Norsk Lektorlag

Lektorlaget reddet lektortittelen

Lektorlaget har fått gjennomslag for å bevare lektortittelen. – Vi er veldig glade for at vi har blitt lyttet til i denne viktige saken, sier Helle Christin Nyhuus, leder av Lektorlaget.

Lektorlagets leder Helel Christin Nyhuus og kunnskapsministerens Kari Nessa Nordtun er enige i at stillingtitler er viktig. Foto: Inger Johanne Rein, Lektorbladet

Stillingstitlene for undervisningspersonalet i forskriftene til opplæringsloven, adjunkt, lærer og lektor, ble foreslått fjernet. I høringsforslaget fra Kunnskapsdepartementet var argumentene at «det er unødvendig å regulere anbefalinger til bruk av stillingstitler i forskriften, da forskriften skal omtale rettigheter og plikter. For det andre er innplassering i stilling et arbeidsrettslig forhold, som reguleres av hovedavtalen».

– Lektorlaget reagerte sterkt på forslaget, og har vært tydelig i sin anbefaling til Kunnskapsdepartementet og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun at det er en svært dårlig idé å fjerne stillingstitlene med et pennestrøk, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.

Nyhuus peker på at det vil være uheldig å overlate stillingstitler kun til tariffavtalene.

– Det er viktig at man synliggjør hvem som skal undervise i skolen og hva slags kompetanse de har gjennom stillingstitlene. Dette er spesielt viktig fordi det er så vanlig å omtale alle som lærere uansett om man er kvalifisert eller ei, sier hun.

Det er ikke første gang at det er blitt foreslått fjerne stillingstitlene i skolen. I 2013 lå et lignende forslag på bordet, men daværende kunnskapsminister Kristin Halvorsen ble overbevist den gang også av Lektorlaget om å beholde dem.

– Lektorlagets budskap til departementet har vært at å fjerne stillingstitlene er et dårlig signal til de kvalifiserte som jobber i skolen. Både politikerne og myndighetene må heie frem både lærerstatusen og kravene til kvalifikasjoner i skolen, og ta eierskap til stillingstitlene i skolen, sier Nyhuus.

Denne uken ble forskriftene til opplæringsloven vedtatt, og Lektorlaget kunne lese at stillingstitlene likevel ikke ble strøket.

– Dette er svært gode nyheter, og vi er fornøyde med at vi er blitt lyttet til i denne saken. Lektortittelen er identitetsskapende. Det er bred politisk og faglig enighet om at godt kvalifiserte lektorer og lærere er helt sentralt for å kunne ha en god skole, avslutter hun.

Om Norsk Lektorlag

Norsk Lektorlag er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste jobber med undervisning, kulturformidling, personalledelse eller veilednings- og informasjonsarbeid.

Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag