![Tjek](/data/images/public/17848517/18092543/1296668e-86df-4e18-903b-39f6b0713451-w_300_h_100.png)
Norske merkevarer på topp
Nordmenn viser sterk preferanse for lokale merker i daglig forbruk - og ikke bare opp til 17. mai.
![](/data/images/public/17848517/18092543/93f6f379-9159-4d02-88b2-9646a2deed30-w_720.jpg)
Med bare dager igjen til 17. mai forbereder nordmennene seg på å feire sitt land, men når det gjelder matvaremerker viser det seg at nordmenn feirer Norge året rundt. Tjek, selskapet bak de populære appene eTilbudsavis og Mattilbud, observerer en sterk og vedvarende kjærlighet til nasjonale merker blant norske forbrukere.
Brand Power i norske merkevarer
Hver uke søker tusenvis av mennesker etter produkter og merker i eTilbudsavis-appen i Norge. De fem mest søkte merkene i appen er Pepsi, Norvegia, Coca-Cola, Grandiosa, og Evergood - det vil si at 3 av 5 er norske merker.
Ved å se nærmere på noen av de mest populære matvarer kan vi måle merkevarekraften eller “brand power” av merkene i de ulike kategoriene:
-
Drikkevarer: 57% søker på merkevarene “Pepsi” og “Coca-Cola” sammenlignet med den generiske søken etter “brus” eller “cola”.
-
Ost: 45% søker på merkevarene “Norvegia” og “Jarlsberg” sammenlignet med den generiske søken etter “ost”.
-
Sjokolade: 35% søker på merkevarene “Freia” og “Nidar” sammenlignet med den generiske søken etter “sjokolade”.
-
Pizza: 35% søker på merkevarene “Grandiosa” og “Big One” sammenlignet med den generiske søken etter “pizza”.
-
Kaffe: 28% søker på merkevarene “Evergood” og “Friele” sammenlignet med den generiske søken etter “kaffe”.
Disse tallene viser hvordan mange norske merkevarer har blitt en del av hverdagen her i landet, og hvilken sterk brand power de har fått. Når vi nå går mot 17. mai, er det fint å se at noen av våre favorittprodukter også er norske. Gratulerer med dagen, Norge! La oss feire med stil!
Nøkkelord
Kontakter
Tanja MörkTjek
tm@tjek.comLenker
Om Tjek
Tjek hjelper folk med å handle inn og virksomheter med å nå ut til dem med relevant innhold.
Vi står bak Skandinavias mest downloadede tilbuds-apper eTilbudsavis og Mattilbud, som hjelper over en halv million mennesker hver måned med å finne tilbud og planlegge innkjøp på tvers av web, iOS og Android.
Tjek har også utviklet et nytt format for digitale tilbudsaviser, kataloger og tilbudskampanjer, som vi kaller for Incito. Incito er et responsivt og digitalt markedsføringsverktøy, som automatiserer produksjon av tilbudsaviser, kataloger og tilbud. Du kan finne mer informasjon om Incito på https://tjek.com/incito
Når vi ikke videreutvikler apps og automatiserer digitale tilbudsaviser, så hjelper vi store detaljhandlere og leverandører i Norden med å optimere deres strategi, kampanjer og performance. Insights by Tjek er vårt Power BI analyseverktøy, som gir tilgang til data om bl.a. markedet, forbrukeratferd, brand performance, søk, trender og mye mer. Mer om Insights by Tjek på https://tjek.com/insights
Mer om Tjek på https://tjek.com/
Følg pressemeldinger fra Tjek
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tjek på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Tjek
Ingen påske uten egg - slik holder du matkostnadene nede i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Blogginnlegg
Egg er blant varene som har økt mest i pris under inflasjonen. Egg er også blant de mest søkte dagligvarene nordmenn søker etter, når de leter etter tilbud. Så til ære for de dyrebare eggene, vil vi inspirere deg med tips og triks for å få den beste og billigste påskefeiringen.
Forbered deg til vinterferien 20245.2.2024 07:00:00 CET | Blogginnlegg
Vinteren er her, og det er på tide å ruste seg mot kulden. Vi har laget en guide om hvordan du kommer deg gjennom vinterferien varm, mett og billig med hjelp av appen eTilbudsavis.
Mattilbud øker tilgjengeligheten: Ny nettplattform har som mål å inkludere alle aldersgrupper i Norge15.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Inflasjon førte til et skifte i folks digitale atferd og for den største tilbudsappen i Norge betydde det en rekordøkning i nettbesøk på hele 92,75 %, noe som drev selskapet til å øke tilgjengeligheten for alle, nå også med en nettplattform – mattilbud.no
Disse tilbudene søkte nordmenn mest etter i 202318.12.2023 07:00:00 CET | Blogginnlegg
I løpet av året har nordmenn fortsatt jakten etter de beste tilbudene som aldri før, og Tjek, som står bak appen eTilbudsavis, ser tilbake på hele 2023 for å utforske hvilke varer som har vært mest ettertraktet.
Black Friday 2023: Hva søker nordmenn mest etter?25.10.2023 07:30:00 CEST | Blogginnlegg
Årets største tilbudsdag nærmer seg, og hos eTilbudsavis er det tiden på året vi dykker dypere ned i hva forbrukerne søker på under denne berømte tilbudsuken.