Melketrenden fortsetter i første kvartal
Salget av helmelk har hatt en økning i første kvartal av 2024, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. I kategorien yoghurt skiller særlig naturell variant seg ut.

I første kvartal av 2024 ser man en salgsoppgang i samtlige meierikategorier. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Blant melkevariantene blir helmelk stadig mer populært i norske husholdninger. Mens vi over tid har sett at forbrukerne i økende grad har valgt melkevarianter med mindre fett, økte helmelksalget i første kvartal betraktelig (+ 7,7 %) sammenlignet med samme periode i 2023. I yoghurtkategorien er det naturell yoghurt som skiller seg ut, med en økning på 15,3 prosent.
Gulosten forblir også en folkefavoritt blant nordmenn, med 17,4 tonn solgt i første kvartal. Til sammenligning ble det solgt 16,7 tonn gulost i første kvartal i fjor. Det betyr at salget økte hele 3,7 prosent, en betydelig økning med tanke på det store salgsvolumet.
- Det er veldig inspirerende å se at alle meierikategoriene har god fart inn i 2024. Ikke siden koronatidene har vi sett økning i alle kategorier, inkludert melk, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Positiv utvikling
Selv om lettmelk fortsatt er den melkevarianten det selges mest av i volum, er det utvilsomt helmelk som øker mest i salg. Særlig i de siste kvartalene har man sett en endring hos forbrukerne.
- Det er interessant å følge med på utviklingen av helmelk, som over lenger tid viser en positiv utvikling. Dette viser at folk flest setter pris på både kvaliteten og mangfoldet av norske meieriprodukter, sier Berg Hauge.

Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom