Laveste nybilsalget i mai siden pandemien

Takten i nybilsalget bremset kraftig opp i mai, og er det laveste for denne måneden siden 2020 da den første pandemi-sesongen stengte ned det meste. Totalt ble det registrert
10 253 nye personbiler i mai, og det er 23 prosent færre enn i samme måned i fjor. Også elbilandelen falt merkbart.

Foto: Shutterstock

Samtidig som elbilandelen gikk markant ned i mai, så hadde bensinhybridene en økning i antall på 20 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det ble registrert 1 250 nye bensinhybrider i mai, og det var en markedsandel på 12 prosent. Også antall førstegangsregistrerte nye personbiler med dieselmotor økte i mai sammenlignet med fjoråret, og selv om antallet var lavt – 437 biler – så utgjorde de en andel på 4,3 prosent.

Ikke alle ønsker elbil

- Det er veldig lenge siden vi har sett en elbilandel så lav som 77 prosent, slik den var i mai. Men for året så langt utgjør elbilandelen 87 prosent, og ligner mer på den nye normalen. Den lave elbilandelen i mai kan tyde på at det fortsatt er noen som ser seg best tjent med å kjøpe noe annet enn elbil, selv om de fleste nybilkjøpere også i tiden fremover vil velge elektrisk, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Ved utgangen av mai var det totalt registrert 43 746 nye personbiler, det er 14,2 prosent færre enn på samme tidspunkt i fjor. Av alle nye personbiler så langt i år er 38 017 elektriske, og det er 10,5 prosent færre enn i 2023.

Trolig kun 110 000 nye personbiler i 2024

- Det er ingen tvil om at nybilsalget i år blir det laveste på svært mange år. Slik det ser ut nå, styrer vi mot et nybilsalg for året som trolig ender på mellom 105 000 – 110 000 personbiler. I et «normalår» ligger nybilsalget rundt 150 000 biler, og vi må helt tilbake til 2009 for å finne et så lavt nybilsalg, sier Solberg Thorsen. Et lavt nybilsalg innebærer en lavere utskiftingstakt i personbilbestanden, og det blir særlig byttet ut for få bensin- og dieselbiler.

At Norge fortsetter å være et elbil-land er det ingen tvil om. Ni av de ti mest solgte bilmodellene så langt i år, er elektriske. På topp 20 listen, er det kun tre bilmodeller som ikke er elbiler, blant dem den gamle traveren RAV4 fra Toyota.

Kina-biler betydelig fram

Det blir også tydeligere at det europeiske bilmarkedet blir stadig mer interessant for kinesisk bilproduksjon og salg. Norge, med sin rekordhøye elbilandel, er intet unntak, selv om det norske markedet kun utgjør om lag en prosent av det europeiske bilmarkedet.

- Vi ser en betydelig økning i salget av kinesisk produserte bilmerker og modeller, sammenlignet med samme periode i fjor. I Norge har kinesisk produserte biler nå en markedsandel på rundt 15 prosent. Det er ingen grunn til å tro at det stopper der, sier Solberg Thorsen.

- Det har blitt enda tydeligere at folk ikke tenker mye på om bilene kommer fra Kina, men at det er hva man faktisk får for pengene som avgjør ved nybilkjøp. Kineserne begynner å få et godt grep om det norske markedet.
Han viser også til at mange bilprodusenter fra ulike deler av verden deler plattformer, det vil si understell og batteriteknologi og at det ofte kun er karosseri, interiør og merket i grillen som skiller bilene fra hverandre.

- Satt på spissen, så er det ikke lenger alltid så lett å vite hvor den nye bilen din faktisk kommer fra, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Mange nye varebiler

Mens det i mai var kraftig nedgang i salget av nye personbiler, var det kraftig hopp i antall nye varebiler – en økning i antall på hele 19,5 prosent sammenlignet med mai i 2023. Til sammen ble det i mai registrert 2 622 nye varebiler.
Så langt i år er det registrert 12 432 nye varebiler, det er en økning på 26,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Elbilandelen for nye varebiler utgjør 32,2 prosent, det er en andelsnedgang på 3,1 prosentpoeng målt opp mot fjoråret. Andelen dieselvarebiler er 66,7 prosent – og det betyr en andelsøkning på 5,3 prosentpoeng.

- Det er god fart i økonomien, og mange bedrifter gjør det bra og viser nå en større optimisme. Tallene viser at mange bedrifter både kan og vil bytte ut sin eldre varebil med en ny. For varebilen er jo et svært viktig verktøy for bedriftene, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Se alle hovedtall om bilsalget i mai her.