Yara International ASAYara International ASA

Digital tvilling-samarbeid mellom Kongsberg Digital og Yara International

Kongsberg Digital, en ledende leverandør av industriell programvare, og Yara International, et globalt gjødselselskap og verdens største distributør av ammoniakk, har inngått en to-årig avtale der Kongsberg Digital skal levere digital tvilling-teknologi for Yara sine fabrikker på Herøya i Porsgrunn og Sluiskil i Nederland.

Kongsberg Digital skal levere digital tvilling-teknologi for Yara sine fabrikker på Herøya i Porsgrunn og Sluiskil i Nederland Yara International

Avtalen omfatter en operasjonell tvilling for Yaras produksjonsanlegg på Herøya i Porsgrunn, og en prosjekt-tvilling til karbonfangstprosjektet i Sluiskil i Nederland. Ambisjonen er å rulle ut løsningen til Yaras produksjonsanlegg over hele verden.

Rett beslutning til rett tid
Den operasjonelle tvillingen for produksjonsanlegget på Herøya vil benytte industriell data fra fabrikken i kombinasjon med tekniske data og utstyrsdokumentasjon. Sammen med dette vil det lages en kontekstualisert arbeidsflate med 3D-modeller av anlegget og de ulike enhetene, med tilhørende drifts- og vedlikeholdsinformasjon. Dette vil hjelpe brukerne med å ta riktig beslutning til rett tid, ved å tilby relevant informasjon.

– Yara samarbeider med flere partnere om å digitalisere vår drift. Vi valgte Kongsberg Digital til dette formålet på grunn av deres tekniske løsninger og fleksible brukergrensesnitt. Yara er det første helnorske industriselskapet som tar i bruk Kognitwin – Kongsberg Digital sin tvilling-teknologi. Med denne teknologien forventes det en betydelig forbedring av arbeidsprosessen, og dermed en mer effektiv arbeidshverdag for prosjektering, vedlikehold og drift, sier Merete Østby, Digital Manager i Yara Porsgrunn.

– Det er en fantastisk anerkjennelse for Kongsberg Digital å skulle utvikle og levere tvilling-teknologi til Yara. Vi vil bygge videre på det allerede tette samarbeidet mellom Kongsberg Gruppen og Yara, og levere teknologi som gir Yara forbedret innsikt og nye muligheter for å optimalisere drift av deres anlegg. For Kongsberg Digital markerer denne avtalen en viktig milepæl ettersom den demonstrerer bruken av vår digital tvilling-teknologi i prosess- og kjemiindustrien og hvordan vi løser felles utfordringer på tvers av industrier, sier Shane McArdle, CEO i Kongsberg Digital

Enda et stort skritt fremover i digitaliseringen av Yaras produksjon
Teknologien skal også tas i bruk på karbonfangstprosjektet ved Yaras anlegg i Sluiskil Nederland. Her skal det bygges en ny karbonfangst-enhet som konverterer CO2-gassen til væske, før den transporteres videre med båt til Nordsjøen for injisering og lagring i reservoarer. Nå blir tvilling-teknologien en viktig brikke i dette prosjektet.

Tvilling-teknologien vil bidra til effektiv samhandling og forberedelser for dataoverføring fra prosjekt til drift før anlegget settes i drift. Den digitale tvillingen vil etablere en “digital tråd” gjennom alle prosjektfaser og inn i drifts- og vedlikeholdsfasen.

– Med digital tvilling-teknologi tar Yara nok et stort skritt fremover i digitaliseringen av vår produksjon. Denne teknologien har potensial til å optimalisere driften ved å samle og visualisere store mengder data og informasjon på en enkel og brukervennlig plattform. Sammen med Yaras Digital Production Platform – vår industrielle IoT-plattform – åpner dette opp helt nye muligheter for datadreven innsikt, sier Roar Nilsen, Program Manager Yara International ASA.

Bilder

Kongsberg Digital skal levere digital tvilling-teknologi som skal tas i bruk på karbonfangstprosjektet ved Yaras anlegg i Sluiskil Nederland.
Merete Østby, Digital Manager i Yara Porsgrunn
Shane McArdle, CEO i Kongsberg Digital
Last ned bilde
Figuren viser hvordan digital tvilling blir en av mange applikasjoner som benyttes av Yaras produksjonsanlegg
Roar Nilsen, Digital Production, Yara International

Yara International

Yaras formål er å sørge for mat til verdens befolkning på en ansvarlig og bærekraftig måte, og ta vare på jorden, gjennom å kutte utslippene fra produksjon av gjødsel og utvikle utslippsfrie energiløsninger.

For å drive frem det grønne skiftet innen skipsfart, gjødselproduksjon og andre kraftintensive industrier, vil Yara produsere ammoniakk med vesentlig lavere utslipp. Vi bidrar med digitale verktøy til presisjonslandbruk og jobber tett med samarbeidspartnere i alle ledd i matverdikjeden for å fremme mer effektive og bærekraftige løsninger.

Yara ble etablert i 1905 for å bekjempe hungersnøden i Europa og er i dag et ledende globalt gjødselselskap og verdens største distributør av ammoniakk. Yara har 18 000 ansatte mer enn 60 land, og bærekraft er en integrert del av vår forretningsmodell. I 2023 hadde Yara en omsetning på 15,5 milliarder USD.

Kongsberg Digital

Kongsberg Digital, a subsidiary of KONGSBERG, is an industrial software company shaping the future of work by changing how businesses design, operate and maintain their assets. Businesses trust us for our innovative carbon capture and storage technology, new energy ventures towards net zero, voyage optimisation, emissions reduction, and technology to help balance grids and complex power systems. We are transforming carbon-intensive industries by providing industry-leading solutions that extract value from industrial data. We enable businesses to connect physical assets to an industrial work surface, serving as one common infrastructure for decision-making across the value chain.

Følg pressemeldinger fra Yara International ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yara International ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yara International ASA