Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene
Til tross for store bevilgninger og investeringer i veinettet, spesielt siden 2014, har Norge fortsatt den laveste gjennomsnittshastigheten mellom de største byene på hovedveinettet.
Det kom tydelig fram i en undersøkelse Vista Analyse gjorde på oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i 2021 – og det er ingen ting som tilsier at dette har endret seg de siste årene.
Stykkevis og delt – negative effekter
Rapporten «Kvaliteten på det norske veinettet, en sammenligning med utvalgte europeiske land» viser en oversikt over snitthastigheten mellom de største byene i Norge. Justert for trafikk ligger snitthastigheten på snaue 70 km/t.
- Dette viser at vi ikke har lyktes med å avvikle en stykkevis og delt utbygging av hovedveinettet. Vi evner ikke å ta ut de store gevinstene ved å bygge ut et effektivt stamveinett, det er dårlig politikk for folk, næringsliv og ikke minst for klima og naturen, sier fagsjef Rikard Gaarder Knutsen i OFV.
Venter i tiår på avklaring
Norge har et av de høyeste investeringsnivåene i veisektoren, sammenlignet med de øvrige landene. Nær 40 milliarder årlig går til sektoren. Dette både målt i forhold til utstrekningen av veinettet og som andel av brutto nasjonalprodukt.
OFV mener at den samlede nytten av motorveiutbygging mellom de største byene må komme på plass raskere, og det gjøres best ved å bygge de store veiprosjektene sammenhengende. Stykkevis og delt veiutbygging gir svak nytte for alle - også naturen
- Mange grunneiere, kommuner og andre har ofte ventet i tiår på å få avklaring på om veien skal bygges eller ikke. Ny NTP viser også at enkelte prosjekter fortsatt blir offer for denne type tenking. Denne utviklingen er vi nødt til å snu, sier Gaarder Knutsen.
Høyest fart i Frankrike
Om lag én prosent av det norske veinettet samlet sett er motorveinett, mens Spania har høyest andel i undersøkelsen med 2,3 prosent.
Frankrike har den høyeste gjennomsnittlige kjørehastigheten utenom rushtid, med drøye 105 km/t. Dette i kontrast til Norge som er nede på drøyt 68,5 km/t. I vårt nærmeste naboland, Sverige, er gjennomsnittshastigheten utenom rushtid 87,9 km/t, mens den i Danmark ligger på 91,1 km/t.
Nøkkelord
Kontakter
Mikkel FriisKommunikasjonssjef
Tel:950 57 659mf@ofv.noRikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget: April ga lys i tunnelen2.5.2024 11:12:38 CEST | Pressemelding
Nybilsalget har gått svært trått så langt i år, og i mars var registreringstallet halvert sammenlignet med samme måned i fjor. Men i april økte takten i nybilsalget, og 11 241 nye personbiler ble registrert. Det er 25 prosent flere enn i april i 2023.
Moss trenger veien26.4.2024 13:52:56 CEST | Aktuelt
Det er en skandale at RV19 gjennom Moss er skjøvet ut i uvissheten i forslaget til ny Nasjonal Transportplan 2025-2036 (NTP).
Personbilparken i rask og kraftig endring19.4.2024 00:00:00 CEST | Pressemelding
Gjennomsnittsalderen på norske personbiler øker, og er nå 11 år. Bilparken endres raskt, og elbilene overtar gradvis for bensin- og dieselbilene. Bensinbilene har i snitt høyeste alder – 18,5 år. Kanskje vil nettopp bensinbilene også i fremtiden ha en liten plass ved siden av elbilene.
Når blir bruksbilen entusiastbil?13.4.2024 00:00:00 CEST | Pressemelding
For titusenvis av norske bilentusiaster, er det stort sett bensin- og dieselbiler som gjelder. Det er det som er entusiastbiler. Nye eller gamle. Dyre eller rimelige. Betyr det at om 10 år er alle bensin- og dieselbiler entusiastbiler? Neppe – men sannsynligvis mange tusen av dem.
Knut Storberget om beredskap: En alvorlig optimist12.4.2024 00:00:00 CEST | Pressemelding
Få har kjent bedre enn Knut Storberget på hva god beredskap og krisehåndtering betyr når det virkelig gjelder. Det forteller han om i podkasten Opplysningsrådet. Nå er Storberget Statsforvalter i Innlandet, 22. juli 2011 var han justisminister.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom