Nytt merkevarebudskap skal styrke Aftenpostens posisjon
Aftenposten lanserer i disse dager sitt nye merkevarebudskap, “Forstå hvorfor”. Budskapet er utviklet i samarbeid med Los & Co, og skal minne lesere og abonnenter på at de får noe annet og mer fra Aftenposten.
![Aftenposten lanserer i disse dager sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor". Los & Co](/data/images/public/17848846/18128065/04d2a1e5-2f0f-4799-b1b9-a0f9922b9fbe-w_720.png)
– Hos oss får våre lesere og abonnenter ikke bare vite at noe har skjedd, men også en forståelse for hvorfor ting skjer og hvordan ting henger sammen. Det gjelder enten de har lest en rykende fersk nyhetsartikkel som gir litt mer kontekst enn konkurrentene, hørt på en av podkastene våre, eller lest A-magasinet, sier Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten.
Det nye budskapet er en del av avisens nye og smartere merkevarestrategi, som lanseres denne sommeren.
– Det nye merkevarebudskapet har en pay-off som ligger tett på driverne som motiverer til økt bruk og vilje for å betale for Aftenposten, uttaler Eilertsen.
Basert på innsikt fra et stort posisjonseringsprosjekt
Driverne ble tydeliggjort da Aftenposten gjennomførte et omfattende posisjoneringsprosjekt for å få fart på abonnementsveksten igjen etter et par år med utflating. Prosjektet har ført til endringer i alt fra språk, innholdsprioriteringer, formater, ap.no-forside, måltall og nå merkevarekommunikasjon.
- Vi har tatt store steg siden vi startet dette arbeidet, noe som speiles av en jevn vekst i den digitale abonnementsbasen. Det hjelper også på motivasjonen at Aftenposten kan notere full uttelling i form av priser som SKUP, Årets mediehus og Årets bilde de siste par årene, sier Eilertsen.
Må tilby kvalitet i alle ledd
Kampen om de betalende abonnentene blir bare tøffere. De som lykkes må skille seg ut og gi noe mer enn konkurrentene. Stikkordet er kvalitet, i både innhold, brukeropplevelse og produkter.
– Aftenpostens målgruppe krever heldigvis mye av oss. Nå har vi justert merkevarestrategien for å vise frem hvordan Aftenposten skiller seg ut og for å kommunisere produktfordelene våre tydeligere. Vi skal rett og slett jobbe smartere med merkevarekommunikasjonen, slik at vi oppleves mer helhetlig i alle kanalene vi møter leserne våre, sier Trine Eilertsen.
Merkevarebudskapet er utviklet i samarbeid med Aftenpostens mangeårige samarbeidspartner Los & Co.
– Det har vært givende og spennende å jobbe med det nye merkevarekonseptet og et budskap som virkelig treffer på kjernen til Aftenposten. Vi ønsker å vise frem bredden og dybden i innholdet vårt, med et enkelt budskap som vekker nysgjerrighet hos leserne, sier Line Grendahl, markedssjef i Aftenposten.
Grendahl forteller at samarbeidet med Los & Co har fungert svært godt.
– Los & Co har sammen med flinke ansatte i Aftenposten gjort en kjempejobb med konseptet og uttakene, og vi er veldig fornøyde med samarbeidet og resultatet. Nå gleder vi oss til å ta dette ut i markedet, sier hun.
Nøkkelord
Kontakter
Trine EilertsenSjefredaktørAftenposten
Tel:91317298trine.eilertsen@aftenposten.noBilder
![Sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen](/data/images/public/17848846/18128065/96d8b7a3-0284-4362-a780-542e69cb00bf-w_240.jpg)
![Aftenposten lanserer nå sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor"](/data/images/public/17848846/18128065/c545ed8d-275b-4004-8062-6246486011e4-w_240.png)
![Aftenposten lanserer nå sitt nye merkevarebudskap, "Forstå hvorfor"](/data/images/public/17848846/18128065/92e527d8-06a0-49a1-9462-9d858d24a3fc-w_240.png)
Lenker
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Espen Sundve vender hjem til Schibsted Media26.6.2024 10:01:53 CEST | Pressemelding
Espen Sundve begynte i Schibsted som «summer intern» i 2006. Nå kommer han tilbake til Schibsted Media og jobben som rådgiver for konsernsjef Siv Juvik Tveitnes og selskapets konsernledelse.
Martina Göransson blir administrerende direktør i Podme18.6.2024 11:04:52 CEST | Pressemelding
Martina Göransson blir administrerende direktør for strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme, og tar dermed over ledelsen etter Johan Strömberg. Hun kommer fra stillingen som COO i Schibsted Marketplaces.
Schibsted Media-sjefen: – En ny epoke10.6.2024 09:53:33 CEST | Pressemelding
I dag har majoriteten av de over 2500 ansatte som var tilknyttet Schibsteds medievirksomhet sin første arbeidsdag i det nye selskapet Schibsted Media - et rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen. Ambisjonen er tydelig: Å bli den ledende mediedestinasjonen i Norden.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:00 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom