Unisport leverer rekordresultat for 2023

Del

Fotballspesialisten Unisport som nylig etablerte sin fjerde butikk i Oslo leverer et nytt rekordresultat i 2023 og kan vise til markant vekst i både omsetning og inntjening.

– Vi tror på enda et godt år for selskapet, og at vi med åpningen av butikken på Karl Johan fortsetter veksten. Med EM  like rundt hjørnet forventer vi at fotballfeberen vil ramme enda flere, og vi er klare til å investere i å utvide vår posisjon som Europas ledende nettforhandler av fotballutstyr,, sier CEO i Unisport Michael Burk.
– Vi tror på enda et godt år for selskapet, og at vi med åpningen av butikken på Karl Johan fortsetter veksten. Med EM like rundt hjørnet forventer vi at fotballfeberen vil ramme enda flere, og vi er klare til å investere i å utvide vår posisjon som Europas ledende nettforhandler av fotballutstyr,, sier CEO i Unisport Michael Burk. Foto: akam1k3

Unisport kan i dag presentere det beste årsresultatet i selskapets historie. I en tid hvor fotballens popularitet når nye høyder, har Unisport styrket sin posisjon som Europas ledende nettforhandler av fotballutstyr.

Selskapet økte omsetningen i 2023 med 30 % til 1447 MNOK fra 1113 MNOK året før, mens justert EBITDA steg fra 63 MNOK til 81MNOK, tilsvarende en økning på 29 %. Gross Merchandise Value (GMV), som omfatter det samlede forbruket gjennom Unisport-plattformen samt selskapets flaggskipbutikker, økte også med 29 % fra 1151 MNOK i 2022 til 1487 millioner kroner i 2023.

Stolt Unisport-direktør

Veksten er ifølge administrerende direktør Michael Burk drevet av en evne til å holde seg relevant for kundene.

– Jeg er veldig stolt av resultatet, som har overgått våre forventninger. Vi evner å ri på en bølge av fotballfeber som hersker i disse årene, hvor sporten interesserer og utøves av stadig flere mennesker internasjonalt. 

Han påpeker at kundene ikke på noen måte kommer av seg selv. 

– Vi har investert i vårt medlemsprogram, Unisport F.C., som i 2023 vokste med 54 % og nådde 1,3 millioner medlemmer, hvilket gjør det til verdens største medlemsprogram i fotballindustrien, sier Burk og legger til:

– At vi overgår fjorårets resultat, som var det hittil beste året, er imponerende. En stor takk til våre dedikerte medarbeidere, som har gjort dette mulig, sier den administrerende direktøren som også tilskriver deres økende digitale tilstedeværelse en del av æren.

Med 9 millioner følgere på tvers av sosiale medier er selskapet blant de største og mest innflytelsesrike fotballplattformene i verden. I august 2023 rundet Unisports YouTube-kanal over 1 milliard livstidsvisninger, og fotballspesialisten hadde nesten 5 millioner abonnenter ved utgangen av 2023.

Viktige synergier

Selv om Unisports vekst hovedsakelig kommer fra den digitale delen av virksomheten, har de fysiske flaggskipbutikkene i europeiske hovedsteder som Paris, Stockholm, København og Oslo også oppnådd det største antallet besøkende noensinne, med rekordomsetning som resultat.

– Våre flaggskipbutikker og digitale plattformer supplerer hverandre veldig godt og gir kundene mulighet til å oppleve produktene og få personlig rådgivning, mens vår nettplattform tilbyr bekvemmelighet, et bredt utvalg og rask levering. Denne synergien mellom online og offline tilstedeværelse har vært avgjørende for vår evne til å tiltrekke og beholde kunder, og det har spilt en vesentlig rolle i vår vekst og suksess.

Åpningen i Oslo er viktig for selskapet

Fotballselskapet åpnet rett etter påske en butikk på Karl Johan, og det var fullt av aktiviteter i flere uker. Nettopp disse aktivitetene er viktige for utviklingen av selskapet, og butikkåpninger som den i Oslo er svært viktig for Unisport.

– Vi tror på enda et godt år for selskapet, og at vi med åpningen av butikken på Karl Johan fortsetter veksten. Med EM like rundt hjørnet forventer vi at fotballfeberen vil ramme enda flere, og vi er klare til å investere i å utvide vår posisjon som Europas ledende nettforhandler av fotballutstyr. Alle som er glad i fotball kommer til å lege merke til at det er EM når de går inn i en av våre butikken, sier Michael Burk.

Unisport ser frem mot 2024 med planer om ytterligere vekst og forbedret lønnsomhet. Selskapet forventer en omsetningsvekst på mellom 15 % og 20 % og planlegger fortsatte investeringer i teknologi, medarbeidere og nye markeder.

Kontakter

Om Unisport

Unisport er Europas ledende nettforhandler av fotballsko, fotballdrakter og annet fotballutstyr. Samtidig er Unisport en global medieplattform for fotballrelatert innhold med ca. 9 millioner følgere i sosiale medier. Unisport har siden 1995 betjent fotballspillere, fans og klubber med de beste fotballproduktene og kyndig veiledning. I tillegg til flaggskipbutikker i hjertet av Paris, Stockholm, København og Oslo, inkluderer Unisport også lokale nettbutikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Nederland, Tyskland, Frankrike og Østerrike. Unisport er også tilgjengelig for resten av verden på den engelskspråklige unisportstore.com

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye