Nytt merkevarebudskap skal styrke Aftenpostens posisjon
Aftenposten lanserer i disse dager sitt nye merkevarebudskap, “Forstå hvorfor”. Budskapet er utviklet i samarbeid med Los & Co, og skal minne lesere og abonnenter på at de får noe annet og mer fra Aftenposten.
– Hos oss får våre lesere og abonnenter ikke bare vite at noe har skjedd, men også en forståelse for hvorfor ting skjer og hvordan ting henger sammen. Det gjelder enten de har lest en rykende fersk nyhetsartikkel som gir litt mer kontekst enn konkurrentene, hørt på en av podkastene våre, eller lest A-magasinet, sier Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten.
Det nye budskapet er en del av avisens nye og smartere merkevarestrategi, som lanseres denne sommeren.
– Det nye merkevarebudskapet har en pay-off som ligger tett på driverne som motiverer til økt bruk og vilje for å betale for Aftenposten, uttaler Eilertsen.
Basert på innsikt fra et stort posisjonseringsprosjekt
Driverne ble tydeliggjort da Aftenposten gjennomførte et omfattende posisjoneringsprosjekt for å få fart på abonnementsveksten igjen etter et par år med utflating. Prosjektet har ført til endringer i alt fra språk, innholdsprioriteringer, formater, ap.no-forside, måltall og nå merkevarekommunikasjon.
- Vi har tatt store steg siden vi startet dette arbeidet, noe som speiles av en jevn vekst i den digitale abonnementsbasen. Det hjelper også på motivasjonen at Aftenposten kan notere full uttelling i form av priser som SKUP, Årets mediehus og Årets bilde de siste par årene, sier Eilertsen.
Må tilby kvalitet i alle ledd
Kampen om de betalende abonnentene blir bare tøffere. De som lykkes må skille seg ut og gi noe mer enn konkurrentene. Stikkordet er kvalitet, i både innhold, brukeropplevelse og produkter.
– Aftenpostens målgruppe krever heldigvis mye av oss. Nå har vi justert merkevarestrategien for å vise frem hvordan Aftenposten skiller seg ut og for å kommunisere produktfordelene våre tydeligere. Vi skal rett og slett jobbe smartere med merkevarekommunikasjonen, slik at vi oppleves mer helhetlig i alle kanalene vi møter leserne våre, sier Trine Eilertsen.
Merkevarebudskapet er utviklet i samarbeid med Aftenpostens mangeårige samarbeidspartner Los & Co.
– Det har vært givende og spennende å jobbe med det nye merkevarekonseptet og et budskap som virkelig treffer på kjernen til Aftenposten. Vi ønsker å vise frem bredden og dybden i innholdet vårt, med et enkelt budskap som vekker nysgjerrighet hos leserne, sier Line Grendahl, markedssjef i Aftenposten.
Grendahl forteller at samarbeidet med Los & Co har fungert svært godt.
– Los & Co har sammen med flinke ansatte i Aftenposten gjort en kjempejobb med konseptet og uttakene, og vi er veldig fornøyde med samarbeidet og resultatet. Nå gleder vi oss til å ta dette ut i markedet, sier hun.
Nøkkelord
Kontakter
Trine EilertsenSjefredaktørAftenposten
Tel:91317298trine.eilertsen@aftenposten.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Schibsted Media-rapport peker på svekkede europeiske medier: – For lite produktutvikling og innovasjon19.11.2024 13:05:00 CET | Pressemelding
Schibsted Media offentliggjør en rapport som viser hvordan mediene har fått langt mindre innflytelse på Europas demokratier, og trekker frem behovet for innovasjon og politisk handling som mottiltak.
Mistet fingrene på TV-innspilling: Slik går det nå9.11.2024 00:01:00 CET | Pressemelding
Erik Follestads konfliktfylte konkurranse-reality «Til fjells med Folle» er tilbake med ny sesong. Programmet som fikk en dramatisk vending under innspilling kommer 9. november på VGTV.
VG med rekordtall på høydevideo under USA-valget8.11.2024 15:16:17 CET | Pressemelding
VGs høydevideo-satsing traff blink hos brukerne, og de unge strømmet til forsiden.
VGs «Valgchat» har passert 110.000 spørsmål fra brukerne5.11.2024 08:39:26 CET | Pressemelding
På under to uker har VGs brukere sendt over 110.000 spørsmål til VGs «Valgchat». – Bekrefter ryggmargsfølelsen vi hadde, sier Marcus Husby, redaksjonssjef for AI i VG.
VG lanserer AI-basert «Valgchat» for presidentvalget i USA25.10.2024 13:28:06 CEST | Pressemelding
«Valgchat» skal gjøre det lettere for brukerne å få svar på spørsmål om det amerikanske presidentvalget.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom