Melketrenden fortsetter i første kvartal
Salget av helmelk har hatt en økning i første kvartal av 2024, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. I kategorien yoghurt skiller særlig naturell variant seg ut.
![Det har vært et godt kvartal for meierikategorien.](/data/images/public/90026/18086023/379226d2-ddc6-4d1c-b4be-a8222aa6c4f7-w_720.jpg)
I første kvartal av 2024 ser man en salgsoppgang i samtlige meierikategorier. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Blant melkevariantene blir helmelk stadig mer populært i norske husholdninger. Mens vi over tid har sett at forbrukerne i økende grad har valgt melkevarianter med mindre fett, økte helmelksalget i første kvartal betraktelig (+ 7,7 %) sammenlignet med samme periode i 2023. I yoghurtkategorien er det naturell yoghurt som skiller seg ut, med en økning på 15,3 prosent.
Gulosten forblir også en folkefavoritt blant nordmenn, med 17,4 tonn solgt i første kvartal. Til sammenligning ble det solgt 16,7 tonn gulost i første kvartal i fjor. Det betyr at salget økte hele 3,7 prosent, en betydelig økning med tanke på det store salgsvolumet.
- Det er veldig inspirerende å se at alle meierikategoriene har god fart inn i 2024. Ikke siden koronatidene har vi sett økning i alle kategorier, inkludert melk, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Positiv utvikling
Selv om lettmelk fortsatt er den melkevarianten det selges mest av i volum, er det utvilsomt helmelk som øker mest i salg. Særlig i de siste kvartalene har man sett en endring hos forbrukerne.
- Det er interessant å følge med på utviklingen av helmelk, som over lenger tid viser en positiv utvikling. Dette viser at folk flest setter pris på både kvaliteten og mangfoldet av norske meieriprodukter, sier Berg Hauge.
![null](https://kommunikasjon.ntb.no/data/images/public/90026/18086023/01fe1644-4c18-4751-b05f-51ebed4b1a2f-w_720.png)
Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
![Det er en oppsving i salget i samtlige meierikategorier under årets første kvartal.](/data/images/public/90026/18086023/01fe1644-4c18-4751-b05f-51ebed4b1a2f-w_240.png)
Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
![](/data/images/public/90026/18086023/915678a4-1887-4fbd-83ea-37c25a1a4662-w_780.png)
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Dette meieriproduktet haler innpå gulostens popularitet1.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På spørsmål om hva nordmenn ville savnet mest hvis melken skulle blitt borte, er det gulosten som blir nevnt av flest, viser en ny landsrepresentativ undersøkelse. Den har riktignok sterk konkurranse med andreplassen på listen.
Dommen har falt: 4 av 10 vil ha dette til jordbær11.6.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen kom tidlig i år, og de norske jordbærene har inntatt butikkene tidligere enn ventet. Hva nordmenn nyter bærene sine med varierer, men det finnes én klar folkefavoritt, viser en ny undersøkelse av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Over 200 forskere fra mer enn 30 land er samlet i Bergen5.6.2024 13:31:42 CEST | Pressemelding
Forskere og ostespesialister fra hele verden har denne uken tatt turen til Bergen. Hensikten er å dele den nyeste forskningen og innovasjoner innen osteteknologi, melkekvalitet, ernæring og bærekraft.
Færre heller ut melk etter at merkeordning ble innført5.6.2024 10:56:37 CEST | Pressemelding
Langt færre nordmenn heller ut melk nå enn for syv år siden. Antall husstander som aldri heller ut melk har doblet seg siden 2017, viser en landsrepresentativ undersøkelse fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Dét er godt nytt på verdens miljødag 5. juni.
Skål for verdens melkedag!30.5.2024 12:51:40 CEST | Pressemelding
Lørdag 1. juni feirer vi verdens melkedag, som ble etablert av FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) i 2001. Markeringen er en hyllest til melkens allsidighet, som gir oss næringsrike matvarer som drikkemelk, ost, brunost og yoghurt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom