Sykehusoppgjøret: YS-forbundene krever et solid lønnsløft

- Vi krever et solid lønnsløft. Våre medlemmer må ha mer igjen i lommeboken. Det er vårt utgangspunkt for dagens forhandlinger, sier forhandlingsleder og Delta-leder Trond Ellefsen.

Klar for sykehusoppgjøret: - YS-forbundene vil ha solid lønnsløft, sier forhandlingsleder Trond Ellefsen.

Ellefsen minner om at de sykehusansatte, som alle andre yrkesgrupper i årets oppgjør, har opplevd at prisstigning og renteøkning har spist opp lønnsveksten.

 - Vi er klare for tøffe forhandlinger. Sykehusene er helt avhengige av våre medlemsgrupper. Det må også gi seg utslag i lønn. Våre medlemmer må sikres en reallønnsvekst tilsvarende det som er gitt i kommunal sektor, sier Ellefsen.

Onsdag forhandler YS-forbundene Delta og Parat lønn og arbeidsvilkår for medlemmer ansatt i sykehusene.

- Det må være attraktivt å jobbe i sykehusene. Vi står foran betydelige utfordringer. Vi trenger flere fagfolk i de viktige velferdsyrkene, og vi må betale for å få nødvendig kompetanse på plass. På sykehusene er det behov for alle de dyktige fagfolkene som gjør en verdifull innsats hver dag, sier forhandlingslederen.

- Senest mandag stod partene sammen om et løfte for å redusere ventelistene. Vi var enige om at de ansatte er den viktigste ressursen. Da må også sykehussektoren ha et lønnsnivå som både tiltrekker seg de dyktige og engasjerte fagfolkene og bidrar til at fagfolkene blir værende i sykehusene, sier Ellefsen.

- Vår kamp for våre medlemmer er en kamp for nok fagfolk, god kvalitet og kompetanse i tjenestene til pasientene. Vi trenger alle ansattes kompetanse, og vi trenger menneskene. Sykehusene trenger alle. Pasientene trenger alle. Fagfolkene trenger hverandre, sier han.

Delta og Parat forhandler blant annet for helsefagarbeidere, ambulansepersonell, helsesekretærer, barnepleiere, portører, aktivitører, audiografer, kjøkkenansatte, renholdere og ansatte i administrative og tekniske tjenester.

YS forbundenes hovedkrav:

• Reallønnsvekst gjennom en økonomisk ramme tilsvarende kommunal sektor

• Kompetanse og utdanning må gi lønnsmessig uttelling

• Tariffavtalen må stimulere til kompetanseutvikling og god oppgavedeling

• Heltidskultur og heving av tillegg for ubekvem arbeidstid