Annenhver danske nybilkjøper valgte elbil i mai
Både Norge og Sverige hadde et tydelig fall i nybilsalget i mai, sammenlignet med samme måned i fjor. Her hjemme var fallet på hele 23 prosent, mens nybilsalget i Sverige falt med 11 prosent. Danmark var alene om oppturen, der økte nybilsalget med fire prosent.
Ikke bare går nybilsalget generelt tungt i Sverige, men salget av nye elbiler falt med hele 34 prosent i mai – sett opp mot samme måned i fjor. Også her hjemme hadde vi et forsiktig fall i elbilandelen. I Danmark er situasjonen akkurat nå den stikk motsatte. Der plugger stadig flere inn strømkabelen, og i mai økte elbilsalget i antall med sterke 63 prosent, sammenlignet med mai 2023.
- Gjennom flere år har vi sett at incentiver og en oppmuntrende avgiftspolitikk har vært avgjørende for å plassere Norge på verdenstoppen i elektrifiseringen av bilparken. Når det gjøres endringer i avgiftssystemet og innskrenkninger i elbilfordelene kan det fort få store utslag i motsatt retning av hva politikerne har sagt at de ønsker – nemlig at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler i 2025, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Svenskene sitter på gjerdet
- Retningen i Norge er elektrisk, det er ingen i tvil om. Men flere og flere innser nå at det blir vanskelig å nå det politiske målet om hundre prosent nye elbiler fra januar neste år. Men at elbilandelen i Norge vil holde seg høyt i tiden fremover, og antakeligvis være rundt 95 prosent i 2025, er temmelig sikkert, sier han.
- I Sverige og Danmark henger de enn så lenge etter, men stadig flere dansker har forstått at elbilen er fremtidens løsning. Svenskene er for tiden adskillig mer avventende, noe som kan forklares med at incentivene i Sverige er veldig små sammenlignet med Danmark og Norge.
Halvparten valgte ny elbil i Danmark
Av drøyt 14 500 førstegangsregistrerte nye personbiler i Danmark i mai, var over 7 000 elbiler. Og de aller fleste elbilene på topp 10-listen som danskene valgte, er merker og modeller som også er svært populære i Norge.
Mens elbilandelen gikk i været, hadde alle andre drivlinjer i Danmark markant nedgang. Ikke minst ladbare bensinhybrider, som falt med 58 prosent målt i antall. Og mens antall nye elbiler i Norge lå 27 prosent bak fjoråret i mai, hadde vi her hjemme en merkbar økning i antall nye bensinhybrider uten ledning. I mai var det også en økning i antall nye dieselbiler i Norge, og forklaringen på den relativt lave elbilandelen er i stor grad i at det ble registrert svært mange biler på bilutleieselskaper den måneden.
Dansk milepæl
At annenhver ny personbil i Danmark var en elektrisk i forrige måned, er en milepæl som tyder på at elektrifiseringen av danskenes bilpark skyter fart. Men i Danmark som her hjemme, mener bransjen at omstillingen ikke vil fortsette uten politisk vilje og drahjelp:
- Den grønne omstillingen av bilparken er i full gang. Samtidig må det ikke bli en sovepute, for omstillingen til elbiler krever de riktige politiske forutsetninger. Blant annet er det helt avgjørende for elbilenes inntog, at avgiftene holdes i ro, sier adm. direktør Mads Rørvig i De Danske Bilimportører. Han mener også at danskene nå har «stor appetitt» på nye biler, og tror 2024 blir et godt bilår i Danmark.
Bensin- og diesel-boost i Sverige
Svenskene tar i større grad – slik situasjonen er nå – et skritt tilbake når det gjelder å prioritere elektrisk ved nybilkjøp. Og den kraftige nedgangen i antall nye elbiler, har flere årsaker. Markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se peker på tre overordnede forklaringer: I januar senket svenskene prisene på bensin og diesel betraktelig, noe som bidro til at elbil-skeptikerne valgte å holde fast ved bensin- og dieselbiler. I tillegg er det en generell skepsis rundt elbilmarkedet på grunn av fallende priser, og mange avventer for å se om prisene faller ytterligere. Videre er det en generell lavkonjunktur i svensk økonomi.
Hver og en av disse faktorene vil påvirke bilsalget, og legger man til at den bonusen som svenskene tidligere fikk for å velge elbil er borte, er det klart at elbilen ikke er like attraktiv i Sverige som i Norge og Danmark hvor elbilfordelene fortsatt er gode.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Solberg ThorsenAdministrerende direktør
Tel:95926018ost@ofv.noMikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i 2024: 9 av 10 nye personbiler var elbiler2.1.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget i 2024 landet så vidt over fjoråret, og endte med 128 691 nye førstegangsregistrerte personbiler. Det er 1,4 prosent flere enn i 2023. Av alle nye personbiler var 114 400 elbiler, som tilsvarer 89 prosent. Dermed gjenstår bare 10 prosent før 2025-målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler er nådd.
Kjør pent hjem til jul16.12.2024 12:28:14 CET | Leserinnlegg
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ønsker alle en trygg og sikker kjøretur i julen. Skal du ut å kjøre, enten det er på glatte og isete veier eller i en hvit gnistrende vinterjul, må du kjøre pent og tenke at det er lurt å legge inn ekstra god tid. For mange steder er veiene alt annet enn et vintereventyr. Vi sender et ønske til regjeringen og alle landets fylkesting om flere penger til bedre, tryggere og godt vedlikeholdte fylkesveier.
Skandinavisk nybilsalg i november: Opp i Norge – ned i Sverige og Danmark11.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Norge var eneste skandinaviske land med økning i nybilsalget i november, sammenlignet med samme måned i fjor. Økningen var på nesten 13 prosent. I Danmark lå nybilsalget 8,6 prosent bak november 2023, mens Sverige hadde en nedgang på 2 prosent.
Års-innspurt: Nybilsalget topper trolig 20232.12.2024 10:39:26 CET | Pressemelding
Farten i nybilsalget har økt nærmest dag for dag i november, og måneden endte med 11 689 førstegangsregistrerte nye personbiler. Det er 13 prosent flere enn i november i fjor. Én måned før «årsoppgjøret», ser det ut til at nybilsalget totalt i 2024 vil få en liten økning fra 2023.
Nybilsalget i Skandinavia: Ingen Oktoberfest – men flere i bilbutikkene15.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og Norge hadde den største økningen. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom