Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters

Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.

Administererende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli sammen med næringsminister Jan Christian Vestre Innovasjon Norge

Programmet skal styrke samarbeid og fremme vekst og innovasjon blant norske bedrifter. Med felles ambisjoner om nyskaping, grønn omstilling og langsiktig vekst skal NIC fungere som en katalysator for fremtidens næringsliv.

- Norsk næringsliv står foran stadig mer komplekse utfordringer og krav knyttet til den grønne omstillingen. I Norge skal vi også erstatte det mest lønnsomme næringslivet vi har, med noe nytt og bærekraftig. Vi trenger samarbeid og innovasjon for å klare det. Klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters” er en suksess, og klyngene får en viktig rolle i arbeidet, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

- I over 20 år har klyngeprogrammet støttet fremveksten og utviklingen av sterke næringsmiljøer i hele Norge. Programmet har fått gode evalueringer og nå bygger vi videre på de delene av programmet som har hatt størst effekt, for å få et enda bedre og mer fremtidsrettet program, tilpasset morgendagens næringsliv, sier næringsminister Jan Christian Vestre.

Tre programnivå

Klyngeprogrammet tilbyr tre programnivå, alle med tre års varighet: NIC Connect, NIC Explore og NIC Impact. Hvert nivå har spesifikke mål for å fremme samarbeidsbasert utvikling og vekst. NIC Connect fokuserer på å bygge nettverk og innovasjonsevne. I NIC Explore bygges det videre på klynges tidligere arbeid, og det legges vekt på kompetanseheving, omstillings- og innovasjonsevne. NIC Impact legger listen høyere for å skape økonomisk vekst, og forberedelser for eksport og skalering.

Deling skaper en innovativ fremtid

Kjernen i NIC er klyngekonseptet, hvor bedrifter og andre aktører samles for å dele kunnskap, drive innovasjon og skape konkurransefortrinn. Dette samarbeidet hjelper både bedriftene og det øvrige økonomiske landskapet i Norge. Ved å samle aktører fra næringsliv, akademia, finans og offentlig sektor, skaper klyngeprogrammet dynamiske og relevante samhandlingsarenaer. Disse er essensielle for å realisere ambisjonene om en mer bærekraftig og innovativ fremtid.

Gjennom offentlig finansiering, vil klyngeprogrammet stimulere til innovasjon på tvers av bedrifter og aktører i og rundt klyngene. Programmet er spesielt rettet mot bedrifter som er organisert i klynger, og som har ambisjoner om å oppnå nyskaping og langsiktig vekst i felleskap. Programmet skal støtte klynger som viser et klart engasjement for samarbeidsbasert utvikling og som har potensial til å drive frem banebrytende innovasjoner.

Du kan lese mer om klyngeprogrammet og søke på utlysninger her.