
Torghatten vant første ferjekontrakt i Sverige
Torghatten har vunnet sin første ferjekontakt i Sverige. Torghatten skal operere sambandet Strömstad-Koster fra desember 2025, og to nye elferjer skal bygges.

Trafikkselskapet Västtrafik offentliggjorde i dag at Torghatten AB har vunnet anbudet for Strömstad-Koster, som har en varighet på 15 år. Torghatten vil bygge to nye elferjer for å operere sambandet, og utvider dermed den grønne flåten sin ytterligere.
Dette blir det første ordinære sambandet Torghatten opererer i Sverige.
– Dette er en fantastisk dag for oss i Torghatten og Nordic Ferry Infrastructure! Vi har over en tid jobbet for å få et fotfeste i Sverige, og Strömstad-Koster blir startskuddet for oss, sier administrerende direktør i Torghatten AB, Stein Andre Hergistad-Olsen.
I forbindelse med den nye kontrakten vil Torghatten bygge to nye elektriske ferjer, begge med en kapasitet på 248 personer. Disse ferjene blir bygget for 100 prosent elektrisk drift.
– I Norge har ferjenæringen tatt store steg innen grønn omstilling, og som Norges største ferjeselskap har vi solid kompetanse på elektriske ferjer og lavutslipps-teknologi. Vi gleder oss stort til å tilby passasjerene helt nye, klimavennlige ferjer mellom Strömstad og Koster, sier Herigstad-Olsen.
I tillegg til den nye kontrakten for Stömstad-Koster, opererer Torghatten den autonome byferja Estelle i Stockholm. Torghatten ønsker å etablere seg som en solid ferjeoperatør i Sverige.
Kontakter
Magne GisvoldKommunikasjonssjef Torghatten AS
Tel:97063593magne.gisvold@torghatten.noBilder

Om Torghatten-konsernet
Torghatten er et av Norges største transportkonsern til sjøs med en lang og stolt historie, som startet med et dampskip utenfor Brønnøysund i 1878.
I dag omfatter Torghatten-konsernet tre ferje- og hurtigbåtrederier som leverer kritisk infrastruktur for folk langs kysten: Torghatten Nord, Torghatten Midt og Bastø-Fosen. Torghatten drifter til sammen 43 ferjesamband med 67 ferjer, samt 15 hurtigbåtsamband med 17 hurtigbåter i Nordland, Troms og Finnmark, Trøndelag, Vestfold og Telemark, Viken og Vestland fylker.
Torghatten AB er den svenske delen av Torghatten-konsernet. Både Torhghatten AS og Torghatten AB er en del av Nordic Ferry Infrastructure, som eies av EQT.
Følg pressemeldinger fra Torghatten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Torghatten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Torghatten
Torghatten og Zeabuz har sjøsatt verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje midt i Stockholm9.6.2023 11:31:31 CEST | Pressemelding
For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Torghatten står bak satsingen, som Zeabuz har levert teknologi til. "MF Estelle" ble sjøsatt torsdag ettermiddag i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet.
Ferjesamband som er rammet av den pågående streiken mellom LO/YS og NHO17.4.2023 09:47:32 CEST | Pressemelding
Det er endringer på noen av rutene til Torghattens selskaper Torghatten Nord, Torghatten Midt og Bastø-Fosen. For detaljer rundt hvilke avganger som blir berørt oppfordrer vi reisende til å følge med på ferjeselskapenes nettsider.
Torghatten henter ny toppleder fra transportselskap29.3.2023 12:07:59 CEST | Pressemelding
Torghatten-konsernet har ansatt Jan Volsdal (48) som ny administrerende direktør. Volsdal tiltrer senest 1. oktober og kommer fra stillingen som administrerende direktør i busselskapet Nobina.
Sør-Troms får elektriske ferjer fra 202515.2.2023 09:59:35 CET | Pressemelding
Torghatten Nord får ansvar for drift av ny 10 årskontrakt for tre ferjesamband i Sør-Troms. To av ferjesambandene skal elektrifiseres, og alle ferjene vil få oppgradering med universell utforming og oppgradering av standard.
Norsk verft skal bygge verdens første selvkjørende byferje29.11.2022 11:36:25 CET | Pressemelding
Brødrere Aa fra Hyen i Vestland fylke har fått oppgaven med å bygge den førerløse passasjerferjen for kommersiell drift som skal gå midt i Stockholm. Det tradisjonsrike ferjeselskapet Torghatten og autonomileverandøren Zeabuz står bak prosjektet.