Eksamenstid: Allergikere føler at de ikke blir tatt på alvor av skolen

I en undersøkelse blant allergikere sier 2 av 10 elever og studenter at de ikke opplever at skolen eller studiestedet tar dem på alvor. Flere er engstelige for at det kan få negative konsekvenser for eksamensresultatene. – Skolene har en vei å gå med tilretteleggelse, men de unge må også være litt proaktive, mener farmasøyt.

18 prosent elever og studenter sier de ikke opplever at skolen tar allergien på alvor Shutterstock

Forberedelser eller gjennomføring av eksamen med kløe, rennende nese og øyne, hodepine, nedstemthet, tretthet eller pustebesvær, er realiteten til tusenvis av elever og studenter de nærmeste ukene.

I en ny undersøkelse gjennomført blant elever og studenter i alderen 16-30 år av Respons Analyse på vegne av Farmasiet, sier 3 av 10 at de har hatt sykefravær fra skole eller studiested som følge av pollenplager. 1 av 10 mener også at de har behov for tilrettelegging og samme antall tror allergien vil påvirke resultatene i negativ retning. Mest bekymringsverdig er likevel at 18 prosent sier de ikke opplever at skolen tar allergien på alvor.

– Allergiplager påvirker læringskapasitet og konsentrasjonsevne, men dessverre er det stor forskjell mellom skoler og studiesteder når det kommer til tilrettelegging, sier farmasøyt i Farmasiet, Katrine Båserud Mathisen.

Utfordrende å finne informasjon
Båserud Mathisen mener at selv små tiltak i undervisningen kan lindre plagene for dem det gjelder. Fra å holde vinduer lukkede, økt renhold, tilbud om fjernundervisning, mer fleksibilitet i forbindelse med oppmøte og tidsfrister, samt tilrettelegging under prøver.
Imidlertid sier 2 av 10 at det er vanskelig å få øye på tiltakene eller finne informasjon om dette på skolen eller studiestedet.

– Jeg oppfordrer skoler og lærere til å kommunisere og tilrettelegge så godt det lar seg gjøre for pollenallergikere. Spesielt i forkant av eksamensperioden. Samtidig har de med pollenallergi også en plikt til å søke informasjon selv, da det kan være ulike fremgangsmåter og frister hos de ulike skolene og studiestedene.

Anna Bistrup, Seniorrådgiver helsefag og samfunnskontakt i Norges Astma- og Allergiforbund, kjenner godt til problemstillingene og bekrefter forskjeller mellom de ulike skolene og studiestedene. Hun er enig med Mathisen om at de unge allergikerne må være litt påpasselige selv og i hvert fall sørge for å ha sykemelding fra fastlegen sin.

– Hvis du har pollenallergi og en akutt forverring av plagene har du rett til tilrettelegging på eksamen, men det er legen som bestemmer. Siden mange studenter ikke bor på samme sted som fastlegen sin, så sliter mange med å få fatt i legeerklæring tidsnok. Akkurat dette kan nok spesielt studiestedene minne studentene på, sier Bistrup.

Prøv deg frem til rett behandling
Behandling av pollenallergi skjer i dag ved hjelp av alt fra nesespray, øyedråper, tabletter, inhalasjonsmedisiner eller sprøyter. Behandlingen er i første rekke forebyggende og må derfor brukes regelmessig gjennom hele pollensesongen, selv om symptomene kanskje er fraværende noen dager.

Båserud Mathisen tror mange glemmer det, men også blir litt passive når behandlingen ikke har noen effekt og allikevel fortsetter på de samme medisinene uten å oppsøke lege.

– Målet er å ha det best mulig, med minst mulig bruk av medisiner. Nå finnes det så mange muligheter, så sørg for å ha god dialog med fastlegen din slik at dere sammen kan finne ut akkurat hvilken behandling som fungerer best for deg, avslutter hun.

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Farmasiet og ble gjennomført i perioden 03.04.2024-16.04.2024. Antall respondenter var 503, i alderen fra 16 år til 30 år. Utvalget er landsrepresentativt og trukket tilfeldig fra Respons Analyses webpanel - Responspanelet.