Torghatten

Torghatten vant sine første fergeruter i Finnmark

Torghatten har vunnet anbudskonkurransen om sambandene Korsfjord-Nyvoll og Klokkarøy-Kjerringholmen. To nye helelektriske ferger skal nå bygges.

Marius Martin Hansen, administrerende direktør Torghatten Nord

– Det er med stor glede vi mottar nyheten om at vi skal drifte Korsvoll-Nyvoll og Klokkarøy-Kjerringholmen, sier Marius Hansen, administrerende direktør i Torghatten Nord.

– Dette blir de første sambandene våre i Finnmark, og det er jo egentlig på høy tid at vi er til stede helt i nord!

Torghatten leverte det klart beste tilbudet på klimagassutslipp, noe Hansen er svært fornøyd med.

– Som Norges største fergeselskap har vi som mål å være best på både utslippsreduksjon og teknologi. At vi vinner anbud med en tydelig klimavekting tar vi som et tegn på at det grønne skiftet går godt i Torghatten.

Det blir bygget to nye el-ferger til sambandene, og båtene skal bygges i Norge

Torghatten skal drifte sambandene fra januar 2026 til mai 2035.

- - - - -
10 nye år på Finnvik-Digermulen

Tidligere i uka ble det også kjent at Nordland fylkeskommune har tildelt Torghatten kontrakt for fergedrift over Raftsundet.

Fergesambandet Finnvik-Digermulen er fastlandsforbindelsen til de rundt tjue fastboende på Storemolla, og for hyttene på øya.

Torghatten Nord har driftet sambandet siden januar 2021.

– Vi er glade for at vi får fortsette å drifte ferge for folket på Storemolla, sier Marius Hansen, administrerende direktør i Torghatten Nord.

– Det er små forhold her, og gjennom de siste årene har mannskapet vårt blitt veldig godt kjent med beboerne i området. Vi er svært fornøyde med å kunne fortsette på sambandet i ti nye år!

I forbindelse med den nye kontrakten vil fergene på sambandet bruke biodrivstoff. Kontrakten trer i kraft 1. januar 2026, og har en varighet på 10 år.

Følg pressemeldinger fra Torghatten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Torghatten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Torghatten

Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje midt i Stockholm9.6.2023 11:31:31 CEST | Pressemelding

For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Torghatten står bak satsingen, som Zeabuz har levert teknologi til. "MF Estelle" ble sjøsatt torsdag ettermiddag i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.