DZT Vertriebsagentur Norwegen

Pride Month i Tyskland

På Ipsos Pride-undersøkelsen fra 2023 oppga 11% av tyskere at de identifiserer seg som LGBTQ+. Utover sommeren og høsten feirer disse sammen med venner og familiemedlemmer Pride Month med flere festivaler og parader, fra millionbyen Berlin til tettstedene Wurzen og Eßlingen. Høydepunktet er paraden, som på tysk kalles Christopher Street Day (CSD). Feiringene i Berlin, Köln og Hamburg er særlig kjent.

Hamburg: Christopher Street Day
Hamburg: Christopher Street Day © GNTB / F: Hinrich Carstensen

LGBTQ+ i Tyskland

Andelen LGBTQ+-personer i Tyskland er ujevnt fordelt mellom generasjonene. 22% av generasjon Z (født 1997 og senere) å identifisere seg som LGBTQ+, men kun 10% av millenniumsgenerasjon (1981-1996) og generasjon X (1965-1980) gjør det samme. For babyboomer-generasjonen er tallet på 5%.

Det skeive miljøet i Tyskland er godt organisert. Den største organisasjon for skeive er LSVD+-Verband Queere Vielfalt e.V., med 3000 enkeltmedlemmer og 70 medlemsorganisasjoner.

Europas største feiring i Berlin og Köln

Pride Month i Berlin varer fire uker fra 28. juni til 28. juli og har i år mottoet «kun sterke sammen – for demokrati og mangfold» (Nur gemeinsam stark – für Demokratie und Vielfalt). Feiringen i Berlin er ikke bare Tysklands største feiring, men også Europas. Et bredt kulturprogram av konserter, kunstutstillinger, foredrag og fester står på programmet.

Også utover Pride Month har Berlin en livlig scene å by på. Ifølge Online-Datingportal bor det 300 000 homofile menn i Berlin. Man kan lære om det skeive miljøet i Berlin sin historie i museet das Schwule Museum.

I Köln varer pride-feiringen i to uker, fra 6. til 21. juli. Høydepunktet er en tredagers lang CSD-gatefest den siste helgen, fra 19.-21. juli. I år er mottoet «for menneskerettigheter». På programmet står kunstutstillinger, demonstrasjoner, foredrag, speeddating, dragshow og filmvisninger. Man kan finne programmet her.

Pride-feiringen blir avsluttet med CSD-paraden, som med omtrent 1,4 millioner årlige deltagere er den største paraden i både Tyskland og Europa. Paraden handler både om livsglede og politiske utfordringer. Cologne Pride nevner 14 punkter som kreves for et mangfoldig samfunn, som oppfordrer politikken og samfunnet til å navngi og forby fornektelsen av menneskerettigheter og ta grep mot de som utfordrer dem.

Befolkningen i Hamburg blir ofte møtt med stereotypien om at de er kalde og reserverte, men likevel viser de gang på gang at de kan å feire. Fra 27. juli til 4. august foregår pridefeiringen med mottoet «5 til 12! Du & jeg mot høyreekstremisme» (5 vor 12! Du & ich gegen Rechtsdruck). I Hamburg har det skeive miljøet et eget pridehus i bydelen St. Georg. Bydelen er sentral og ligger like ved sentralstasjonen. Med sine cafeer og nattklubber er bydelen særlig populær blant det skeive miljøet.

Fra New York til Tyskland

Christopher Street Day (CSD) er den tyske betegnelsen på parader som arrangeres i forbindelse med pride. Navnet kommer fra gaten Christopher Street i New York, som på slutten av 60-tallet skrev historie da gaten ble åsted for store opptøyer mellom demonstranter og politiet.

På 60-tallet var det dessverre vanlig kost for gjestene ved gaybaren «Stonewall Inn» å bli trakassert av politiet. Etter et politiangrep 28. juni 1969 begynte flere av gjestene å gjøre opprør mot politiet. Det startet et flere dagers langt opprør, hovedsakelig mellom homofile og politiet, i New York, kjent som Stonewall-opprøret

Tradisjonen med en parade startet allerede et år senere, da demonstranter markerte jubileet for opprøret i flere amerikanske byer som Chicago, San Francisco og New York. I Tyskland startet tradisjonen med å markere CSD først et tiår senere.

Köln: Christopher Street Day
Berlin: Christopher Street day parade mot Brandenburger Tor
Berlin: Christopher Street Day på Strasse des 17. Juni
Hamburg: Christopher Street Day

Alt om Ferielandet Tyskland

I over 50 år har Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) markedsført reisemålet Tyskland i utlandet på oppdrag fra den tyske regjeringen. Ved til sammen 27 utenlandskontorer betjenes 40 markeder, alle med mål om å vise frem Tysklands mangfold som turistattraksjon og øke innkommende turisme til landet.

Som paraplyorganisasjon for Ferielandet Tysklands rikholdige tilbud, har DZT en viktig funksjon i den internasjonale markedsføringen. DZT utvikler blant annet en tilbuds- og opplevelsesorientert markedsføring, samler og optimaliserer markedsføringsaktivitetene globalt og har en omfattende virksomhet i vekstmarkeder. Det er etablert et utstrakt samarbeid mellom DZT, turistnæringen i Tyskland, tyske institusjoner i utlandet og partnere fra næringsliv og organisasjoner.

Følg pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DZT Vertriebsagentur Norwegen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DZT Vertriebsagentur Norwegen

Europamesterskap i Tyskland skaper turisme – 4% flere besøkende enn normalt22.2.2024 13:47:16 CET | Pressemelding

I forbindelse med sommerens fotball-EM i Tyskland forventer det tyske turistbyrået en økning på 4% utenlandske turister sammenlignet med normalår. Det er basert på forhåndsbestillinger av hotell og fly. – Foreløpige tall er langt over gjennomsnittet, sier Petra Hedorfer, direktør ved DZT. Økningen er særlig markant for turister fra andre land som deltar i mesterskapet. Det norske landslaget har ikke kvalifisert seg til turneringen.