Mercedes-Benz Norge

Nå er nye elektriske G-Klasse klar for bestilling

Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer nye elektriske G-Klasse alle de tradisjonelle elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Nå er den klar for bestilling, og de første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal 2024. Startpris er på kr. 1.733.000,- (ekskl. levering)*.

Rekkevidde på opptil 468 kilometer
Batterikapasiteten er på 116 kWt, noe som gir elektriske G-Klasse med norsk standardutstyr en rekkevidde på opptil 468 kilometer etter WLTP-standarden. Batteriet er strategisk integrert i kjøretøyets rammekonstruksjon, noe som gir lavt tyngdepunkt og som bidrar til å gjøre bilen mer rigid. Videre er batteriet plassert innenfor et beskyttende kabinett for å sikre mot vann og skitt.

Elektriske G-Klasse kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, noe som muliggjør en økning i ladetilstand fra 10 til 80 % på rundt 32 minutter. For hjemmelading støtter den opptil 11 kW via den kraftige ombordladeren, noe som sikrer effektiv lading fra eksempelvis ladeboks.

Imponerer i terrenget
Nye elektriske G-Klasse drar nytte av rundt 45 års erfaring og ekspertise innen terrengsegmentet, og tar G-Klasse inn i en ny æra av elektrisk mobilitet. I noen aspekter overgår den elektriske utgaven de konvensjonelle modellene med forbrenningsmotor. Ikonet fortsetter å stole på en velprøvd rammekonstruksjon som på den elektriske utgaven er forsterket, i tillegg til uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt komplett ombygget. De elektriske motorene er festet til rammekonstruksjonen.

Følgende verdier taler for seg selv:

• Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
  • Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
  • Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
  • Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
  • Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
  • Brytevinkel på 20,3°

G-TURN, G-STEERING og G-ROAR
Terrengegenskapene til G-Klasse har alltid hatt de høyeste standardene, og dette fortsetter med den nye elektriske G-Klasse. Eksklusivt for denne er G-TURN, G-STEERING og G-ROAR. Med førstnevnte kan sjåføren snu elektriske G-Klasse nesten på stedet. Bilen presterer opptil to komplette snuoperasjoner i ønsket retning på løse underlag. Dette ser ikke bare spektakulært ut, men det kan også være hjelpsomt når du kjører i terrenget.

Med G-STEERING kan snusirkelen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.

G-ROAR tilfører en unik lydopplevelse til den nye elektriske G-Klasse. Denne særegne kjørelyden er inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien, og skaper en imponerende akustisk effekt ved akselerasjon med en dyp og rik bass. Lyden skiller seg markant ut fra andre elektriske modeller fra Mercedes-Benz, og gir en distinkt og gjenkjennelig karakter til kjøretøyet.

Spesialmodellen Edition One
De første tilgjengelige bilene i 2024 vil være G 580 Edition One. Dette er en godt utstyrt spesialmodell som kun produseres i en begrenset periode. Utvendig er bilen utstyrt med blant annet AMG eksteriør, nattpakke, sorte 20" AMG-felger, soltak og KEYLESS-GO. Innvendig vil du finne SUPERIOR Line interiør, Burmester surround sound system, komfortpakke, elektriske seter med massasje, ENERGIZING-pakke og mye mer.

Edition One skiller seg ytterligere ut med unike tilpasninger som blant annet inkluderer blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer, interiørdetaljer med blå sømmer og karbonlistverk med blå detaljer.

G 580

G 580 Edition One

Fra kr. (ekskl. levering)

1.733.000,-*

Rekkevidde

Opptil 468 km

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge