Signerte kontrakt for Gjønnestunnelen
I dag signerte Obrascòn Huarte Lain S.A (OHLA) kontrakten for bygging av Gjønnestunnelen i Bærum.

OHLA var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og hadde best forhold mellom pris og kvalitet. Kontraktsummen for E105 Gjønnestunnelen er på 1,84 milliarder kroner eks mva.
Ny fylkesvegforbindelse
Gjønnestunnelen i Bærum blir ny fylkesvegforbindelse mellom Gjønnes og E18 ved Strand, med videre forbindelse til Fornebu. 1500 meter av tunnelen bygges som del av denne kontrakten, mens resterende 450 meter bygges som del av entreprisen E102 Fornebukrysset – Strand.
– Tunnelen er viktig både for å avlaste Bekkestua og Stabekk for gjennomgangstrafikk og for å knytte sammen Fornebu og området nord for E18. Tunnelen vil flytte trafikken under bakken, gi bedre trafikkflyt, fremkommelighet for kollektivtrafikken, og redusere støy- og støvproblemer, forteller Åge Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen for E105 Gjønnestunnelen.
Tunnelen som bygges i denne kontrakten, utgjør en betongtunnel på rundt 100 meter og bergtunnel på rundt 1400 meter. Bergtunnelen har stedvis liten overdekning med varierende bergkvalitet. Tunnelen blir en toløpstunnel med tverrsnitt T9,5. I tillegg til tunnelen skal det etableres nytt kryssområde på Gjønnes med tilknytning til Bærumsveien.
Klimavennlige løsninger er vektlagt
E18 Vestkorridoren har satt ambisiøse mål om å være et utstillingsvindu for bærekraftig veibygging. I konkurransen om Gjønnestunnelen har Statens vegvesen også etterspurt og vektlagt innovasjon og klimavennlige løsninger.
– I tillegg til lavest tilbudssum, leverer også OHLA best på tildelingskriteriet om å ivareta ytre miljø og reduksjon av klimagassutslipp, sier Brudeseth.
Dette tildelingskriteriet innebærer blant annet støyreduserende tiltak, renseløsninger for vann, avfallshåndtering og gjenbruk. OHLA har mål for Breeam Infrastructure ut over kontraktskrav, der det tilbys Excellent for design og byggefase.
Kontakter
Åge BrudesethProsjektleder E105 GjønnestunnelenStatens vegvesen, E18 Vestkorridoren
Tel:90065279aage.brudeseth@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ungdomsulykkene er nesten utelukkende et mannsproblem8.12.2025 09:05:24 CET | Pressemelding
Ti ganger så mange unge menn som unge kvinner forårsaker dødsulykker i trafikken, viser ny rapport.
Tre finalister til etterlengtede riksveg 52-utbedringer8.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
To riksveg 52-streknnger ved Hemsedalsfjellet skal utbedres for å gi bedre framkommelighet. Tre entreprenører er nå i forhandlingene om å få kontrakten i hundremillionersklassen.
Nå skal det sprenges i Fløyfjelltunnelen5.12.2025 14:12:12 CET | Pressemelding
De neste ukene frem mot jul blir det ekstra stenging av begge løp på Fløyfjelltunnelen midt på natten, på grunn av sprenging.
App hjelper deg i kolonne over Saltfjellet5.12.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Denne vinteren tar Statens vegvesen i bruk en app som skal gjøre det enda tryggere å kjøre kolonne over Saltfjellet.
Nye Sotrabru er klar for kabelarbeid4.12.2025 14:45:20 CET | Pressemelding
Seint 3. desember vart den siste støypen fullført, og brutårna som ruvar over innseglinga til Bergen har offisielt nådd si fulle høgde på 145 meter. På nyåret blir det for første gong fysisk kontakt mellom tårna når arbeidet med hovudkablane startar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom