Slik sikres konkurranse i mobilmarkedet
Myndighetene mener det er for dårlig konkurranse i mobilmarkedet. Nå vedtas ny regulering som skal sikre lave priser og større valgmuligheter for mobilkunder.
Nkoms analyser viser at Telenor fremdeles har en særstilling i det norske markedet som den største aktøren med svært god lønnsomhet og kundelojalitet. Dermed pålegges Telenor flere forpliktelser som skal bidra til økt konkurranse i de kommende tre årene. Målet er at markedet skal fungere godt uten regulering i fremtiden.
– For å sikre konkurranse i markedet er det behov for tre mobilnett som slåss om sluttbrukere, og som også gir aktørene uten eget nett konkurransedyktige vilkår. Valgmuligheter og konkurranse er viktig på lang sikt, og da trenger vi både små og store operatører som kan gi forbrukere og bedriftskunder gode og rimelige tjenester, sier Kamilla Sharma som er avdelingsdirektør i Nkom.
Lyse Tele (Ice) sin utbygging av mobilnett er godt i gang, men det gjenstår fremdeles utbygging i de mest krevende områdene.
– For å sikre konkurranse har Nkom derfor vedtatt at utfordrere som ikke eier eget nasjonalt mobilnett, skal få rett til å leie mobilnett hos Telenor i en ny periode på inntil tre år.
Reguleringen forplikter også Telenor til å leie ut sine master til andre netteiere på regulerte vilkår.
– Dette er en av de viktigste forpliktelsene for å oppnå effektiv utbygging av mobilnett i Norge, samtidig som samlokalisering av utstyr er positivt med tanke på det miljømessige fotavtrykket fra bransjen, sier Kamilla Sharma.
Hun forteller videre at samlokalisering har vært vanlig i Norge, men at bransjen nå er i en endring som følge av at master og annen infrastruktur skilles ut i egne tårnselskaper. Nkom følger denne utviklingen og har høyt fokus på at samlokaliseringen må fungere effektivt også uten myndighetsinngrep. Tårnselskapene som bygger master må dermed bygge slik at det er plass til flere leietakere i samme mast, fortsetter hun.
EFTA-landenes overvåkingsorgan, ESA, ga nylig sin tilslutning til å gjennomføre en ny periode med markedsreguleringen i Norge.
Kontakter
Kamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noBilder
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nye regler skal hindre ID-tyveri14.1.2025 09:56:26 CET | Pressemelding
I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.
Hva gjør du hvis mobil og nett faller ut?6.1.2025 14:28:49 CET | Pressemelding
Uværet på Sørlandet og Østlandet er i full gang. Det er lurt å forberede seg på at strømmen kan gå.
Tilsynsrapport mot Telenor klar på nyåret17.12.2024 09:31:05 CET | Pressemelding
Dei gjentekne hendingane hos Telenor som har råka naudnummer-tenestene i haust, har ført til omfattande arbeid med tilsynsrapporten for myndigheitene. – Vi treng meir tid til å kvalitetssikre informasjonen og analysane våre før vi kan ferdigstille rapporten.
Flere bør levere nødnummertjenester i Norge16.12.2024 10:38:26 CET | Pressemelding
– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.
Nå har det blitt vanskeligere å “spoofe” mobilnummeret ditt9.12.2024 14:45:08 CET | Pressemelding
I januar i år ba myndighetene mobilselskapene om å samarbeide tettere for å hindre telefonsvindel. Det har gitt resultater.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom