Svensk suksesspodkast til E24
I sommer kommer den svenske podkasten «Dynastin» til Norge og E24. «Dynastin» gir et unikt innblikk i en av Sveriges mektigste finansfamilier. Det er en historie om tragiske dødsfall, hemmelige søsken og skam knyttet til «blodpenger», men også et forretningsimperium som har endret Sverige.

Med over en halv million avspillinger er «Dynastin» den største podkast-suksessen i Svenska Dagbladets historie. Serien har frem til nå kun vært tilgjengelig for den svenske avisens abonnenter, men nå blir den også tilgjengelig i Norge hos E24.
– Som Norges største næringslivsavis er vi opptatt av å hele tiden utvide tilbudet til våre abonnenter. Med «Dynastin» mener jeg vi kommer med en veldig fin sommergave til dem som velger å bruke et par hundre kroner i måneden på journalistikken vår. Dette er virkelig en spennende historie å lytte til på stranda, i parken eller i bilen i sommer, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør i E24, Lars Håkon Grønning.
Et brått dødsfall
«Dynastin» starter med omstendighetene rundt finansmannen Jan Stenbecks uventede død i august 2002. Jan Stenbeck var en av svensk næringslivs mektigste, og styrte fra slutten av 70-tallet og frem til sin død investeringsselskapet Kinnevik.
I Norge er Kinnevik kanskje best kjent som den største investoren i matbutikken Oda og som en av de tidlige investorene i Zalando. I mai i år ble det kjent at Jakob Oftebro skal spille rollen som Jan Stenbeck i en ny TV-serie.
Men «Dynastin» er mer enn bare en fortelling om et familieimperium. «Dynastin» er en blanding av familiedrama og næringslivsdokumentar. Podkastserien handler ikke primært om Jan Stenbeck. Den handler om arven og hans barn: Cristina, Hugo, Sophie og lillebroren Max Stenbeck, som døde i 2015.
Og Felix Granander, den «ukjente sønnen», som i flere år var en hemmelighet - til og med for hans søsken.
Unik tilgang
– Det unike med fortellingen er at vi har fått tilgang til rom som tidligere har vært «lukket». Jeg var forberedt på stengte dører og diplomatiske svar. Stenbeck-familien blir vanligvis beskrevet fra utsiden. Men vi har fått muligheten til å beskrive dem på en helt ny måte - fra innsiden, sier Svenska Dagbladet-journalist Jan Almgren, som sammen med produsenten Adam Svanell står bak podkasten.
Podkasten i seks deler slippes eksklusivt 29. juni for E24s abonnenter, men de to første episodene er åpne for alle E24s brukere. Dynastin er laget av Svenska Dagbladet og produksjonsselskapet Banda.
Nøkkelord
Kontakter
Katrine SørumAbonnementssjefE24
Tel:97574665katrine.sorum@schibsted.comLars Håkon GrønningAdministrerende direktør og ansvarlig redaktørE24
Tel:90548964Bilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom