Legeforeningen

Landsstyremøtet 2024: – Nå haster det mer enn noen gang

President Anne-Karin Rime understreket viktigheten av at legene ønsker å bli værende i den offentlige helsetjenesten, da hun åpnet Legeforeningens landsstyremøte i Oslo tirsdag. – Det er nettopp slik sikrer vi en helsetjeneste for alle, uavhengig av størrelse på lommeboka, fastslo presidenten.

ÅPNET LANDSSTYREMØTET: President Anne-Karin Rime taler til landsrådet på Soria Moria. Legeforeningen/Thomas B. Eckhoff

Nærmere 300 personer var samlet under samme tak på Soria Moria Hotell i Oslo, på landsstyremøtets første dag. Og tradisjon tro ble møtet åpnet med presidentens tale til landsstyret. President Anne-Karin Rime pekte på de mørke skyene som ligger i horisonten i den offentlige helsetjenesten.

Nesten 5000 sykehusleger er usikre på om de står i jobben om to år. Det viser vår egen medlemsundersøkelse. Legene, men også legelderne, svarer at de har svekket tro på fremtiden i den offentlige helsetjenesten. Det er alvorlig. Så nå haster det mer enn noen gang. Denne utviklingen krever en real snuoperasjon, understreket Rime.

Hun pekte på at legene ikke er kravstore når de ber om mer tid med pasientene.

Og vi er heller ikke kravstore når vi etterlyser store nok sykehus, der ansatte kan jobbe godt og effektivt, og der pasienter skal slippe å ligge på gangen. Ei heller er vi kravstore når vi ønsker oss flere helsesekretærer, og IKT-systemer som faktisk hjelper oss i hverdagen og ikke oppleves som grus i skoa. Dette er ikke å be om for mye. Snarere tvert imot. Det er å ta ansvar for å sikre en helsetjeneste for alle. Uavhengig av størrelsen på lommeboka.

Berømmet dem som delte sterke historier
I fjor sommer og høst kom legers arbeidsforhold særlig på dagsorden etter #legermålve-kampanjen, der flere leger fortale sterke historier om uhåndterlig arbeidsbelastning og dårlig arbeidsmiljø. Presidenten brukte talen sin til å berømme alle som sto frem.

Det har alltid en personlig kostnad å fortelle vanskelige historier offentlig. Vi, dere tillitsvalgte og oss sentralt i Legeforeningen, jobber hver eneste dag med å skape gode rammer for legeyrket. Det har vi alltid gjort, og det skal vi selvfølgelig fortsette å gjøre, forsikret Rime.

Streiker i staten
I årets forhandlinger ble Legeforeningen og KS enige, i tvungen mekling på overtid, om ny særavtale. Dermed har legevaktslegene fått et vern mot for høy arbeidsbelastning.

Etter 10 års kamp har vi endelig fått KS med på en innstramming i avtalen som setter klare grenser for arbeidstid på legevakt, sa Rime, og fortsatte:

Men nå står vi i en annen viktig  kamp. Som en del av Akademikerne er vi i streik for å beholde vår tariffavtale i staten som sikrer at utdanning gir uttelling på lønnslippen. Jeg sier meg enig med leder i Akademikerne stat, Kari Tønnesen Nordli: «Her går staten baklengs inn i fremtiden!».

Hun understreket at kravet om at alle yrkesgrupper i staten skal være på én tariffavtale ikke kan aksepteres.

For dette handler om hele eksistensgrunnlaget for å være fagorganisert. Alle må ha friheten til selv å velge hvilken organisasjon man ønsker å være medlem av. Staten kan på ingen måte diktere dette.

Bilder

Norges største medisinske fellesskap

Legeforeningen er Norges største medisinske fellesskap. Over 40 000 medisinstudenter og leger er medlem hos oss. Vi organiserer 94 prosent av alle leger i Norge og er landets eneste komplette profesjonsforening. Siden 1886 har Legeforeningen kjempet for deg og faget du brenner for. Det gir en bedre helsetjeneste. Vi er foreningen for alle leger, hele livet.

Følg pressemeldinger fra Legeforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Legeforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Legeforeningen