste med å være tidlig ute er ikke at alt er perfekt fra start, men at du bygger kompetanse, går opp interne prosesser og skaper begeistring for hva KI kan utrette. Er du tidlig ute, så kan du få store konkurransefortrinn. Er du sen, vil uansett konkurrenter og egne ansatte ta i bruk teknologien uten deg. Da har du en stor jobb foran deg med å ta igjen alle andre, sier Eriksen.

Sparer millioner

Naturligvis er Zack Kass en ivrig KI-bruker både privat og på jobb. Faktisk kunne han ikke klart seg uten kunstig intelligens, sier han selv.

– Jeg er foredragsholder, styrerådgiver, forsker og forfatter, og jeg ville ikke klart å gjøre alt dette uten KI-verktøy. Uten KI måtte jeg skalert kraftig tilbake, sier han, og legger til:

– For eksempel bruker jeg ikke lenger advokattjenester. I stedet bruker jeg ChatGPT til å identifisere juridiske tekster, og dette er bare ett av flere gjøremål kunstig intelligens hjelper meg med. Til sammen sparer jeg flere hundretusen dollar årlig og enormt mye tid, takket være KI, avslutter Zack Kass.

Bilder