Forhandlingsløsning i oppgjøret om energiavtalene

– Oppgjøret er innrettet for å kunne gi en årslønnsvekst på linje med frontfaget, sier forhandlingssjef Barbro Noss i Samfunnsbedriftene.

Illustrasjonsfoto

– Partene har nå også i felleskap utviklet avtaleverket i positiv retning med tanke på likestilling og seniorpolitikk, legger hun til.

Det var godt innenfor fristens utløp den 29. mai at Samfunnsbedriftene og arbeidstakerorganisasjonene kom til enighet i oppgjøret om de to energiavtalene, henholdsvis Energiavtale I og Energiavtale II.

Da årets energiforhandlinger var et hovedtariffoppgjør, har partene forhandlet om bestemmelsene i selve avtaleverket i tillegg til lønn. Alle grupper får med dette reallønnsvekst.

Likestilling og seniorpolitikk

– I denne forhandlingsrunden har vi hatt særlig fokus på likestilling og å hindre aldersdiskriminering, sier Noss.

Likestillingsperspektivet er blant annet styrket ved at det er tatt inn nye lønnsprinsipper i avtalen. Gravides rettigheter til å bli fritatt fra vakt er også utvidet.

– Vi vet at det er behov for omstilling i energibransjen. Det ser vi blant annet av vår arbeidslivsundersøkelse, sier administrerende direktør Øivind Brevik i Samfunnsbedriftene.

– Energibedriftene må både kunne rekruttere og utvikle kvalifiserte arbeidstakere. Vi håper at dette resultatet, med en bærekraftig lønnsutvikling, vil bidra til nettopp det.

Hvem er partene?

Samfunnsbedriftene Energi organiserer om lag 40 energikonsern. Det utgjør bortimot halvparten av alle norske energikonsern.

Energiavtale I er inngått mellom Samfunnsbedriftene og EL og IT Forbundet, Fagforbundet, Delta og Para.

Energiavtale II er inngått mellom Samfunnsbedriftene og NITO, Tekna, Econa, Det Norske Maskinistforbund, Norges Juristforbund, Akademikerforbundet og Lederne.

Illustrasjonsfoto

Samfunnsbedriftene er den ledende nærings- og arbeidsgiverforeningen for bedrifter som leverer grunnleggende samfunnstjenester i Norge. Vi organiserer ca. 570 offentlig hel- eller deleide bedrifter og ideelle organisasjoner innen en rekke tjenesteområder, hvor de største områdene er havn, energi, avfall og brann/redning.