Skilag stakk av med BRUK HUE-prisen

Visste du at alle lag som gjennomfører antimobbeprogrammet BRUK HUE er med i trekningen av 25.000 kr? Pioner Skiklubb fra Midt-Troms tok utfordringen, og vant denne rundens premiepott. – Jeg anbefaler BRUK HUE på det varmeste, og håper flere lag blir med i kampen mot mobbing og utenforskap, sier Lena Sørensen i Pioner Skiklubb.

Pioner Skiklubb vant trekningen av 25.000 kr etter å ha gjennomført BRUK HUE.
Pioner Skiklubb vant trekningen av 25.000 kr etter å ha gjennomført BRUK HUE. Lena Sørensen

BRUK HUE for frivilligheten er et gratis undervisningsverktøy som tilbys gratis til alle frivillige lag og organisasjoner. Verktøyet er utviklet av Telenor og Røde Kors, med mål om å styrke frivilligheten i deres arbeid med å forebygge og håndtere utfordringer knyttet til nettmobbing, nettvett og utenforskap.

I denne runden var det Pioner Skiklubb i Midt-Troms som stakk av med BRUK HUE-prisen på 25.000 kr.  Klubben tok i bruk den digitale verktøykassa som ligger tilgjengelig for alle på brukhue.no. Her ligger blant annet en film som ble vist til alle utøverne i barnegruppen og deres foreldre. Filmen handler om nettmobbing og utestenging, og viser en gruppe ungdommer som opplever ulike situasjoner knyttet til dette.

– Slike filmer kan jo ofte være litt klein, men ikke denne, forteller Lena Sørensen i Pioner Skiklubb.

Hun forteller at både ungene og de voksne likte filmen veldig godt, og at den tok opp temaer som traff aldersgruppen.

– Selv om mange av våre utøvere er veldig  unge og egentlig utenfor målgruppa for BRUK HUE — så tror jeg det er forebyggende å gå gjennom dette allerede nå. Selv om de ikke skjønte alt, så forsto de at dette er viktig og at dette er noe å tenke på.

Glad vinner av BRUK HUE-prisen. Lena Sørensen

Gir økt samhold

Sørensen mener BRUK HUE gjør at man kommer nærmere hverandre i et lag eller organisasjon.

– Innholdet er veldig bra, nyttig og nødvendig — samtidig som det gir samhold å kunne prate om ting. Når man kommer i en uheldig situasjon, vil man lettere kjenne det igjen og takhøyden vil være større for å ta tak i det — både for de voksne og barna. Så jeg håper at flere vil ta del i dette opplegget, og vil absolutt anbefale alle klubber og skoleklasser å benytte seg av dette, sier hun og legger til:

– BRUK HUE burde være obligatorisk.

– Hva skal dere bruke pengepremien på?

– Pengene skal gå til noe som gjør det enda artigere for de unge å komme på trening. Vi har ikke bestemt oss helt enda, men det er en del ting vi har ønska oss i mange år som vi kanskje får på plass nå.

null
– Pengene skal gå til noe som gjør det enda artigere for de unge å komme på trening. Lena Sørensen

6 av 10 ledere i frivilligheten har observert mobbing

I en undersøkelse svarer så mange som 6 av 10 ledere og trenere i frivilligheten at de har observert mobbing eller utestenging i barns fritidsaktiviteter. Hele 7 av 10 av ledere og trenere svarer i undersøkelsen at de ikke har verktøy eller usikre på om de har verktøy til å håndtere mobbing og utestengelse. Siden 2009 har Telenor og Røde Kors drevet BRUK HUE sammen. Det startet som et initiativ for skolen, men siden i fjor har programmet også engasjert frivilligheten i kampen for å utrydde mobbing.

– Frivilligheten er landets viktigste inkluderingsarena, og en viktig møteplass for de unge. Vi håper flere gjør som Pioner Skiklubb, og blir med i kampen mot utenforskap og mobbing. Kanskje er ditt lag som vinner trekningen og premiepotten neste gang, sier Ana Brodtkorb, prosjektansvarlig for BRUK HUE i Telenor Norge.

BRUK HUE-prisen deles ut to ganger i året. Meld ditt lag eller organisasjon på BRUK HUE her

null
Ana Brodtkorb, prosjektansvarlig for BRUK HUE i Telenor Norge. Martin Phillip Fjellanger

Pioner Skiklubb vant trekningen av 25.000 kr etter å ha gjennomført BRUK HUE.
Last ned bilde
Glad vinner av BRUK HUE-prisen.
Last ned bilde
Ana Brodtkorb, prosjektansvarlig for BRUK HUE i Telenor Norge.

Lenker