Klart ja-flertall i uravstemningen på bussoppgjøret 2024

Yrkestrafikkforbundets medlemmer har fått stemme over den fremforhandlede Bussbransjeavtalen. Et rungende ja til ny avtale.

Jonas Ruud Yrkestrafikkforbundet

Medlemmer innen bussbransjen har i år blant annet fått en lønnsøkning på 11 kroner, ekspressbussjåførene har fått et lønnstillegg i helgene på 40 %, og bussjåfører som kjører mellom klokken 01:30 og 04:30 får nå et nattillegg på 40 %.

Etter at stemmetallene er gjennomgått viser det seg at et stort flertall av medlemmene har akseptert årets resultater og stemt ja. Bussoppgjøret 2024 er dermed ferdig forhandlet og vedtatt.

Adrian Pracon Yrkestrafikkforbundet

POr- Det var unikt i år at bussoppgjøret ikke gikk til mekling. Det har ikke skjedd tidligere. Da det siste forslaget fra arbeidsgiversiden lå på bordet, var forhandlingsdelegasjonen enige om at vi ikke kun si nei til det, forteller forhandlingsleder Marius Træland.

Han ledet forhandlingene på bussoppgjøret på vegne av YTF, og med seg hadde han en forhandlingsdelegasjon bestående av hovedtillitsvalgte og forbundsstyremedlemmer innen bussbransjen.

Slik er fordelingen av stemmene

Avtale

Oppslutning

Nei

YTF NHO

YTF Spekter

YTF Funksjonær

Om oss

Yrkestrafikkforbundet er en landsomfattende partipolitisk uavhengig fagorganisasjon. Forbundets oganisasjonsområde er alle ansatte i bedrifter som driver transport av personer og/eller gods, samt ansatte i bedrifter som har tilknytning til slik virksomhet.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.