Skolefravær: Sett makstall for elevgrupper
– Vi må sette et makstall for antall elever i klasserommene, slik at lærerne får tid til å følge opp den enkelte, sier leder i Lektorlaget Helle Christin Nyhuus.

Fraværet i videregående skole er nå tilbake på nivået fra før fraværsgrensa ble innført. Lektorlaget mener utviklingen må tas på største alvor.
– Dette er en svært bekymringsfull utvikling. Store grupper kan gjøre det vanskeligere for elever å komme tilbake til skolen, og ikke minst gjør det at læreren ikke får fulgt opp den enkelte. Vi må sette et makstall for hvor mange elever det kan være i en elevgruppe, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Utdanningsdirektoratet melder at medianfraværet i videregående skole nå er fem dager og 20 timer. Det er en økning på én dag og én time fra året før. Hele 11 prosent av elevene har 20 fraværsdager eller mer, og 18 prosent har minst 50 timer fravær. Det er særlig jenter på yrkesfag og gutter på studieforberedende som har høyt fravær.
– Å være til stede er en forutsetning for læring – og for å bygge de sosiale fellesskapene som skolen skal være. Da må lærerne ha tid til å bygge det fellesskapet. Det sier seg selv at det er svært utfordrende når man har store elevgrupper, sier Nyhuus.
Utdanningsdirektoratet sier at årsakene til økt fravær er sammensatte. Tallene viser at en voksende gruppe elever kommer inn på videregående med dårlige forkunnskaper og høyt fravær fra ungdomsskolen.
– Denne elevgruppen må få et bedre tilbud enn de får i dag, slik at de får bedre forutsetninger for å lykkes i videregående opplæring, understreker Nyhuus.
Lektorlaget utfordrer kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun til å se helhetlig på problemet, og ikke redusere det til et spørsmål om enkeltregler.
– Dette handler også om holdninger og forventninger. Skolen må være et sted der det forventes at du møter opp, deltar og bidrar, sier Nyhuus.
Kontakter
Helle Christin NyhuusLeder
Tel:91691536hcn@norsklektorlag.noSiri StangKommunikasjonssjef
Tel:99 59 49 51siri.stang@norsklektorlag.noOm Norsk Lektorlag
Norsk Lektorlag er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste jobber med undervisning, kulturformidling, personalledelse eller veilednings- og informasjonsarbeid.

Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Krav til regjeringen: Sørg for kvalifiserte lærere til alle16.9.2025 10:11:53 CEST | Pressemelding
Kari Nessa Nordtun fortsetter som kunnskapsminister, og Lektorlaget utfordrer regjeringen: – Kvalifiserte lærere må være en selvfølge for alle elever i fellesskolen, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Etterlyser flere lektorstudenter25.7.2025 12:23:14 CEST | Pressemelding
Årets opptakstall til høyere utdanning er klare: Noen flere får tilbud om studieplass på lektorutdanningene i år, men antall førstevalgssøkere var rekordlavt. – Vi trenger de høyt kvalifiserte lektorene i skolen vår. Yrket må løftes med bedre lønn og arbeidsvilkår, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Roser forslag om deling av voldshistorikk16.6.2025 15:34:32 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å endre loven slik at videregående skoler kan få mer informasjon om elever fra ungdomsskolen, blant annet voldshistorikk. – Dette er et viktig forslag. Vi som jobber i skolen har samme rett til et forsvarlig arbeidsmiljø som de som jobber på andre arbeidsplasser, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Økning i frie midler til kommunene må komme skolene til gode15.5.2025 15:43:11 CEST | Pressemelding
– Vi frykter at forslaget til reviderte nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen ikke er tilstrekkelig for å styrke kommuneøkonomien som allerede rammer skoler hardt, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
Nytt system for kompetanse- og karriereutvikling i skolen: Frykter at tilbudet forringes for lektorer og lærere5.5.2025 10:07:19 CEST | Pressemelding
– Lektorlaget frykter at det nye systemet for kompetanse- og videreutvikling visker ut lektorenes og lærernes særskilte ansvar for det faglige og pedagogiske tilbudet, sier leder Helle Christin Nyhuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom