Melketrenden fortsetter i første kvartal
Salget av helmelk har hatt en økning i første kvartal av 2024, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. I kategorien yoghurt skiller særlig naturell variant seg ut.
I første kvartal av 2024 ser man en salgsoppgang i samtlige meierikategorier. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Blant melkevariantene blir helmelk stadig mer populært i norske husholdninger. Mens vi over tid har sett at forbrukerne i økende grad har valgt melkevarianter med mindre fett, økte helmelksalget i første kvartal betraktelig (+ 7,7 %) sammenlignet med samme periode i 2023. I yoghurtkategorien er det naturell yoghurt som skiller seg ut, med en økning på 15,3 prosent.
Gulosten forblir også en folkefavoritt blant nordmenn, med 17,4 tonn solgt i første kvartal. Til sammenligning ble det solgt 16,7 tonn gulost i første kvartal i fjor. Det betyr at salget økte hele 3,7 prosent, en betydelig økning med tanke på det store salgsvolumet.
- Det er veldig inspirerende å se at alle meierikategoriene har god fart inn i 2024. Ikke siden koronatidene har vi sett økning i alle kategorier, inkludert melk, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Positiv utvikling
Selv om lettmelk fortsatt er den melkevarianten det selges mest av i volum, er det utvilsomt helmelk som øker mest i salg. Særlig i de siste kvartalene har man sett en endring hos forbrukerne.
- Det er interessant å følge med på utviklingen av helmelk, som over lenger tid viser en positiv utvikling. Dette viser at folk flest setter pris på både kvaliteten og mangfoldet av norske meieriprodukter, sier Berg Hauge.
Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Jubeltall for melk: Beste kvartal på flere år1.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
3. kvartal av 2024 er det beste på flere år totalt sett for melkekategorien. Særlig tre faktorer spiller inn i den positive trenden, og helmelk er definitivt én av dem.
Dette visste du kanskje ikke om ost25.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn elsker ost, både på brødskiva, til middag og til kjeks. Faktisk er gulost blant meieriproduktene det selges mest av i norske butikker. Men vet du hvorfor noen oster har hull, hva det hvite belegget på gulosten er eller forskjellen på krem- og smøreost?
1 av 4 kvinner spiser denne hver uke22.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Havregrøt har blitt stadig mer trendy de siste årene, og det finnes uendelig av oppskrifter på ulike varianter. Grøten er spesielt populær blant kvinner, viser nye undersøkelser fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Osteoporosedagen: Kvinner trenger mer kalsium enn før18.10.2024 16:00:00 CEST | Pressemelding
Kvinner er en stor andel av de som rammes av beinskjørhet. Foruten genetikk, kan livsstil være en av årsakene til sykdommen. Å sørge for rikelig med fysisk aktivitet og nok kalsium, er blant de forebyggende grepene man selv kan ta.
5 gode grunner til å spise frokost10.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Andelen nordmenn som spiser frokost er fortsatt høy, og det er bra. Det er nemlig mange gode grunner til at det er smart å starte dagen med noe næringsrikt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom