Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall

Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.

En bilvask er noe av det enkleste vedlikeholdet du kan gjøre på bilen din, men husk å følge instruksene som gis i vaskehallen. Foto: Zach Camp/Unsplash

– Vi får meldt skader på biler fra vaskehall hvert eneste år. Det er alt fra riper til større karrosseriskader. I noen saker tar vaskehallen ansvar for skaden, og kunden slipper egenandel og bonustap. I andre saker blir det en diskusjon om hvem som har ansvar for skaden, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind.

De fleste skadene skjer fordi vaskebørstene skraper opp lakken. Det hender også at børstene henger seg opp i takboks- eller stativ.

– Noen ganger er det bilisten som har skyld i skaden, andre ganger er det en teknisk svikt. Ved feil på vaskeanlegget kan eieren holdes ansvarlig og betale for skaden. Hvis skaden derimot skyldes en feil du selv gjør, må du bruke kaskoforsikringen til å dekke skadene, oppklarer skadeforebyggeren.

Husk å dokumentere
Skulle du være så uheldig å få en bilskade etter et besøk i vaskehallen, er det ett viktig råd: Forsøk å dokumentere det som har skjedd.

– Vi anbefaler at du tar bilder av skadene på bilen din som bevis. Fotografer også eventuelle feil på vaskehallens vaskemaskin, eller mangelfull og feil skilting, sier skadeforebyggeren.

I tillegg bør du varsle betjeningen hos selskapet som vasket bilen din.

– Når du snakket med betjeningen, er det lurt å notere ned navn og opplysninger om hvor selskapet er forsikret. Hvis det er vitner til hendelsen, bør du notere ned kontaktinformasjon deres også. Dette kan bli nyttig i en eventuell ansvarssak, råder Hofstad-Nielsen.

Viktig med vedlikehold
– En bilvask er blant det enkleste vedlikeholdet du kan gjøre på bilen din. Ved å fjerne slaps og veisalt om vinteren, eller veistøv og pollen om sommeren, hindrer du skade på lakken og unødvendig slitasje, sier Hofstad-Nielsen.

For å unngå skader, er det lurt å ta noen forholdsregler.

– Husk å følge instruksene som gis i vaskehallen. Sørg for at bilen står i riktig posisjon, og hold vinduer og dører stengt. Du vil nødig ha et svømmebasseng i bilen din, avslutter skadeforebyggeren.

Therese Hofstad-Nielsen, Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.