Slik gjør du mobilen klar for sommeren
(Fornebu, 20, juni 2024) Sommeren er høysesong for mobilbruk på farten. Vi reiser på hytta, til sjøs, til fjells, til utlandet – og bruker mobilen til å forevige sommerminnene, holde oss oppdaterte og til å ha kontakt med venner og familie. Her er noen råd og tips fra Telenors dekningsdirektør om hvordan du unngår problemer i sommer.

Om sommeren øker databruken betydelig, og vi forventer god dekning absolutt overalt, enten vi er på hytta, stranden, sjøen, fjellet eller i byen.
Da kan det fort oppstå situasjoner som er ekstra krevende for både telefonene og mobilbrukere.
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge gir disse rådene for trygg bruk av mobilen i sommer.
Sjekk dekningskartet
Dersom du planlegger tur til en ny plass, og er usikker på dekningen, har Telenor et oppdatert dekningskart. Det finner du her: https://www.telenor.no/dekning/
Bruk sikkert WIFI-nett
Dekningsdirektøren fraråder å logge på et åpent, usikkert nett på for eksempel kaféer, buss, tog eller flyplasser.
– Du kan risikere å miste hele ditt digitale liv, som for eksempel e-post, passord, dokumenter og bilder. Dette kan igjen føre til spredning av privat innhold, tapping av bankkontoer og ID-tyveri.
Bruk heller mobilnettet dersom du ikke har tilgang på sikker WiFi-oppkobling. Det er kryptert og derfor mye tryggere å bruke enn åpne, usikre WiFi-nett. Husk at du med ditt Telenor-abonnement kan bruke mobildata som hjemme i hele EU/EØS.
– En annen ting som kan være nyttig å vite er at du kan ringe over WiFi-nettet hvis dette er tilgjengelig når mobilnettet er nede, sier Amundsen.
Husk batteribank
Like viktig som en fulladet mobil når du er på farten, er en batterilader.
– Hvis du går tom for batteri på mobilen, er det ikke sikkert du er nær et ladepunkt. Da er det smart å ha en ekstra batteribank med.
Du kan dele data med andre
Mange bruker gjerne ekstra data på sommeren, fordi man er mer utendørs og på tur. Store TV-eventer som OL, EM i fotball, Tour de France og EM i friidrett kan være fristende å følge, og da renner datamengden raskt hvis du ikke er på WIFI-nett.
– Da er det greit å huske at du kan oppgradere til ubegrenset data og se hvor mye du vil på sommerens eventer eller nyte sommermusikk og filmer på mobilen eller nettbrettet uten bekymringer for datamengde.
Ta backup og lagre i skyen
I ferien tar vi gjerne ekstra mange bilder, som vi kan mimre og drømme oss tilbake til. Men skulle uhellet være ute og du mister mobilen, risikerer du også å miste minnene dine.
– Telenor har en sky-løsning med ubegrenset lagring av mobilbilder. Bildene du tar i ferien vil automatisk lagres i Min Sky og ligger lett tilgjengelig på ett sted, samtidig som det blir plass til alle nye minner. Min Sky er inkludert i alle Telenors mobilabonnementer.
I tillegg er det gjerne filmer og bilder som tar opp mest lagringsplass på mobilen, men lagrer du dette i skyen trenger du ikke like mye lagringsplass lenger – og slipper å slette apper og bilder for å frigjøre plass til nye sommerminner.
Forsikre mobilen din
Men hva om noen skjer med mobilen din når du er på tur? Dersom du har sørget for å benytte Telenors Plussforsikring, er du godt dekket:
– Dessverre opplever flere å få ødelagt, stjålet eller mistet mobil i ferien. Med Plussforsikring får du en tilsvarende mobil etter én virkedag – i hele Norge, Europa og USA, sier Bjørn Amundsen.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, 90021000, ba@telenor.no, eller ring pressetlf. på 800 80 900.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn AmundsenDekningsdirektør
Tel:900 21 000bjorn.amundsen@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no

Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Telenor lanserer ny nummervarsling7.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 7. februar 2025) Telenor lanserer en unik nummervarslingstjeneste som varsler kunder om potensielle svindelanrop.
Telenor stoppet 2,2 milliarder hendelser knyttet til digital kriminalitet i 202423.1.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
(Fornebu, 23. januar 2025) I løpet av 2024 foretok Telenors sikkerhetsfiltre 2,1 milliarder blokkeringer. I tillegg blokkerte Telenor 54,5 millioner svindelforsøk via anrop og 64,1 millioner via SMS. Hver dag, og ofte uten at vi merker det, blir vi nordmenn utsatt for forsøk på å bli frastjålet informasjon eller penger.
Nyttårsaften i Telenors nett: Rakettfart på Snapchat-trafikken1.1.2025 12:16:30 CET | Pressemelding
(Fornebu, 1. januar 2025) For åttende år på rad er det Snapchat-meldinger som dominerer når nordmenn ønsker hverandre godt nyttår. På det meste var Snapchat-trafikken 1247 prosent over normalen. Samtidig sendte Telenors kunder over 12.3 millioner tekstmeldinger på nyttårsaften.
2 av 3 irriterer seg over mobilbruk i selskaper23.12.2024 14:23:51 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse fra Telenor viser at hele 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk er på mobilen i sosiale sammenkomster – noe som kan sette sitt preg på stemningen i årets juleselskaper.
Vi prater mer i telefonen enn før19.12.2024 11:04:26 CET | Pressemelding
(Fornebu, 19. Desember 2024) Vi tar færre telefonsamtaler, men samtalene varer lenger enn for ti år siden. I 2024 varte en gjennomsnittlig telefonsamtale i Telenors nett 3,3 minutter. Det er dobbelt så lenge som i 2013, da en gjennomsnittlig samtale varte i 1,6 minutter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom