Advarer mot falsk solkrem – Kan inneholde avføring og giftige stoffer

Sommeren er høysesong for piratkopier, og 2 av 10 nordmenn innrømmer at de er usikre på om solkremen de har kjøpt er original vare. –  En billig solkrem kjøpt i utlandet eller fra utenlandske nettsider kan være falsk, ikke gi solbeskyttelse og inneholde stoffer som er farlige for huden, advarer Farmasiet og Patentstyret.

VÆR VARSOM: Billig solkrem kjøpt i utlandet eller fra utenlandske nettsider kan være falsk, ikke gi solbeskyttelse og inneholde stoffer som er farlige for huden, advarer Farmasiet og Patentstyret.

I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Farmasiet, sier 1 av 10 nordmenn at de har kjøpt solkrem fra typiske charterdestinasjoner, for eksempel i strandkiosker eller lokale butikker. 2 av 10 er usikre på om produktet er original vare. Det er godt dokumentert av Europol at falske produkter utgjør en helse- og sikkerhetsmessig trussel mot forbrukerne, og ifølge statistikk fra Europol, blir falske kosmetikkprodukter typisk solgt i små butikker eller av gatehandlere.

– Det kan være vanskelig å se forskjell på ekte og uekte solkrem. Falsk solkrem kan være en blanding av ukjente kjemikalier som ikke har noen solbeskyttelse i det hele tatt. Folk har kjøpt det de trodde var en merkevare-solkrem og deretter fått solforbrenninger, sier Stig Henning Pedersen, driftsleder og farmasøyt i Farmasiet, og legger til:

– Ukjente og farlige stoffer kan også forårsake reaksjoner som blant annet kløe, svie, rødhet og hevelse. Dette er skikkelig skummelt, spesielt for barn med tynn og sensitiv hud.

Styr unna utenlandske nettsider og strandkiosker
Det dukker stadig opp nye utenlandske nettbutikker som lokker nordmenn til å handle svært billige produkter i en rekke kategorier, inkludert solkrem. Pressekontakt for marked og kommunikasjon i Patentstyret, Vilde Brandtzæg Clausen, ber folk være ekstra oppmerksomme hvis man kjøper solkrem på slike nettsider.

– Disse produktene kan være falske, som betyr at de kan se like ut som et kjent produkt på bilder og etikett, men hvor innholdet er noe helt annet. I verste fall kan produktet ikke gi solbeskyttelse, og inneholde urovekkende stoffer, blant annet stoffene som britisk politi tidligere har funnet i falsk kosmetikk. Dette var kvikksølv, rotteavføring, menneskeurin og arsenikk, noe som vi absolutt ikke burde smøre på kroppen, og legger til:

– Hvis prisen er uvanlig lav kan det være en indikator på at det er falskt. Sjekk også emballasjekvaliteten og vær oppmerksom på feil i teksten på produkt og emballasje, samt se etter batchnummer og utløpsdato. Hvis du har en ekte solkrem fra samme merke kan du sammenligne disse på farge, lukt, konsistens og emballasje.

Slik velger du ekte solkrem
Det kan være flere grunner til at nordmenn lar seg friste til å kjøpe solkrem i utlandet. I undersøkelsen svarte 21 prosent at de gikk tom for solkrem, 11 prosent fordi det er billigere i utlandet, 11 prosent glemte å kjøpe i Norge før de dro og 8 prosent gjør det for å slippe ekstra vekt i bagasjen.

– Det er forståelig at det er fort gjort å handle på strandkiosken på hjørnet hvis man er tom for solkrem eller lignende, men det kan dessverre få uheldige konsekvenser, advarer Pedersen.

Han anbefaler noen enkle huskeregler for å unngå kjøp av falsk solkrem.

– Kjøp alltid solkrem på anerkjente norske apoteker før du drar, enten i fysisk butikk eller på nett – da er man garantert at solkremen er ekte. Blir du fristet til å handle på en utenlandsk nettside, vær ekstra oppmerksom og sjekk autoriserte forhandlere på originalprodusentens nettsted.

Undersøkelsen er gjennomført i perioden 15. - 19. mars 2024 på Internett med utgangspunkt i YouGov-panelet i Norge. Undersøkelsen hadde 1005 respondenter.