Reiseplanene til "folk flest" er upåvirket av økonomi

Økonomi påvirker ikke reiseplanene til "folk flest" i Norge. Det viser en ny spørreundersøkelse Kantar Media har gjennomført i mai.

Strand i Sunny Beach Bulgaria
Sunny Beach i Bulgaria er et budsjettvennelig alternativ i sommer, men 53 % av nordmenn sier reiseplanene deres er upåvirket av økonomi. Det viser en fersk spørreundersøkelse fra Kantar Media. Foto: TUI

Til tross for høy boligrente, prisstigning og svak krone oppgir 53 % av nordmenn at reiseplanene deres er upåvirket av den økonomiske situasjonen.

Det viser en fersk gallupundersøkelse Kantar Media gjennomførte i Norge i midten av mai på oppdrag av TUI.

60 pluss er minst påvirket

42 % oppgir at reiseplanene deres er påvirket av økonomi, men de kutter ikke ut ferien av den grunn. Flertallet av disse (17%) velger å dra på kortere og/eller færre reiser de neste 12 månedene, mens 12 % velger et reisemål som gir mer verdi for pengene.

– Det er en bekreftelse på det vi ser i bestillingstallene. Sommerferien er uhyre viktig for oss nordmenn. Selv om vi ikke bestiller like tidlig som før, er vi ivrige etter å sikre oss en ferie med solgaranti.  Dem som har høyest inntekt og 60 pluss er naturlig nok minst påvirket av økonomi, mens dem som kjenner litt på det, kanskje bytter ut feriefavorittene Spania og Hellas med Tyrkia, Bulgaria eller Albania denne sommeren, sier kommunikasjonsjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.

Halvparten vil utenlands

Virkes Reisepuls bekrefter bildet. Blant dem som planlegger sommerferie vil 49 % reise ut av landet til reisemål som Spania, Sverige, Danmark og Hellas. Mange velger utenlandsferie i deler av ferien kombinert med Norgesferie. 75 % oppgir at de skal feriere i Norge i sommer.

– Nordmenn flest eksperimenterer ikke med ferien og velger kjente reisemål, også i sommer, sier Audun Pettersen, bransjedirektør for reiseliv i Virke i en pressemelding.

Bestillingene økte med hele 30 % i forrige uke hos reiseoperatøren TUI, og pilene peker fortsatt oppover.

– Det er veldig mange som bestiller akkurat nå som forventet inn mot sankthans. Ønsker du å sikre deg best mulig pris, er det lurt å se på reisemålene som ikke alle andre har oppdaget ennå. Hva med en reise til vakre Sopot i Polen eller Albanias nabo, Montenegro? Her får du mye mer ut av den norske krona. Det er fortsatt også gode muligheter på feriefavorittene Mallorca og Kreta, hvis du ikke er så eventyrlysten, sier Mørk-Løwengreen.

Fakta om undersøkelsene

• Kantar Medias undersøkelse ble gjennomført blant et representativt utvalg på 1016 nordmenn. Gallupen ble gjennomført på oppdrag av TUI i midten av mai.
  • Virkes Reisepuls ble gjennomført av Opinion på oppdrag av Virke. Totalt deltok 2 000 respondenter i undersøkelsen som ble gjennomført i april.