Telenor stoppet mer enn 500 millioner forsøk på digital kriminalitet i første kvartal

(Fornebu, 15. april 2024) Det har vært svært mange forsøk på digital kriminalitet mot nordmenn i årets tre første måneder. Telenor har stanset mer enn 500 millioner forsøk på digital kriminalitet mot våre kunder så langt i år. En markant økning sammenlignet med forrige kvartal.

Telenors Sikkerhetspuls første kvartal 2024

-Dette er heldigvis forsøk som vi har stanset før de kan gjøre skade, men de enorme tallene sier noe om hvilket alvorlig og økende samfunnsproblem dette er. De som driver med denne type nettkriminalitet er godt organiserte kriminelle nettverk som har kompetanse og ressurser til å gjennomføre sofistikerte angrep i stor skala, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Falske nettsider

Telenors sikkerhetsfilter Nettvern og Nettvern+ blokkerte 494 millioner forsøk på nettkriminalitet dette kvartalet. Flest blokkeringer ble gjort mot allerede kjente svindelsider. Phishing og kryptoutvinning er to kategorier hvor det gjøres svært mange blokkeringer. Blokkeringer av svindelforsøk via anrop og SMS lå på henholdsvis 11,1 millioner og 17,7 millioner.

Det er mye fokus - blant annet i mediene - på svindelforsøk via telefonoppringninger. Telenors tall viser at man er minst like utsatt for digital kriminalitet ved at man ved surfing på Internett oppsøker noe som viser seg å være falske nettsider.

- Nordmenn trykker på lenker, oppgir personlige data og surfer på nettsider som viser seg å være falske. Det er lett å la seg lokke av ekstremt gode tilbud og fristende annonser, enten de dukker opp feeden din i sosiale medier, google søk eller andre steder. I Norge er vi vant til at informasjon vi leser eller mottar er ekte. Dessverre gir dagens digitale virkelighet rom for kriminelle som bevisst vet å utnytte dette, sier Engebretsen.

KI er med på å effektivisere

Ny teknologi som kunstig intelligens, gjør det lettere å masseprodusere svindelforsøk som både har godt språk og virker troverdig. Svindelforsøkene blir vanskeligere å gjennomskue, og man vil i økende grad trenge fageksperter, eller benytte seg av teknologi for å kunne avdekke om det i virkeligheten dreier seg om svindelforsøk.

-Med generativ KI, som Chat GPT og andre språkmodeller, kan man raskt få kunnskap om organisasjoner, få hjelp til å utforme meldinger og e-poster med godt språk, få skreddersydde tekster til spesifikke målgrupper og så videre. De kriminelle kan dermed effektivisere angrepene sine. Vi ser også at kriminelle nettverk kjøper opp annonseplass i sosiale medier og google søk for å få spredt lenker og nettsider i stor skala, avslutter Engebretsen.

Les Sikkerhetspulsen her.

PressetelefonKun til bruk for journalister

Tel:800 80 900

Administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen