Story House Egmont omorganiserer og øker det europeiske samarbeidet
Story House Egmont tar grep som følge av det negative resultatet i 2023 og utfordringene i det pressede mediemarkedet. Dette innebærer blant annet felles ledelse og tettere samarbeid på tvers av landegrensene innom den europeiske Story House Media-organisasjonen. Det medfører dessverre også en nedbemanning på 60 årsverk i Norge.

Omsetningen i Story House Egmonts norske divisjon endte i 2023 på 997,5 mill. NOK, ned fra 1.032 mill. NOK i 2022. Driftsresultatet for året endte på -3,5 mill. NOK, en signifikant nedgang fra 75,7 mill. NOK i 2022. Dette gjør at mediehuset nå tar organisatoriske grep.
– Trenden fra 2023 har dessverre fortsatt inn i 2024. De makroøkonomiske tendensene ligger fast, med høye priser og lav kronekurs, og løssalgs- og annonseinntekter er lavere enn vi hadde håpet på. Spareplanen i fjor var dessverre ikke nok. Vi blir nødt til å redusere kostnader og bemanning ytterligere i den norske virksomheten, for at den skal være lønnsom og økonomisk bærekraftig, sier administrerende direktør i mediadelen i Story House Egmont, Per Kjellander.
Kjernevirksomhet og samarbeid i fokus
Nå endrer mediehuset retning. Strategien med vekst gjennom nye satsninger blir erstattet med fokus på kjernevirksomheten, som er kvalitetsinnhold til print og digitale plattformer. Og nå som den norske virksomheten er en del av den europeiske medieorganisasjon, ligger det til rette for flere synergier og tettere samarbeid på tvers av landegrensene.
– Det at vi har organisert oss på tvers av landene, gjør at vi kan få tilbake lønnsomheten uten at det går ut over kvaliteten på våre merkevarer. Dette oppnår vi gjennom mer fokus på standardiserte arbeidsprosesser, reduserte system- og leverandørkostnader og langt mer utveksling av innhold på tvers av markedene vi opererer i. Tilsvarende omorganisering ble gjennomført i 2020 da flere land i Europa ble satt under felles ledelse, sier Kjellander.
Tilbud om sluttpakker og gavepensjon
De ansatte i Story House Egmont i Norge har i dag blitt informert om den kommende omorganisering og nedbemanning. Det vil også bli gitt et åpent tilbud om sluttpakker og gavepensjon. Nedbemanningen vil ramme både det redaksjonelle miljøet i tillegg til salg, marked og fellesfunksjoner som IT, teknologi og økonomi. I tillegg avvikles noen områder som ligger utenfor de strategiske kjerneområdene.
– Vi håper at vi klarer å komme oss gjennom denne nedbemanningen med størst grad av frivillighet. Derfor har vi oppjustert sluttpakkene, slik at de av våre dyktige medarbeidere som velger å takke ja, får en best mulig start på et nytt kapittel i arbeidslivet. I tillegg tilbyr vi bidrag til etterutdanning eller karriereveiledning, sier Kjellander.
Fortsatt framtidstro
Han innser at dette er en tøff prosess for alle, men er tydelig på at det på andre siden står et mediehus som er godt rustet for fremtiden.
– Vi er en stor og sterk aktør på det norske markedet. Som en av de beste på historiefortelling, både kommersielt og redaksjonelt, og med sterke merkevarer som Hjemmet, Bonytt, Klikk og Egmont People har vi alle forutsetninger for å komme sterkere ut etter denne tøffe prosessen. Vi ser også etter mulige fremtidige oppkjøp og nye, lønnsomme lisensieringer, avslutter han.
Nøkkelord
Kontakter
Knut Christian MoengPR og kommunikasjonssjefStory House Egmont
Tel:+47 977 20 112knut.christian.moeng@egmont.comBilder

Om oss:
Story House Egmont | www.storyhouseegmont.no
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 17 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Hjemmet kårer «Norges hyggeligste kassemedarbeider 2025»6.2.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
For åttende året på rad arrangerer Hjemmet kåringen «Norges hyggeligste kassemedarbeider». Kanskje fortjener noen i ditt distrikt hyllesten?
Story House Egmont og Disney fornyer sitt langsiktige samarbeid10.1.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Et mer enn 75 år langt samarbeid fornyes med en ny avtale som omfatter 27 land i Europa og utvalgte internasjonale markeder. Story House Egmont trer på nytt inn som utgiver av Disney-magasiner i Storbritannia.
Dette er de nye fuglehusene4.11.2024 14:28:39 CET | Pressemelding
Nå kan fuglene utenfor huset ditt bo i «The Twist» eller sin egen Ishavskatedral. Snekker Rune «Hakkespetten» Strandenes, kjent fra TV3 programmet Eventyrlig oppussing gir nå ut boken PIIP – 15 unike fuglehus og matstasjoner du kan lage selv. Flere av disse fuglehusene er inspirert av arkitektoniske bygg i Norge, og nå håper han at flere vil finne snekkergleden, og hjelpe fuglene på samme tid!
Velkommen til Egmonts glade juleheftetid!31.10.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Juleheftene har vært en naturlig del av de norske juletradisjonene i over hundre år. Dette er en særnorsk tradisjon som de fleste nordmenn setter stor pris på. Juletiden er lesetid, og i år utgir Egmont Kids over 30 julehefter!
Stor juleheftekonkurranse - 200 000 kroner i premier18.10.2024 14:35:54 CEST | Pressemelding
Story House Egmont jakter på neste års nye, norske juleheftetegner. I førstepremiepotten ligger 150 000 kroner og en utgivelseskontrakt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom