– Gravferd er det viktigste ritualet vi har

De neste tre dagene er gravferdsbransjen i de nordiske landene samlet til en helt unik kongress på Hellerudsletta.

VIKTIG: Nordisk gravferdsbransje møtes til stor kongress denne helgen.
VIKTIG: Nordisk gravferdsbransje møtes til stor kongress denne helgen. Getty Images

– Det er første gang det arrangeres en kongress i denne formen. Nå samles gravferdsbransjen i Norge, Sverige og Danmark for første gang – for å lære av hverandre og for å bygge et fellesskap, sier bransjeleder for gravferd i Hovedorganisasjonen Virke, Åse Skrøvset.

KI i gravferd

Virke og de andre bransjeorganisasjonene i Norden arrangerer kongressen sammen.

Der skal blant annet Nordens eneste tanatolog, Philip de Croy snakke. De Croy er ekspert på døden, reaksjonene på det å skulle dø og på hvordan vi har sett og ser på døden i samfunnet.

Skrøvset jubler for et tettere samarbeid med nabolandene.

– De nordiske landene har mange likhetstrekk i gravferdsbransjen, men det er også ulikheter knyttet til blant annet seremoniform, virksomhetsstruktur og gravform. Vi har mye å lære av hverandre, sier Skrøvset.

På Grav Norden skal også denne bransjen få innblikk i hvordan kunstig intelligens vil påvirke fremtidens arbeid med gravferd.

– Dette er en bransje i stadig utvikling, og vi ønsker at bransjen skal være fremoverlent til bruk av og implementering av KI, sier Skrøvset.

Mer åpenhet

Hun mener det er viktig, både for bransjen – men også for samfunnet for øvrig, å snakke mer om døden og alt det innebærer.

– Gravferd er det viktigste ritualet vi har, og jeg tror mange som har mistet noen av sine nærmeste vil si seg enig. Samtidig er døden og alt det fører med seg noe vi snakker lite om. Jeg tror vi som samfunn hadde tjent på større åpenhet rundt død, gravferd og gravplass, sier Skrøvset.

I en nylig publisert omdømmerapport om gravferdsbransjen i Norge kommer det frem at det store flertallet (5,3 av 6,0 på tilfredshetsskalaen) er svært fornøyd med hjelpen de har fått av norske gravferdsbyrå.

– Det vitner om at norske virksomheter innen gravferd har meget høy kvalitet, og tar vare på kundene sine på en god måte - både i form av tjenester, men også på det emosjonelle nivået, sier Skrøvset.

Hun mener kongressen blir en viktig møteplass for alle i bransjen, og at et sterkt faglig miljø vil gjøre bransjen enda bedre.

Bransjeleder gravferd i Virke, Åse Skrøvset

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.