Nesten hver tredje handelsbedrift ønsker sommervikarer

Ifølge en fersk undersøkelse fra Virke planlegger 31 prosent av bedriftene å ansette sommervikarer i år.

Det er store variasjoner mellom virksomhetene, men behovet for sommervikarer består, dette til tross for omsetningsnedgang, økte kostnader og strammere økonomi hos virksomhetene.

- Handels- og tjenestenæringene står hvert år for en betydelig andel av sommerjobbene. I år som i fjor er behovet for sommervikarer markant blant våre virksomheter, spesielt innen dagligvarehandel, faghandel og hus og hjem, sier administrerende direktør i Virke, Bernt G. Apeland.

Vanskeligere å rekruttere

Nesten 1 av 4 virksomheter rapporterer at det er vanskeligere å rekruttere kvalifisert arbeidskraft i år enn i fjor, spesielt innen servicehandel. Samtidig er det 5 prosent av bedriftene som opplever det motsatte.

- Noen få opplever forbedringer, men flere opplyser om at det er vanskeligere å finne riktig kandidat, spesielt i servicebransjen. Det er hard konkurranse om arbeidskraften og virksomhetene har behov for sommervikarer som er fleksible og tilgjengelige, sier Apeland.

Oppfordrer unge til å søke

Virke-sjefen understreker viktigheten av sommerjobbene både for bedriftene og for unge arbeidssøkende.

- Sommerjobben er ikke bare en måte å dekke ferieavviklingen på, men også en verdifull læringsarena for unge mennesker. Selv hadde jeg sommerjobb hvert år fra jeg var 11 år til jeg var ferdig med å studere. Det ga mye god erfaring og ikke minst penger i banken. Jeg oppfordrer både bedriftene til å utnytte mulighetene de har og ungdommen til å søke på jobbene, sier Apeland.

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.