Livskvalitet er viktigere enn vektnedgang når unge velger kosthold
Nordmenn under 30 år oppgir at økt livskvalitet er det som i størst grad motiverer dem til å følge et bestemt kosthold eller en type diett. Det kommer frem i en ny undersøkelse fra MatPrat utført av Opinion der 1600 ble spurt om sitt forhold til kosthold og dietter.

– Vi assosierer ofte dietter med vektnedgang, men undersøkelsen viser kanskje litt overraskende at de unge også har andre og sterkere motiver fro å velge et bestemt kosthold eller diett. Den aller viktigste motivasjonen ved valg av kosthold for de under 30 år, er økt livskvalitet og mer overskudd. Vektnedgang derimot er viktigere for den eldre målgruppen, sier Anne Zondag, samfunnsanalytiker i MatPrat.
For de under 30 år er også sammenhengen mellom prestasjoner og kosthold ganske tydelig, og viktigere enn vektnedgang. Aldersgruppen 18-30 år er mer opptatt av å styrke sine prestasjoner både på jobb og skole, men også i sammenheng med idrett og annen fysisk aktivitet. Endringen i kostholdet blir slik settpå som et virkemiddel til å yte bedre. Denne tendensen er langt svakere blant de eldre aldersgruppene. Heldigvis ser vi også at det å ha det bra mentalt sett er også viktig, i følge undersøkelsen. enn de eldre aldersgruppene. Dette vitner i beste fall om en slags balanse de unge er opptatt av å få til i livet.
Rene råvarer og animalsk protein på topp
Det kostholdsgrepet som tydelig er blitt et ideal blant nordmenn er å unngå prosessert mat. Dette gjelder også blant 18-30 åringer. Å spise rene råvarer og unngå prosessert mat er faktisk også det kostholdet som er idealet for dem under 30 år. Blant de unge finner vi også et fokus på proteiner og 6 av 10 mener at proteiner er viktig når man trener mye styrketrening.
– Dette kan sees i sammenheng med trender blant unge, såkalte life hacks og helsehacks. Helsehacks er tips og råd til hvordan du kan optimalisere alt fra søvn, konsentrasjon, trening og kosthold. Opptatthet av et råvarebasert kosthold og måten dette promoteres kan plasseres inn under denne trenden og slik danne en motvekt til all markedsføring av kosttilskudd og prestasjonsfremmende produkter blant unge, sier Zondag.
Kvinner går for søvnkvalitet, gutta vil bli sexy
Selv om de unge er enige om at de velger kosthold for å få det bedre i livet, er det allikevel forskjeller mellom de unge når man bryter ned svarene i undersøkelsen på kjønn.
– Hvis vi ser på kjønnsforskjellene hos den yngste aldersgruppen, motiveres de unge kvinnene i større grad enn de eldre av økt søvnkvalitet, prestere bedre på trening, jobb og studier. I tillegg er bedre mental helse viktig motivasjon for valg av diett eller kosthold. For de unge mennene er også alle disse parameterne viktige, men de motiveres i større grad av å gjøre seg mer attraktive for partneren sin, i tillegg til ønske om økt muskelmasse, sier Zondag.
Proteiner fra animalske råvarer viktig
Proteiner fra animalske matvarer er den viktigste proteinkilden, ifølge svarene fra den unge målgruppa. En større andel av de som er 18-29 år enn av de som er eldre, mener at kjøtt er sunt og at det er rikt på næringsstoffer de mener er vanskelig å få nok av ved å velge bort kjøtt. De svarer også i større grad at kjøtt er mettende.
– Dette viser at de yngste synes kjøtt fremdeles er en viktig del av kostholdet, konkluderer Zondag
Samtidig viser undersøkelsen også at en større andel av de yngste, 18-29 år, sammenlignet med de som er 40-50 år, som mener at det er enkelt å erstatte proteiner fra animalske matvarer med proteiner fra planteriket.
Lar seg påvirke av influensere
32 % i den unge målgruppa oppga at de blir inspirert av kostholdsrelaterte råd fra bloggere, influensere og kjendiser. Andelen som svarer dette er større blant kvinner enn menn.
– Vi ser fra tidligere undersøkelser at yngre mennesker lytter mer til venner og influensere enn fagfolk når det gjelder ernæring og kosthold. Dette har kanskje en sammenheng med at offentlige myndigheter gir generelle råd når de kommunisere med befolkningen, ikke direkte og veldig konkrete råd som influensere, avslutter Zondag.
Er du opptatt av kosthold og ønsker å få mer kunnskap om hva kroppen trenger kan du besøke MatPrats kostholdsunivers og få svar på spørsmål knyttet til proteiner, karbohydrater, mineraler og vitaminer.
Nøkkelord
Kontakter
Karoline BergSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:90108954karoline.berg@matprat.noBilder














Følg pressemeldinger fra Matprat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Matprat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Matprat
Matprat inngår brødsamarbeid – skal inspirere forbrukerne30.1.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Matprat har inngått et samarbeid med aktører i brød- og bakeribransjen* for å minne forbrukere på hvor anvendelig, smakfullt og næringsrikt brød er. Første steget for å få til nettopp dette, er en sandwich-kampanje.
Kalkun fortsatt på topp27.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
En av tre oppgir at de skal spise kalkun på nyttårsaften i år. Det viser MatPrats årlige juleundersøkelse, utført av Opinion. Nesten like mange vet ikke hva nyttårsmenyen blir ennå.
24 nye lyspunkter for norsk matproduksjon i 202418.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
2024 har for alvor vist oss at norsk matproduksjon må styrkes for å gjøre Norge mindre sårbar i en tid preget av ekstremvær, geopolitisk usikkerhet og naturtap. MatPrat har samlet 24 lyspunkter fra året som viser at norsk matproduksjon tar viktige steg mot å bli mer bærekraftig.
– Folk tar fortsatt feil om ribbefettet17.12.2024 07:40:00 CET | Pressemelding
Om det er saftig ribbe med sprø svor du er ute etter, er fettet under svoren helt avgjørende. Men det er det bare en liten andel av ribbekjøperne som vet. Resten tar feil når de handler årets juleribbe.
Pinnekjøttelskere ser etter dette12.12.2024 07:40:00 CET | Pressemelding
De som spiser pinnekjøtt til jul, er i hovedsak ute etter det samme når de velger pinnekjøtt i butikken. Men de glemmer en viktig faktor, ifølge MatPrat-kokken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom