Svensk suksesspodkast til E24
I sommer kommer den svenske podkasten «Dynastin» til Norge og E24. «Dynastin» gir et unikt innblikk i en av Sveriges mektigste finansfamilier. Det er en historie om tragiske dødsfall, hemmelige søsken og skam knyttet til «blodpenger», men også et forretningsimperium som har endret Sverige.
![I sommer kommer den svenske podkasten «Dynastin» til Norge og E24.](/data/images/public/17848846/18128185/621711ff-9e5c-4ca0-b1fa-86739585f7ae-w_720.jpg)
Med over en halv million avspillinger er «Dynastin» den største podkast-suksessen i Svenska Dagbladets historie. Serien har frem til nå kun vært tilgjengelig for den svenske avisens abonnenter, men nå blir den også tilgjengelig i Norge hos E24.
– Som Norges største næringslivsavis er vi opptatt av å hele tiden utvide tilbudet til våre abonnenter. Med «Dynastin» mener jeg vi kommer med en veldig fin sommergave til dem som velger å bruke et par hundre kroner i måneden på journalistikken vår. Dette er virkelig en spennende historie å lytte til på stranda, i parken eller i bilen i sommer, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør i E24, Lars Håkon Grønning.
Et brått dødsfall
«Dynastin» starter med omstendighetene rundt finansmannen Jan Stenbecks uventede død i august 2002. Jan Stenbeck var en av svensk næringslivs mektigste, og styrte fra slutten av 70-tallet og frem til sin død investeringsselskapet Kinnevik.
I Norge er Kinnevik kanskje best kjent som den største investoren i matbutikken Oda og som en av de tidlige investorene i Zalando. I mai i år ble det kjent at Jakob Oftebro skal spille rollen som Jan Stenbeck i en ny TV-serie.
Men «Dynastin» er mer enn bare en fortelling om et familieimperium. «Dynastin» er en blanding av familiedrama og næringslivsdokumentar. Podkastserien handler ikke primært om Jan Stenbeck. Den handler om arven og hans barn: Cristina, Hugo, Sophie og lillebroren Max Stenbeck, som døde i 2015.
Og Felix Granander, den «ukjente sønnen», som i flere år var en hemmelighet - til og med for hans søsken.
Unik tilgang
– Det unike med fortellingen er at vi har fått tilgang til rom som tidligere har vært «lukket». Jeg var forberedt på stengte dører og diplomatiske svar. Stenbeck-familien blir vanligvis beskrevet fra utsiden. Men vi har fått muligheten til å beskrive dem på en helt ny måte - fra innsiden, sier Svenska Dagbladet-journalist Jan Almgren, som sammen med produsenten Adam Svanell står bak podkasten.
Podkasten i seks deler slippes eksklusivt 29. juni for E24s abonnenter, men de to første episodene er åpne for alle E24s brukere. Dynastin er laget av Svenska Dagbladet og produksjonsselskapet Banda.
Nøkkelord
Kontakter
Katrine SørumAbonnementssjefE24
Tel:97574665katrine.sorum@schibsted.comLars Håkon GrønningAdministrerende direktør og ansvarlig redaktørE24
Tel:90548964Bilder
![«Dynastin» gir et unikt innblikk i en av Sveriges mektigste finansfamilier.](/data/images/public/17848846/18128185/175f4bf7-99c2-4247-aaa2-4df20ce67d27-w_240.jpg)
Lenker
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Espen Sundve vender hjem til Schibsted Media26.6.2024 10:01:53 CEST | Pressemelding
Espen Sundve begynte i Schibsted som «summer intern» i 2006. Nå kommer han tilbake til Schibsted Media og jobben som rådgiver for konsernsjef Siv Juvik Tveitnes og selskapets konsernledelse.
Martina Göransson blir administrerende direktør i Podme18.6.2024 11:04:52 CEST | Pressemelding
Martina Göransson blir administrerende direktør for strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme, og tar dermed over ledelsen etter Johan Strömberg. Hun kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces.
Schibsted Media-sjefen: – En ny epoke10.6.2024 09:53:33 CEST | Pressemelding
I dag har majoriteten av de over 2500 ansatte som var tilknyttet Schibsteds medievirksomhet sin første arbeidsdag i det nye selskapet Schibsted Media - et rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen. Ambisjonen er tydelig: Å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:00 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom