Lavere prisvekst på mat og drikke

Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i mai. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Prisveksten er dermed på vei ned.

- Det er godt nytt for norske forbrukere at prisveksten på mat og drikke ser ut til å være på vei ned. Prisutviklingen har sammenheng med at kostnadsveksten bakover i verdikjeden er i ferd med å avta etter noen svært turbulente år med energikrise og krig i Europa, sier Bendik Solum Whist, bransjedirektør for dagligvare i Hovedorganisasjonen Virke.

På sitt høyeste nivå i fjor var årsprisveksten på mat og drikke 13,4 prosent i Norge, mens Sverige på det verste opplevde en matprisvekst på hele 22,6 prosent. Det siste året har energi- og strømprisene gradvis beveget seg nedover og stabilisert seg på et lavere nivå, mens den generelle inflasjonen også begynner å avta. Sammen med sterk priskonkurranse mellom dagligvarekjedene virker dette positivt inn på matprisveksten.

- Kampen om kundene i det norske dagligvaremarkedet er knallhard. Med sterk priskonkurranse er det utfordrende med høye kostnader knyttet til innkjøp, energi, transport og valuta. Det er derfor gledelig for samtlige at vi er på vei mot en mer normal prisutvikling, sier Whist.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.