Tjek

Norske merkevarer på topp

Nordmenn viser sterk preferanse for lokale merker i daglig forbruk - og ikke bare opp til 17. mai.

Med bare dager igjen til 17. mai forbereder nordmennene seg på å feire sitt land, men når det gjelder matvaremerker viser det seg at nordmenn feirer Norge året rundt. Tjek, selskapet bak de populære appene eTilbudsavis og Mattilbud, observerer en sterk og vedvarende kjærlighet til nasjonale merker blant norske forbrukere.

Brand Power i norske merkevarer

Hver uke søker tusenvis av mennesker etter produkter og merker i eTilbudsavis-appen i Norge. De fem mest søkte merkene i appen er Pepsi, Norvegia, Coca-Cola, Grandiosa, og Evergood - det vil si at 3 av 5 er norske merker.

Ved å se nærmere på noen av de mest populære matvarer kan vi måle merkevarekraften eller “brand power” av merkene i de ulike kategoriene:

• Drikkevarer: 57% søker på merkevarene “Pepsi” og “Coca-Cola” sammenlignet med den generiske søken etter “brus” eller “cola”.

• Ost: 45% søker på merkevarene “Norvegia” og “Jarlsberg” sammenlignet med den generiske søken etter “ost”.

• Sjokolade: 35% søker på merkevarene “Freia” og “Nidar” sammenlignet med den generiske søken etter “sjokolade”.

• Pizza: 35% søker på merkevarene “Grandiosa” og “Big One”  sammenlignet med den generiske søken etter “pizza”.

• Kaffe: 28% søker på merkevarene “Evergood” og “Friele” sammenlignet med den generiske søken etter “kaffe”.

Disse tallene viser hvordan mange norske merkevarer har blitt en del av hverdagen her i landet, og hvilken sterk brand power de har fått. Når vi nå går mot 17. mai, er det fint å se at noen av våre favorittprodukter også er norske. Gratulerer med dagen, Norge! La oss feire med stil!

Om Tjek

Tjek hjelper folk med å handle inn og virksomheter med å nå ut til dem med relevant innhold.

Vi står bak Skandinavias mest downloadede tilbuds-apper eTilbudsavis og Mattilbud, som hjelper over en halv million mennesker hver måned med å finne tilbud og planlegge innkjøp på tvers av web, iOS og Android.

Tjek har også utviklet et nytt format for digitale tilbudsaviser, kataloger og tilbudskampanjer, som vi kaller for Incito. Incito er et responsivt og digitalt markedsføringsverktøy, som automatiserer produksjon av tilbudsaviser, kataloger og tilbud. Du kan finne mer informasjon om Incito på https://tjek.com/incito

Når vi ikke videreutvikler apps og automatiserer digitale tilbudsaviser, så hjelper vi store detaljhandlere og leverandører i Norden med å optimere deres strategi, kampanjer og performance. Insights by Tjek er vårt Power BI analyseverktøy, som gir tilgang til data om bl.a. markedet, forbrukeratferd, brand performance, søk, trender og mye mer. Mer om Insights by Tjek på https://tjek.com/insights

Mer om Tjek på https://tjek.com/

Følg pressemeldinger fra Tjek

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tjek på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Tjek