Over 200 forskere fra mer enn 30 land er samlet i Bergen
Forskere og ostespesialister fra hele verden har denne uken tatt turen til Bergen. Hensikten er å dele den nyeste forskningen og innovasjoner innen osteteknologi, melkekvalitet, ernæring og bærekraft.

Tirsdag 4. juni ble en fullsatt konferansesal på Radisson Blu Royal Hotel i Bergen ønsket velkommen til et tre dager langt ostesymposium. IDF Cheese Science & Technology Symposium 2024 arrangeres av International Dairy Federation (IDF) i Norge, med aktiv deltagelse fra NMBU, TINE og Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Symposiet byr på det aller siste innen forskning rundt blant annet osteteknologi og melkekvalitet, for å nevne noe.
Over et titalls forelesere inntok scenen tirsdag. Blant dem var IDFs egen president Piercristiano Brazzale, som berettet hvordan hans eget familieselskap Brazzale, som for øvrig er Italias eldste meieriselskap, jobber med bærekraft. Også Norge var representert på talerlisten tirsdag, da en av verdens fremste i sitt felt, førsteamanuensis Davide Porcellato fra NMBU, holdt foredrag om sammenhengen mellom den mikrobiologiske kvaliteten til melken og sluttkvaliteten på osten.
Leder for organisasjonskomiteen Ida Berg Hauge er storfornøyd etter symposiets første dag.
- Her har det vært masse fornøyde ostefolk som synes symposiet så langt lever opp til forventningene. Det er åtte år siden det ble fysisk gjennomført et tilsvarende ostesymposium, og det virker som at folk setter pris på å møtes. Nivået på foredragsholderne er høyt og det har blitt presentert forskning på alt fra bærekraftig osteproduksjon til mikrobiotika, modning av oster og bruk av syrekulturer. Vi har lagt vekt på å få tak i mange unge forskere som vil forme osteforskningen i fremtiden, og det er imponerende høyt faglig nivå, sier Ida Berg Hauge.
Også utstillere og sponsorer har fått mye besøk første dag.
Det har blitt servert alt fra smøreostene til Kavli til brunostvafler og Jarlsberg fra TINE, men de fleste utstillerne representerer den store industrien som leverer utstyr til meieriindustrien. Også mange utenlandske selskaper er representert. Hovedsponsor er Milkground, Kinas største osteprodusent, som stiller med mange spennende innovasjoner.
Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder



Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom