GS1 Norway

Jon Arne Grøttum går inn i styret til GS1 Norway

Jon Arne Grøttum ble på generalforsamlingen til GS1 Norway valgt som nytt styremedlem. Grøttum har flere års erfaring fra arbeid med datautveksling i sjømatbransjen.

Geir Paulsen og Jon Arne Grøttum under styremøtet hos GS1 Norway

- Å få Grøttum inn i GS1 vil gagne industrien, men også forbrukerne gjennom sikrere og mer bærekraftige produkter.

CEO i GS1 Norway, Geir Paulsen er svært fornøyd med å få Sjømat Norges direktør for havbruk inn i styret. Med over 700 sjømatprodusenter som medlemmer, spiller GS1 Norway en kritisk rolle i å standardisere og forenkle dataflyten over hele verdikjeden.

- GS1 Norway har en viktig og ambisiøs plan for å fremme økt interoperabilitet og transparens i norsk fiske- og havbruksnæring. Hans erfaring gir oss også verdifull innsikt og erfaring og støtte vårt arbeid mot økt sporbarhet og transparens i sjømatindustrien.

Paulsen mener og Grøttum vil gi GS1 innsikt i bransjen som vil være kunne bidra til å forme strategier som understøtter en økt interoperabilitet mellom sjømatbransjens aktører og myndighetene, til fordel for både industrien og forbrukerne.

Som medlem av styret vil Jon Arne bidra til GS1 Norways arbeid med å fremme beste praksis blant bransjeaktører.

Bakgrunn

Dr. Scient Jon Arne Grøttum er direktør for havbruk i Sjømat Norge og har nærmere 20 års erfaring fra bransjen, både i tidligere Hydro Seafood og som forsker ved SINTEF og NTNU. Han har en doktorgrad i biologi fra NTNU og er i dag president i International Salmon Farmers Association (ISFA) som er et internasjonalt nettverk for bransjeforeninger i land med lakseproduksjon.

- Dette er noe jeg ser virkelig ser frem til. For sjømatnæringen er det svært viktig å kunne jobbe mer med å dele data og sikre sporbarhet. Jeg tror vi har mye mer å hente som næring ved å delta aktivt i det arbeidet som GS1 Norway gjør, sier Grøttum.

Om GS1 Norway

GS1 Norway er en nøytral, not-for-profit, FN-godkjent NGO, som utvikler åpne standarder som brukes på tvers av alle bransjer og sektorer.

Vi er kjent over hele verden for strekkoden som vi ser på alle produkter i varehandelen. GS1 utvikler og vedlikeholder de globale standardene som brukes for å koble det fysiske produkt til den digitale tvillingen av produktet.

Standardene bidrar til både standardisering og digitalisering av produktdata. Det muliggjør bedre kontroll og mer effektiv vareflyt, bedre kvalitet på produktinformasjon og ikke minst sporbarhet gjennom hele verdikjeden.

GS1 Norway er del av den globale GS1-organisasjonen, men eid og styrt av våre medlemmer i Norge.