Schibsted og Amedia i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
– Denne avtalen representerer en betydelig styrking av vår langsiktige strategi for å tilby et bredt spekter av distribusjonsprodukter, tilgjengelig for flest mulig kunder, på så mange dager som mulig. Med over 160 års erfaring innen avislevering og en stadig voksende tilstedeværelse innen netthandel-segmentet, tar vi nå nye skritt for å konsolidere og styrke vår posisjon, uttaler administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas.
Hallén-Hasaas leder Schibsteds distribusjonsvirksomhet og selskapet innehar en betydelig eierandel i et av Norges fremste distribusjonsselskaper, som inkluderer Helthjem og Morgenlevering. Gjennom et omfattende nettverk leveres over 130 millioner aviser og 15 millioner pakker i året helt hjem på døren over hele landet.
– Vi har samarbeidet godt over flere år gjennom Helthjem-nettverket, og Amedia har vært en sentral del av veksten vi har hatt de siste årene. Men nå er vi klare til å overta deres andel av dette, og skal bygge solid videre på seksdagerslevering av produkter i et så stort område som mulig - så lenge det er økonomisk bærekraftig, sier Hallén-Hasaas.
Ivaretar avisdistribusjon
– Som en direkte konsekvens av våre abonnenters endrede medievaner, er det å eie og drive distribusjon av papiravis ikke lenger en del av Amedias strategiske kjernevirksomhet. De siste årene har Amedia opprettholdt et svært omfattende geografisk distribusjonsnett, som vi nå trekker oss ut av, forteller John Kvadsheim, konserndirektør for Trykk og distribusjon i Amedia.
Majoriteten av distribusjonsnettet overføres nå til Schibsted Delivery. For geografiene som ikke omfattes av avtalen vil distribusjonen bli overført til ordinær postombæring.
– Amedia Distribusjon og Schibsted Delivery har lenge samarbeidet om å levere aviser og pakker til hele landet. Dette er en naturlig eier av et seksdagersnettverk, sier Kvadsheim og legger til:
– Vi er glade for at vi har funnet en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen, og som sikrer at abonnentene som er glade i papiravisen, kan fortsette å få den levert hjem.
I vekst
Schibsteds distribusjonsnettverk har opplevd en betydelig vekst de siste årene, drevet av suksessen til Helthjem. Med et stadig økende antall leveranser har selskapet etablert seg som en ledende aktør innen pakkelevering. Spesielt har det vært en sterk vekst innen leveranser fra privatperson til privatperson, som nådde over to millioner sendinger i fjor.
Dette gjør Helthjem ledende innen distribusjon av brukthandel i Norge.
– Vi er stolte av den veksten vi har oppnådd, og det er et bevis på vår evne til å tilpasse oss det stadig skiftende markedet og møte kundenes behov. Det er særlig gledelig å se at vi kan bidra til distribusjon av slike bærekraftige produkter, sier Hallén-Hasaas.
Med den nye avtalen med Amedia ser Schibsted Delivery frem til å styrke posisjonen som en ledende distributør av nyheter og produkter over hele landet - med fokus på levering seks dager i uken.
– Vårt hovedfokus fremover er å sikre en smidig overgang, samtidig som vi ønsker flere dyktige medarbeidere velkommen til vår organisasjon. Vi ser også frem til å utvide satsingen innen netthandelspakker og gjenbruksmarkedet gjennom samarbeid med plattformer som Finn Torget, og dette vil bidra til videre vekst for oss, sier Hallén-Hasaas.
Nøkkelord
Kontakter
Marius Tegnander EvensenKommunikasjonssjefSchibsted Delivery
Tel:+47 980 43 244marius.husebo-evensen@schibsted.comHelene Wille LundKommunikasjonsrådgiverAmedia
Tel:98444821helene.lund@amedia.noBilder
Følg pressemeldinger fra Schibsted Delivery
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Delivery på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Delivery
Schibsted Delivery med dobbeltsignering: – Ønsker å ta nye steg19.1.2024 09:41:07 CET | Pressemelding
Schibsted Delivery har nå besatt to stillinger som blir helt sentrale i fremtidens satsing.
Schibsted og Amedia har signert intensjonsavtale om distribusjon27.9.2023 12:00:05 CEST | Pressemelding
Konsernene har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken.
Storkonsern skal samarbeide: - Vil bruke det beste fra begge selskap17.10.2022 13:29:16 CEST | Pressemelding
Distribusjonsselskapene Early Bird og Dooris planlegger nå å slå seg sammen for å ta opp kampen om netthandelskundene i Sverige. I ryggen står Schibsted og Bonnier.
Schibsted ansetter ny prosjektdirektør2.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hans Kristian Hallén-Hasaas blir prosjektdirektør for Schibsted Ecommerce & Distribution, som står bak blant annet Helthjem og Morgenlevering.
Schibsted investerer i ny teknologi: - Skal gjøre bærekraft enklere for folk16.5.2022 09:07:19 CEST | Pressemelding
Schibsted Ecommerce & Distribution investerer i kanadiske Arbor. Løsningen gir både nettbutikker og kunder bedre oversikt over hvor bærekraftig et produkt er.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom