Hold Norge Rent inviterer til Norges viktigste møteplass om marin forsøpling i Bergen 7. - 8. mai

Hold Norge Rent-konferansen 2024 nærmer seg med stormskritt! I år har Hold Norge Rent jubileumsår, og i samarbeid med ryddemiljøet i Bergen, har vi derfor valgt å vende tilbake til konferansens røtter og sette frivillig opprydding i sentrum.

I år har Hold Norge Rent jubileum, og helt siden vi ble stiftet som organisasjon for ti år siden, har vår hovedoppgave vært å legge til rette for frivillig opprydding.

Frivillig opprydding er en viktig folkebevegelse i Norge, men feltet er i endring. Hold Norge Rent-konferansen skal løfte frem engasjementet og suksesshistoriene, drøfte utfordringer og se fremover, slik at frivillig rydding fortsetter å ha en sterk posisjon i det norske samfunnet.

- De frivillige er avgjørende i arbeidet mot forsøpling. I tillegg utgjør denne frivillige innsatsen Norges viktigste kilde til data og kunnskap om forsøpling, sier prosjektleder for konferansen Maria Waagenes.

Sammen rydder vi Norge

Temaet for årets konferanse 7. - 8. mai er “Sammen rydder vi Norge”, og det er fylkesordfører Jon Askeland som har æren av å åpne konferansen, og innehaver av Kongens fortjenstmedalje, Kenneth Brukvik, skal lede oss gjennom programmet som konferansier.

I samarbeid med Bergen og Omland Friluftsråd, Norges Miljøvernforbund og Naturvernforbundet i Hordaland vil de to dagene vil by på paneldebatt, lærerike innlegg, mulighet for nettverksbygging og spennende faglige utflukter.

Hold Norge Rent-konferansen 2024 finner sted på Grand Hotel Terminus i Bergen.
Se konferanseprogrammet her: Hold Norge Rent-konferansen 2024

Hold Norge Rent-konferansens partnere i 2024:

• Bergen og Omland Friluftsråd
  • Norges Miljøvernforbund
  • Naturvernforbundet i Hordaland
  • Bergen kommune
  • Vestland fylkeskommune
  • Handelens Miljøfond
  • Ragn-Sells
  • GC Rieber Eiendom
  • Clean Shores
  • Plastic Whale Heritage
  • Framtidshavet
  • CleanSounds Movement

Maria WaagsnesAdministrasjonsavdelingen

Maria er prosjektleder for Hold Norge Rent-konferansen i 2024, der hun koordinerer alt fra valg av foredragsholdere til planlegging av tidslinjer og logistikk for arrangementet.

Tel:+47 99 45 48 11maria.waagsnes@holdnorgerent.no

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsleder

Hold Norge Rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling. Foreningen skal både forebygge forsøpling og bidra til å rydde opp avfall som er på avveie. Vår hovedoppgave er å engasjere frivillige til opprydding av eierløst avfall, og et av våre viktigste tiltak er Strandryddeuka - https://holdnorgerent.no/nasjonale-ryddedugnader som er Norges største kollektive ryddedugnad.