Utgått på dato? Er det ikke lesbart, er det ikke holdbart!

Nærbilde av mann som holder et forstørrelsesglass foran øyet. Han har briller på.
Nesten halvparten av befolkningen kaster mat fordi datostemplingen ikke er synlig. Det vil Blindeforbundet gjøre noe med. Norges Blindeforbund Norges Blindeforbund

Norske forbrukere kaster så mye som 482 400 tonn mat hvert år (matvett.no). Ett av FNs bærekraftsmål er å halvere matsvinn innen 2030.

En undersøkelse gjennomført i befolkningen, av Respons Analyse på vegne av Norges Blindeforbund, bekreftet vansker med å finne og lese datostempling. 8 av 10 svarer at de opplever at det kan være svært vanskelig å finne datostemplingen. Nesten halvparten av befolkningen kaster mat grunnet utydelig eller manglende datostempling, og hele 6 av 10 vil ikke kjøpe en matvare når de ikke finner datoen.

Lovkravene må endres. Opp med skrifta!

Det må en endring til i kravene til hvordan datomerking skal se ut, for at folk skal kunne ta gode bærekraft-valg. Dette vil være et viktig bidrag i kampen mot matsvinn.

Unni Fauskrud kaster mat på grunn av dårlig datostempling.

– Jeg kjenner ofte usikkerhet når det gjelder holdbarhet på matvarer og at jeg gjerne vil kontrollere datoen på melkekartongen og andre ting jeg har i kjøleskapet. Det er ubehagelig når man faktisk ikke kan se datomerkingen. Da tar jeg ingen sjanser. Konsekvensen blir dessverre at jeg må kaste enkelte matvarer som kanskje kunne blitt spist eller drukket, forteller Unni Fauskrud, leder i Tilgjengelighetsutvalget. Norges Blindeforbund Oslo.

Aksjon for bedre datomerking.

På vegne av den norske befolkning tar Norges Blindeforbund initiativ til å få en endring på dagens forskrifter. Kravene til datostempling må sørge for økt skriftstørrelse, tydeligere kontraster og at man kan kjenne hvor datostemplingen står.  Fra 10.-14. juni går Blindeforbundet til aksjon der budskapet er «Utgått på dato? Er det ikke lesbart, er det ikke holdbart.»

Norges Blindeforbund Oslo markerer aksjonen i samarbeid med Colosseum Senter, hvor vi står på stand med vår underskriftskampanje tirsdag 11. juni 12.00 – 15.00 og torsdag 13. juni 15.00 – 18.00.

Gjennom aksjonen ønsker vi å samle så mange underskrifter som mulig, som skal overleveres regjeringen.

Lenke til kampanjesiden: https://www.blindeforbundet.no/aksjonsuka

Unni FauskrudLeder av tilgjengelighetsutvalget, Oslo fylkeslagNorges Blindeforbund, Oslo fylkeslag

Tel:92043507Tel:92043507

Om oss