Lavere prisvekst på mat og drikke
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i mai. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Prisveksten er dermed på vei ned.

- Det er godt nytt for norske forbrukere at prisveksten på mat og drikke ser ut til å være på vei ned. Prisutviklingen har sammenheng med at kostnadsveksten bakover i verdikjeden er i ferd med å avta etter noen svært turbulente år med energikrise og krig i Europa, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.
På sitt høyeste nivå i fjor var årsprisveksten på mat og drikke 13,4 prosent i Norge, mens Sverige på det verste opplevde en matprisvekst på hele 22,6 prosent. Det siste året har energi- og strømprisene gradvis beveget seg nedover og stabilisert seg på et lavere nivå, mens den generelle inflasjonen også begynner å avta. Sammen med sterk priskonkurranse mellom dagligvarekjedene virker dette positivt inn på matprisveksten.
- Kampen om kundene i det norske dagligvaremarkedet er knallhard. Med sterk priskonkurranse er det utfordrende med høye kostnader knyttet til innkjøp, energi, transport og valuta. Det er derfor gledelig for samtlige at vi er på vei mot en mer normal prisutvikling, sier Whist.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom