Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Annenhver danske nybilkjøper valgte elbil i mai

Del

Både Norge og Sverige hadde et tydelig fall i nybilsalget i mai, sammenlignet med samme måned i fjor. Her hjemme var fallet på hele 23 prosent, mens nybilsalget i Sverige falt med 11 prosent. Danmark var alene om oppturen, der økte nybilsalget med fire prosent.

I Danmark økte elbilsalget i antall med hele 63 prosent i mai, sammenlignet med mai 2023. Illustrasjonsfoto: Shutterstock
I Danmark økte elbilsalget i antall med hele 63 prosent i mai, sammenlignet med mai 2023. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Ikke bare går nybilsalget generelt tungt i Sverige, men salget av nye elbiler falt med hele 34 prosent i mai – sett opp mot samme måned i fjor. Også her hjemme hadde vi et forsiktig fall i elbilandelen. I Danmark er situasjonen akkurat nå den stikk motsatte. Der plugger stadig flere inn strømkabelen, og i mai økte elbilsalget i antall med sterke 63 prosent, sammenlignet med mai 2023.

- Gjennom flere år har vi sett at incentiver og en oppmuntrende avgiftspolitikk har vært avgjørende for å plassere Norge på verdenstoppen i elektrifiseringen av bilparken. Når det gjøres endringer i avgiftssystemet og innskrenkninger i elbilfordelene kan det fort få store utslag i motsatt retning av hva politikerne har sagt at de ønsker – nemlig at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler i 2025, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Svenskene sitter på gjerdet

- Retningen i Norge er elektrisk, det er ingen i tvil om. Men flere og flere innser nå at det blir vanskelig å nå det politiske målet om hundre prosent nye elbiler fra januar neste år. Men at elbilandelen i Norge vil holde seg høyt i tiden fremover, og antakeligvis være rundt 95 prosent i 2025, er temmelig sikkert, sier han.

- I Sverige og Danmark henger de enn så lenge etter, men stadig flere dansker har forstått at elbilen er fremtidens løsning. Svenskene er for tiden adskillig mer avventende, noe som kan forklares med at incentivene i Sverige er veldig små sammenlignet med Danmark og Norge.

Halvparten valgte ny elbil i Danmark

Av drøyt 14 500 førstegangsregistrerte nye personbiler i Danmark i mai, var over 7 000 elbiler. Og de aller fleste elbilene på topp 10-listen som danskene valgte, er merker og modeller som også er svært populære i Norge.

Mens elbilandelen gikk i været, hadde alle andre drivlinjer i Danmark markant nedgang. Ikke minst ladbare bensinhybrider, som falt med 58 prosent målt i antall. Og mens antall nye elbiler i Norge lå 27 prosent bak fjoråret i mai, hadde vi her hjemme en merkbar økning i antall nye bensinhybrider uten ledning. I mai var det også en økning i antall nye dieselbiler i Norge, og forklaringen på den relativt lave elbilandelen er i stor grad i at det ble registrert svært mange biler på bilutleieselskaper den måneden.

Dansk milepæl

At annenhver ny personbil i Danmark var en elektrisk i forrige måned, er en milepæl som tyder på at elektrifiseringen av danskenes bilpark skyter fart. Men i Danmark som her hjemme, mener bransjen at omstillingen ikke vil fortsette uten politisk vilje og drahjelp: 
- Den grønne omstillingen av bilparken er i full gang. Samtidig må det ikke bli en sovepute, for omstillingen til elbiler krever de riktige politiske forutsetninger. Blant annet er det helt avgjørende for elbilenes inntog, at avgiftene holdes i ro, sier adm. direktør Mads Rørvig i De Danske Bilimportører. Han mener også at danskene nå har «stor appetitt» på nye biler, og tror 2024 blir et godt bilår i Danmark.

Bensin- og diesel-boost i Sverige

Svenskene tar i større grad – slik situasjonen er nå – et skritt tilbake når det gjelder å prioritere elektrisk ved nybilkjøp. Og den kraftige nedgangen i antall nye elbiler, har flere årsaker. Markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se peker på tre overordnede forklaringer: I januar senket svenskene prisene på bensin og diesel betraktelig, noe som bidro til at elbil-skeptikerne valgte å holde fast ved bensin- og dieselbiler. I tillegg er det en generell skepsis rundt elbilmarkedet på grunn av fallende priser, og mange avventer for å se om prisene faller ytterligere. Videre er det en generell lavkonjunktur i svensk økonomi.

Hver og en av disse faktorene vil påvirke bilsalget, og legger man til at den bonusen som svenskene tidligere fikk for å velge elbil er borte, er det klart at elbilen ikke er like attraktiv i Sverige som i Norge og Danmark hvor elbilfordelene fortsatt er gode.

null
Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark og Sverige i mai 2024 sammenlignet med 2023.
null

Nøkkelord

Kontakter

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Årlig prislapp for køen på E6 Nord: 1,25 milliarder kroner4.7.2024 08:48:54 CEST | Pressemelding

At folk stamper i bilkøer hver eneste dag, koster samfunnet dyrt. Oppdaterte beregninger Vista Analyse har gjort på oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), viser at daglige køer på E6 Nord koster samfunnet 1,25 milliarder kroner i året. I rapporten er seks av de mest trafikkerte hovedveistrekningene inn og ut av Oslo analysert, og etter E-18 i Vestover, som har det høyeste samfunnsøkonomiske tapet, kommer E6 Nord.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye