Over 200 forskere fra mer enn 30 land er samlet i Bergen
Forskere og ostespesialister fra hele verden har denne uken tatt turen til Bergen. Hensikten er å dele den nyeste forskningen og innovasjoner innen osteteknologi, melkekvalitet, ernæring og bærekraft.

Tirsdag 4. juni ble en fullsatt konferansesal på Radisson Blu Royal Hotel i Bergen ønsket velkommen til et tre dager langt ostesymposium. IDF Cheese Science & Technology Symposium 2024 arrangeres av International Dairy Federation (IDF) i Norge, med aktiv deltagelse fra NMBU, TINE og Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Symposiet byr på det aller siste innen forskning rundt blant annet osteteknologi og melkekvalitet, for å nevne noe.
Over et titalls forelesere inntok scenen tirsdag. Blant dem var IDFs egen president Piercristiano Brazzale, som berettet hvordan hans eget familieselskap Brazzale, som for øvrig er Italias eldste meieriselskap, jobber med bærekraft. Også Norge var representert på talerlisten tirsdag, da en av verdens fremste i sitt felt, førsteamanuensis Davide Porcellato fra NMBU, holdt foredrag om sammenhengen mellom den mikrobiologiske kvaliteten til melken og sluttkvaliteten på osten.
Leder for organisasjonskomiteen Ida Berg Hauge er storfornøyd etter symposiets første dag.
- Her har det vært masse fornøyde ostefolk som synes symposiet så langt lever opp til forventningene. Det er åtte år siden det ble fysisk gjennomført et tilsvarende ostesymposium, og det virker som at folk setter pris på å møtes. Nivået på foredragsholderne er høyt og det har blitt presentert forskning på alt fra bærekraftig osteproduksjon til mikrobiotika, modning av oster og bruk av syrekulturer. Vi har lagt vekt på å få tak i mange unge forskere som vil forme osteforskningen i fremtiden, og det er imponerende høyt faglig nivå, sier Ida Berg Hauge.
Også utstillere og sponsorer har fått mye besøk første dag.
Det har blitt servert alt fra smøreostene til Kavli til brunostvafler og Jarlsberg fra TINE, men de fleste utstillerne representerer den store industrien som leverer utstyr til meieriindustrien. Også mange utenlandske selskaper er representert. Hovedsponsor er Milkground, Kinas største osteprodusent, som stiller med mange spennende innovasjoner.
Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder



Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom