XXL velger lokalt teknologiselskap fra Sandnes for å styrke sykkelservice
Åtte av ti sykler får aldri servicen de trenger. Nå går XXL og BikeFolder sammen for å revolusjonere bransjen – og bidra til en grønnere fremtid.
– Sykkelindustrien er underutviklet og superklar for modernisering. Vi mener vi sitter på en løsning som ingen andre har og som vil bidra til en helt nødvendig endring, sier Sondre Norland, Gründer i BikeFolder.
Selskapet, som drives fra Sandnes, har blant andre med seg profiler som Alexander Kristoff og Dag-Otto Lauritzen på eiersiden. Nå har de utviklet en digital løsning som skal rulles ut til XXL-butikker i Norge og etter hvert i resten av Norden.
Vil profesjonalisere sykkelindustien
En sykkel er ikke lenger bare et transportmiddel. Det er en investering som krever vedlikehold og omsorg. Historisk sett har dette vært en utfordring for både eiere og verksteder. Altfor få eiere tar jevnlig service på sykkelen sin. Det er et miljøproblem.
Det å ha informasjon om sykkelen sin, hvordan og når den er vedlikeholdt, er en stor mangelvare. Dette er spesielt et problem dersom du kjøper en brukt sykkel.
BikeFolder har utviklet en løsning som nærmest blir som et digitalt vognkort for sykler. Dette kortet registrerer deg som eier, sørger for at alle servicer blir fulgt opp, og at forsikringen er på plass. Hele sykkelens historikk samles på ett sted, noe som gjør vedlikehold og eierskap betydelig enklere.
– Målet er å profesjonalisere sykkelindustrien på samme nivå som bilindustrien. Vedlikeholdet skal bli enklere, mer tilgjengelig og mer effektivt for sykkeleiere i hele Norden, sier Norland.
Økt fokus på vedlikehold
Ifølge Norland finnes det over 3,5 millioner sykler i norske hjem som har behov for vedlikehold. Kun tjue prosent av disse blir faktisk sendt til service. Behovet for å gjøre sykkelservice enklere og mer tilgjengelig er med andre ord stort.
– Vi har sett en økende etterspørsel etter reparasjonstjenester, spesielt for sykler. Vårt mål med BikeFolder-samarbeidet er å gjøre det mye enklere for folk å eie og vedlikeholde en sykkel, sier Carlo A. Marques, VP & Head of Workshop Services hos XXL.
BikeFolder-løsningen vil gradvis implementeres i XXL-butikker med mål om full implementering i Norge, Sverige og Finland, innen slutten av 2025.
Den første fasen starter 1. mars, og vil inkludere 16 varehus i Norge. Byer som Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim, vil få tilbudet akkurat i tide for den kommende sykkelsesongen.
Are Knutsen, SVP & Head of Services and Sustainability hos XXL, mener dette skaper en vinn-vinn-situasjon for alle involverte.
– Dette vil ikke bare styrke våre verkstedtjenester, men også gjøre det enklere for kundene våre – og ha en veldig positiv klimaeffekt, avslutter Knutsen.
Kontakter
Jan Christian ThommesenKommunikasjonsdirektør / SVP Corporate Communications
Tel:+47 918 21 387Jan.thommesen@xxl.noBilder
All Sports United - Sports Unite All
Siden starten i 2001 har XXL vokst frem som en ledende destinasjon for sport og friluftsliv i Norden. XXL har idag over 80 varehus i Norge, Sverige og Finland og Nordens største sportsbutikk på nett. Vi tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene.
Følg pressemeldinger fra XXL
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra XXL på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra XXL
Janus x Kleveland = perfekt sjogg!12.12.2024 10:53:01 CET | Pressemelding
Janus og Marcus Kleveland samarbeider om eksklusiv kolleksjon, som kun selges hos XXL og Janus.
XXL feirer BUAs 10-årsjubileum30.10.2024 11:52:53 CET | Pressemelding
I dag markerer XXL sitt partnerskap med BUA, en nasjonal organisasjon som fremmer aktivitet, inkludering og miljøvennlig deling gjennom gratis utlån av sports- og friluftsutstyr. Som bærekraftspartner bidrar XXL til BUAs drift gjennom økonomisk støtte og tilgang til sports- og friluftsutstyr.
Kåre André Jevanord ny markedsdirektør i XXL22.10.2024 09:47:52 CEST | Pressemelding
XXL styrker markedsteamet med ansettelsen av Kåre André Jevanord som ny markedsdirektør. Jevanord har siden juni vært tilknyttet XXL som konsulent og har allerede opparbeidet seg betydelig innsikt i organisasjonen og dets strategi.
XXL Reward når 4 millioner medlemmer i Norden18.10.2024 10:28:38 CEST | Pressemelding
For et år siden relanserte XXL kundeklubben Reward, som et ledd i forretningsstrategien Reset & Rethink. Nå har de nådd en viktig milepæl med 4 millioner medlemmer i Norge, Sverige og Finland. Dette markerer en betydelig suksess for XXL, som de siste årene har satset tungt på å tilby et attraktivt og verdifullt medlemsprogram for sine kunder.
Ny bærekrafttrio på plass hos XXL12.9.2024 10:11:37 CEST | Pressemelding
Malin Skulstad Driveklepp er ansatt som ny bærekraftsjef, Ida Haarberg Jørgensen som ny produktsamsvarspesialist og John Daniel Hertzenberg som ny bærekraftkontroller. Med disse ansettelsene signaliserer XXL en styrket satsing på bærekraft. - XXL har en unik posisjon i den grønne omstillingen som den ledende nordiske sportsforhandleren ved å være en drivkraft for forbedringer og nye innovasjoner i vår verdikjede, sier Skulstad Driveklepp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom